DRIVR

BMW Z4M V8: Waarom In Hemelsnaam NIET?

BMW doet ons geloven dat de V8 uit de M3 niet in de lange neus van de Z4 zal gelepeld worden. Hij zou te groot zijn, er zou geen publiek voor bestaan en in Beieren hebben ze nog een boel andere uitvluchten klaar. Maar als je de FIA GT3-afgeleide bekijkt, zou je toch het tegendeel gaan vermoeden.

bmwz4gt3a

In afgetraind racelivrei stuurt de hoogtoerige V8 480 paarden via een sequentiële zesbak naar de achteras. Het zware wegklapdak is uiteraard gewisseld voor een flinterdun schelpje boven de helm. En ik vermoed dat dit de beterboerende DRIVR toch een beetje doet dromen: waar blijft de productieversie?

De Z4 Coupé van de vorige generatie werd hier al getipt als future classic, een bewering die a fortiori geldt voor de duivelse M-variant. Waarom zou BMW hier geen vervolg aan breien? Het zou de huidige Z4 meteen van zijn softe image afhelpen en de M-fan van het eerste uur zou het als een welgekomen geste zien na de misplaatste X5 en X6 M(arketing).

Want tenslotte: how hard can it be? De V8 past blijkbaar (ik probeer niet opnieuw te treuren over het heengaan van de oude S54 zes-in-lijn), dus dat is opgelost. De boulevard-cinema van het wegklapdak kan rechtstreeks de rekken in en vervangen worden door een carbon schelpje – er is op dit vlak ondertussen voldoende ervaring opgedaan sinds het dak van de E46 M3 CSL. De dikke elektrische fauteuils mogen vervangen worden door schaaltjes uit de eigen Performance-catalogus. Doe er nog echt lichtmetaal bij en er zal al gauw een behoorlijke portie luxevet verbrand zijn. Alleszins voldoende om de extra CO2-uitstoot – tegenwoordig dé bekommernis van elke constructeur – te compenseren. Maar wie een X5M aanbiedt, heeft eigenlijk het recht niet dit als argument aan te halen… Tijd voor de M-divisie om te bewijzen dat hun naamletter nog steeds voor ‘Motorsport’ staat!

bmwz4gt3b

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Alle begrip voor je bekommernis, collega – maar evident is die swap toch niet.

    Kijk daarvoor maar eens op http://www.hartge.de

    Die tuner heeft geen probleem om de V10 uit de M5 in een 3 te lepelen,
    maar onder het kopje Z4 bieden ze überhaupt géén motorenwissels aan:

    De cockpit van de Z4 circuitversies is immers sterk naar achter geschoven voor een lager en centraler gewichtspunt, maar die binnenkant heeft dan ook niets meer met een gewone Z4 te zien.

    Daarom durf ik bijna te stellen dat het echt wel onmogelijk is!?

    • Kris V says:

      ik zie niet in waarom de v8 niet in z4 zou passen, de v8 is korter dan de 6 in lijn, hij is wat breder maar dat mag geen probleem zijn en weegt 6kg minder. Ik rij zelf met de z4M coupé en met de m3 v8 en heb de plaats in beide autos eens bekeken en volgens mij moet het kunnen en ik geloof niet dat de nieuwe z4 een kleiner motorcompartiment heeft.
      het probleem is eerder de marketing denk ik

  2. Benny Herdewyn says:

    Hartge heeft zelfs ooit een V12 in een E36 gelepeld dacht ik… gaat allemaal wel wat ver.
    Nog zo’n avonturier die een V10 blok van de M5 in een E30 M3 (of wat er van rest) weet te passen:
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4515333&page=1
    Je ziet de Hartge H50 van het filmpje trouwens ergens op de achtergrond.
    Als BMW de winst op de X5 en X6 M integraal zou investeren in het aanpassen van de Z4? 🙂

  3. Duckie 'RS says:

    Het strookt (spijtig genoeg) niet me de (semi-eco)koers die de M-divisie er op na houdt…

  4. Benny Herdewyn says:

    Ik zal wat water bij de wijn doen:
    een Z4 met vast dak en alle lichtgewicht conversies die binnen een redelijke prijs mogelijk zijn (weglaten kost niks)
    én ze mogen de opgevoerde zes in lijn laten liggen.
    Autocar is blijkbaar behoorlijk onder de indruk van de nieuwe iS variant:

    http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/BMW-Z4-3.0-sDrive35iS/247961/

Leave a Reply