DRIVR

Formule 1 in 2010: Circuits & Kalender

Het Formule 1-seizoen 2010 kent niet alleen een resem nieuwe reglementen, maar ook gloednieuw circuit. Verrassend genoeg niet de vorig jaar aangekondigde Moscow Raceway; het is immers Zuid-Korea dat zijn eerste Grand Prix krijgt. Het bevestigt nogmaals de mars oostwaarts, én maakt het komende seizoen met 19 races het langste ooit. De kaap van twintig zou de komende jaren zelfs gerond kunnen worden, want zowel India als Tsjechië stomen momenteel F1-omlopen klaar, terwijl Frankrijk staat te popelen om terug mee te mogen spelen. Een geüpdatet overzicht van alle F1-races anno 2010.

1| 14/03 – Bahrein International Circuit

Bahrein International CircuitLocatie: Sakhir, Bahrein
Lengte: 6.299 km
Aantal rondes: 49
Totale race-afstand: 308.405 km
Ronderecord: 1:30.252 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2009: Jenson Button

Geld dicteert de wet in een miljoenenbusiness als de Formule 1, en daardoor weten de rijke oliestaten uit het Midden-Oosten elk jaar hun positie in de sport te versterken. In 2010 hebben de Verenigde Arabische Emiraten niet alleen de seizoensafsluiter, maar ook de openingsrace te pakken. Het hertekende GP-circuit van Bahrein ontvangt op 14 maart de eerste wedstrijd van het jaar.

Bahrein International Circuit

2| 28/03 – Albert Park

Albert ParkLocatie: Melbourne, Australië
Lengte: 5.303 km
Aantal rondes: 58
Totale race-afstand: 307.574 km
Ronderecord: 1:24.125 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2009: Jenson Button

Door het opschuiven van de GP van Bahrein is het speciaal voor de F1 aangelegde circuit rond het meer in Albert Park (Melbourne) voor het eerst sinds 1996 niét de locatie van de seizoensopener. Weer een stukje traditie dat moet wijken voor het grote geld, want Albert Park blijft een van de mooiste F1-omlopen op de kalender. Het maakt gedeeltelijk gebruik van afgesloten publieke straten – vandaar de typerende wegmarkeringen op het asfalt.

Albert Park

3| 04/04 – Sepang International Circuit

Sepang International CircuitLocatie: Kuala Lumpur, Maleisië
Lengte: 5.543 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 310.408 km
Ronderecord: 1:34.223 – Juan-Pablo Montoya (2004)
Winnaar 2009: Jenson Button

Zoals vele andere nieuwe circuits vloeiden de lijnen van Sepang uit de pen van de vermaarde architect Hermann Tilke. Het resultaat is een van de meest technische omlopen die de F1 dit jaar aandoet. Kenmerkend zijn de twee lange rechte stukken, die gelinkt door een van de vier haarspelden vlak naast elkaar liggen. Ertussen staat de hoofdtribune, aan het uiteinde overdekt door een constructie die het best als een gigantische parasol kan omschreven worden.

Sepang International Circuit

4| 18/04 – Shanghai International Circuit

Shanghai International CircuitLocatie: Shanghai, China
Lengte: 5.451 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 305.066 km
Ronderecord: 1:32.238 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2009: Sebastian Vettel

Nog een design van Hermann Tilke, en eveneens een erg technisch parcours vol bochtencombinaties en scherpe haarspelden, afgewisseld met brede rechte lijnen om inhalen te vergemakkelijken. De vorm van het circuit is gebaseerd op het Chinese symbool ‘shang’, wat staat voor ‘hoog’ of ‘boven’. Niet onterecht, want vanop de enorme hoofdtribune (capaciteit: 29.000!) hebben toeschouwers een overzicht over 80 procent van de omloop.

Shanghai International Circuit

5| 09/05 – Circuit de Catalunya

Circuit de CatalunyaLocatie: Barcelona, Spanje
Lengte: 4.655 km
Aantal rondes: 66
Totale race-afstand: 307.104 km
Ronderecord: 1:21.670 – Kimi Räikkönen (2008)
Winnaar 2009: Jenson Button

De eerste GP op het Oude Continent vindt ook dit jaar plaats in Spanje, op het vertrouwde Circuit de Catalunya. Buiten het seizoen wordt hier veel getest, omdat de omloop met zijn ruwe en hobbelige asfalt en grote variëteit aan bochten moordend kan zijn voor banden en wagen. Veel inhaalmogelijkheden zijn er echter niet, zodat de race zelf soms behoorlijk saai kan uitvallen.

Circuit de Catalunya

6| 16/05 – Circuit de Monaco

Circuit de MonacoLocatie: Monte Carlo, Monaco
Lengte: 3.340 km
Aantal rondes: 78
Totale race-afstand: 260.520 km
Ronderecord: 1:14.439 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2009: Jenson Button

De meest legendarische race van het seizoen vindt al sinds 1955 nagenoeg ongewijzigd plaats in de straten van Monte Carlo. Harde vangrails bakenen de smalle rijbaan af, zodat er op deze trage en complexe omloop absoluut geen ruimte is voor foutjes. Voor de bezoekers komt het spektakel dan ook vooral van de frequente crashes en het mooie celebrityvolk langs de omloop, want inhaalmanouvres zijn in Monaco even zeldzaam als sneeuwval. Toch blijft de race met de traagste bocht van het seizoen, de lange tunnel en de drijvende luxejachten-annex-tribunes zeker het bekijken waard.

Circuit de Monaco

7| 30/05 – Istanbul Park

Istanbul ParkLocatie: Istanbul, Turkije
Lengte: 5.338 km
Aantal rondes: 58
Totale race-afstand: 309.396 km
Ronderecord: 1:24.770 – Juan-Pablo Montoya (2005)
Winnaar 2009: Jenson Button

Een van de weinige GP-circuits waarop tegen wijzerzin in gereden wordt – een uitdaging voor de piloten, wiens nekspieren vooral laterale G-krachten in de andere richting gewend zijn. Verder wordt dit Tilke-ontwerp vooral gekenmerkt door de grote hoogteverschillen en de enorme toeschouwercapaciteit van 130.000.

Istanbul Park

8| 13/06 – Circuit Gilles Villeneuve

Wall of Champions (Circuit Gilles Villeneuve)Locatie: Montréal, Canada
Lengte: 4.361 km
Aantal rondes: 70
Totale race-afstand: 305.270 km
Ronderecord: 1:13.622 – Rubens Barrichello (2004)
Winnaar 2009: n.v.t.

Terug na een jaar afwezigheid: de Canadese Grand Prix in Montréal. Net als het Australische Albert Park is het Circuit Gilles Villeneuve gedeeltelijk een stratencircuit, dat rond een meer loopt in een groene omgeving – in dit geval het Île Notre-Dame, de locatie van Expo ’67. Behalve zijn schoonheid is dit circuit vooral befaamd voor de ‘Wall of Champions’, zo genoemd nadat ex-wereldkampioenen Michael Schumacher, Damon Hill en Jacques Villeneuve er alledrie hun race tegen beëindigden in 1999.

Circuit Gilles Villeneuve

9| 27/06 – Valencia Street Circuit

Valencia Street CircuitLocatie: Valencia, Spanje
Lengte: 5.419 km
Aantal rondes: 57
Totale race-afstand: 308.883 km
Ronderecord: 1:38.683 – Timo Glock (2009)
Winnaar 2009: Rubens Barrichello

Het stratencircuit in de haven van Valencia is dit jaar aan zijn derde Grote Prijs toe. Hoewel het parcours maar liefst 25 bochten telt, halen de wagens er een gemiddelde snelheid van 200 km/h en een top boven de 300. Niet echt een tweede Monaco dus, al is de vergelijking snel gemaakt, omdat de baan voor een groot stuk vlak langs het water loopt. Of er zelfs over, want de bolides steken via een speciaal aangelegde brug het kanaal over.

Valencia Street Circuit

10| 11/07 – Silverstone Circuit

SilverstoneLocatie: Silverstone, Verenigd Koninkrijk
Lengte: 5.141 km
Aantal rondes: 60
Totale race-afstand: 308.355 km
Ronderecord: 1:18.739 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2009: Sebastian Vettel

Wat tijdens Wereldoorlog II een luchtmachtbasis was, werd na de oorlog al snel gebruikt voor autoraces. Met landings- en taxibanen werd een circuit geïmproviseerd, dat in 1950 de allereerste Formule 1-race ontving. Het heeft niet veel gescheeld of Silverstone was dit jaar van de kalender verdwenen, maar na grote investeringen in de infrastructuur én een hertekende omloop werd in december 2009 dan toch een nieuw akkoord bereikt voor de komende 17 seizoenen.

Silverstone (2010 layout)

11| 25/07 – Hockenheimring

HockenheimringLocatie: Hockenheim, Duitsland
Lengte: 4.574 km
Aantal rondes: 67
Totale race-afstand: 306.458 km
Ronderecord: 1:13.780 – Kimi Raikkonen (2004)
Winnaar 2009: n.v.t.

De Hockenheimring werd in 1939 gebouwd als hogesnelheidstestbaan voor Mercedes, maar werd na Wereldoorlog II een officieel racecircuit. In 1970 ontving het zijn eerste Grote Prijs van Duitsland, toen nog in de oorspronkelijke layout – twee kilometerslange rechte stukken verbonden door twee lange bochten. Later werden chicanes toegevoegd om de snelheid te drukken, en in 2002 moest het typerende bostraject zelfs helemaal wijken voor een korter maar technischer in-fieldparcours. Tegenwoordig organiseren Hockenheim en de Nürburgring beurtelings de Duitse GP.

Hockenheimring

12| 01/08 – Hungaroring

HungaroringLocatie: Boedapest, Hongarije
Lengte: 4.381 km
Aantal rondes: 70
Totale race-afstand: 306.630 km
Ronderecord: 1:19.071 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2009: Lewis Hamilton

Deze smalle omloop in een glooiende Hongaarse vallei staat vooral bekend om zijn gebrek aan inhaalmogelijkheden. Niet meteen de opwindendste race van het seizoen dus, al was het wel hier dat onze landgenoot Thierry Boutsen in 1990 zijn derde en laatste F1-overwinning boekte – met 0,3 seconden voorsprong op een zekere Ayrton Senna…

Hungaroring

13| 29/08 – Circuit de Spa-Francorchamps

Circuit de Spa-FrancorchampsLocatie: Francorchamps, België
Lengte: 7.004 km
Aantal rondes: 44
Totale race-afstand: 308.052 km
Ronderecord: 1:45.108 – Kimi Räikkönen (2004)
Winnaar 2009: Kimi Räikkönen

De oudste GP-omloop op de kalender en favoriet van vele piloten. Al in 1924 werd in Spa een Grand Prix gereden, toen nog op een stratencircuit van bijna 15 kilometer. Inmiddels telt het parcours nog maar een dikke 7 kilometer, maar het blijft desalniettemin de langste omloop van het seizoen. Bekend om zijn heuvelachtige, bosrijke omgeving en het glooiende G-krachtenfestijn dat ook wel Raidillon wordt genoemd.

Circuit de Spa-Francorchamps

14| 12/09 – Autodromo Nazionale di Monza

Autodromo Nazionale di MonzaLocatie: Monza, Italië
Lengte: 5.793 km
Aantal rondes: 53
Totale race-afstand: 306.720 km
Ronderecord: 1:21.046 – Rubens Barrichello (2004)
Winnaar 2009: Rubens Barrichello

De thuisbasis van de Tifosi was in de jaren twintig een van de allereerste permanente racecircuits ter wereld, toen nog tien kilometer lang. Inmiddels staat Monza vooral bekend als de snelste omloop van het jaar en een waar feest voor Ferrarifans.

Autodromo Nazionale di Monza

15| 26/09 – Marina Bay Circuit Park

Marina Bay Circuit ParkLocatie: Singapore City, Singapore
Lengte: 5.067 km
Aantal rondes: 61
Totale race-afstand: 308.950 km
Ronderecord: 1:45.599 – Kimi Räikkönen (2008)
Winnaar 2009: Lewis Hamilton

Na meer dan vier maanden toeren in Europa verhuist het hele circus terug naar Zuid-Oost-Azië, waar in Singapore voor de derde keer een unieke nachtrace gehouden wordt. Een stratencircuit dwars door de stad, verlicht door honderden krachtige lampen, vormt een spectaculair en wondermooi schouwspel voor het live publiek én de tv-kijkers in Europa, die de race gewoon overdag kunnen volgen. Om die reden mogen we in de nabije toekomst waarschijnlijk meer F1-nachtraces in het verre Oosten verwachten.

Marina Bay Circuit

16| 10/10 – Suzuka International Racing Course

Suzuka International Racing CourseLocatie: Suzuka, Japan
Lengte: 5.807 km
Aantal rondes: 53
Totale race-afstand: 307.573 km
Ronderecord: 1:31.540 – Kimi Räikkönen (2005)
Winnaar 2009: Sebastian Vettel

Het circuit in Suzuka werd in de vroege jaren zestig door Honda gebouwd als testparcours. Het resultaat is een lange en veelzijdige omloop, die door de piloten erg geäpprecieerd wordt. Typerend is het pretpark, inclusief imposant reuzenrad, vlak naast het circuit en de achtvorm – uniek in de Formule 1.

Suzuka International Racing Course

17| 24/10 – Korean International Circuit

Korea International CircuitLocatie: Yeongam, Zuid-Korea
Lengte: 5.621 km
Aantal rondes: 55
Totale race-afstand: 309.155 km
Ronderecord: n.v.t.
Winnaar 2009: n.v.t.

Terwijl het seizoen 2010 zich op gang trekt, wordt in Zuid-Korea nog hard gewerkt aan het F1-circuit dat de zeventiende race van het jaar moet ontvangen. Net als het Turkse Istanbul Park is dit een linksdraaiend ontwerp van Hermann Tilke met plaats voor 130.000 toeschouwers. Het project is dan ook zeer ambitieus: men wil het rurale gebied rond het circuit omtoveren tot een high-tech complex met residentiële en ontspanningsfaciliteiten.

Korea International Circuit

18| 07/11 – Autodrome Carlos Pace (Interlagos)

Autodrome Carlos Pace (Interlagos)Locatie: Sao Paulo, Brazilië
Lengte: 4.309 km
Aantal rondes: 71
Totale race-afstand: 305.909 km
Ronderecord: 1:11.473 – Juan-Pablo Montoya (2004)
Winnaar 2009: Mark Webber

In Sao Paulo, de geboorteplaats van wijlen Ayrton Senna, ligt een racecircuit omgeven door huizen. Een betere metafoor voor de motorsportgekte die hier tijdens de hoogdagen van de drievoudige wereldkampioen ontstond, bestaat er niet. Formule 1 zit in het hart van de Brazilianen en zo ook Interlagos, een linksdraaiende omloop met veel hoogteverschillen, waar thuisrijders altijd iets meer lijken te kunnen…

Autodrome Carlos Pace (Interlagos)

19| 14/11 – Yas Marina Circuit

Yas Marina CircuitLocatie: Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
Lengte: 5.554 km
Aantal rondes: 55
Totale race-afstand: 305.470 km
Ronderecord: 1:40.279 – Sebastian Vettel (2009)
Winnaar 2009: Sebastian Vettel

In zijn tweede jaar F1 is het Yas Marina Circuit opnieuw seizoensafsluiter. Het is eind 2009 dan ook een van de spectaculairste Grote Prijzen op de kalender gebleken, te midden van een sfeervol verlicht luxecomplex inclusief jachthaven, uitkijktoren en vijfsterrenhotel – de wagens rijden er zelfs elke ronde even onderdoor! Hier is (véél) geld in gestopt…

Yas Marina Circuit

[Copyright Circuitdiagrammen: F1.com]

Share Button

7 Responses

  1. Mee says:

    Het circuitdiagram van Silverstone op de officiële F1-site is ondertussen fout, Silverstone is gedeeltelijk heraangelegd en heeft een iets andere layout(spijtig genoeg): http://en.wikipedia.org/wiki/File:Silverstone_arena.jpg
    (Abbey en Bridge zijn niet meer).

    Toch wel weer heel jammer van al die karakterloze, klinische Tilke-ontworpen circuits die als paddestoelen uit de grond lijken te schieten. En het grote geld dat de klassiekers van hun plaats verdrijft (Melbourne en São Paulo).
    Dat Koreaans circuit ziet er weer uit alsof er geen inhaalmogelijkheden zijn.

    Al een geluk dat Montreal er terug bijzit…

  2. Pieter Fret says:

    Klopt, Mee. De F1-wagens zullen dit jaar normaal gezien rijden op de tracklayout die vorig jaar voor de MotoGP ontworpen is. De reden waarom die nog niet op de officiële F1-site staat, is waarschijnlijk dat de FIA hem nog moet goedkeuren.

    Ik heb het circuitplannetje alvast aangepast. Hieronder nog een dichtere kijk op het hertekende stuk (achteraan):

    Silverstone

  3. Ken Divjak says:

    Volledigheidshalve BBC’s Broadcast Schedule voor 2010 toegvoegd:
    (tijdstippen telkens +1u voor de Belgische klok)

    BAHRAIN

    Sakhir, 12-14 March, 2010

    Friday 12 March
    Practice one: 0655-0835, BBC Red Button/online
    Practice two: 1100-1230, BBC Red Button/online

    Saturday 13 March
    Practice three: 0755-0855, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1000-1230, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    Sunday 14 March
    Race: 1110-1415, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online
    Post race forum: 1415-1515, BBC Red Button/online
    Highlights: 1900-2000 and 0150-0245, BBC Three (highlights then looped on Red Button)
    AUSTRALIA

    Albert Park, Melbourne, 26-28 March

    Friday 26 March
    Practice one: 0125-0305, BBC Red Button/online
    Practice two: 0525-0705, BBC Red Button/online

    Saturday 27 March
    Practice three: 0255-0405, BBC Red Button/online
    Qualifying: 0500-0730, BBC One/online and BBC Radio 5 live sports extra/online

    Sunday 28 March
    Race: 0600-0900, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online
    Post race forum: 0900-1000, BBC Red Button/online
    Race re-run: 1300-1500, BBC One
    Highlights: 1900-2000, BBC Three (highlights then looped on Red Button)

    MALAYSIA

    Sepang, 2-4 April 2010

    Friday 2 April
    Practice one: 0255-0435, BBC Red Button/online
    Practice two: 0655-0835, BBC Red Button/online

    Saturday 3 April
    Practice three: 0655-0805, BBC Red Button/online
    Qualifying: 0800-1030, BBC One/online and BBC Radio 5 live sports extra/online

    Sunday 4 April
    Race: 0800-1000, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online then 1000-1100, BBC Two/online and BBC Radio 5 live/online
    Post race forum: 0900-1000, BBC Red Button/online
    Highlights: 1900-2000, BBC Three (highlights then looped on Red Button)
    CHINA

    Shanghai, 16-18 April

    Friday 16 April
    Practice one: 0255-0435, BBC Red Button/online
    Practice two: 0655-0835, BBC Red Button/online

    Saturday 17 April
    Practice three: 0355-0505, BBC Red Button/online
    Qualifying: 0600-0830, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online
    Qualifying re-run: 1300-1415, BBC One

    Sunday 18 April
    Race: 0700-1015, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online
    Post race forum: 1015-1115, BBC Red Button/online
    Race re-run: 1200-1400, BBC One
    Highlights: 1900-2000, BBC Three (highlights then looped on Red Button)

    SPAIN

    Circuit de Catalunya, 7-9 May

    Friday 7 May
    Practice one: 0855-1035, BBC Red Button/online
    Practice two: 1255-1435, BBC Red Button/online

    Saturday 8 May
    Practice three: 0955-1105, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1215-1420, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 9 May
    Race: 1210-1515, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    MONACO

    Monte Carlo, 14-16 May

    Friday 14 May
    Practice one: 0855-1035, BBC Red Button/online
    Practice two: 1255-1435, BBC Red Button/online

    Saturday 15May
    Practice three: 0955-1105, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1210-1430, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 16 May
    Race: 1210-1530, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    TURKEY

    Istanbul Park, 28-30 May

    Friday 28 May
    Practice one: 0755-0935, BBC Red Button/online
    Practice two: 1155-1335, BBC Red Button/online

    Saturday 29 May
    Practice three: 0855-1005, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1100-1330, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 30 May
    Race: 1210-1520, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    CANADA

    Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, 11-13 June

    Friday 11 June
    Practice one: 1455-1635, BBC Red Button/online
    Practice two: 1855-2035, BBC Red Button/online

    Saturday 12 June
    Practice three: 1255-1405, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1710-1915, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 13 June
    Race: 1600-1915, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    EUROPEAN

    Valencia, 25-27 June

    Friday 25 June
    Practice one: 0855-1035, BBC Red Button/online
    Practice two: 1255-1435, BBC Red Button/online

    Saturday 26 June
    Practice three: 0955-1105, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1210-1420, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 27 June
    Race: 1210-1515, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    GREAT BRITAIN

    Silverstone, 9-11 July

    Friday 9 July
    Practice one: 0955-1105, BBC Red Button/online
    Practice two: 1355-1535, BBC Red Button/online

    Saturday 10 July
    Practice three: 1055-1205, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1210-1430, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 11 July
    Race: 1210-1530, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    GERMAN

    Hockenheim, 23-25 July

    Friday 23 July
    Practice one: 0855-1035, BBC Red Button/online
    Practice two: 1255-1435, BBC Red Button/online

    Saturday 24 July
    Practice three: 0955-1105, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1210-1420, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 25 July
    Race: 1210-1515, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    HUNGARY

    Hungaroring, 30 July – 1 August

    Friday 30 July
    Practice one: 0855-1035, BBC Red Button/online
    Practice two: 1255-1435, BBC Red Button/online

    Saturday 31 July
    Practice three: 0955-1105, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1210-1430, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 1 August
    Race: 1210-1515, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    BELGIAN

    Spa-Francorchamps, 27-29 August

    Friday 27 August
    Practice one: 0855-1035, BBC Red Button/online
    Practice two: 1255-1435, BBC Red Button/online

    Saturday 28 August
    Practice three: 0955-1105, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1210-1410, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 29 August
    Race: 1210-1515, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    ITALIAN

    Monza, 10-12 September

    Friday 10 September
    Practice one: 0855-1035, BBC Red Button/online
    Practice two: 1255-1435, BBC Red Button/online

    Saturday 11 September
    Practice three: 0955-1105, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1210-1420, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 12 September
    Race: 1210-1515, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    SINGAPORE

    Singapore, 24-26 September

    Friday 24 September
    Practice one: 1055-1235, BBC Red Button/online
    Practice two: 1425-1605, BBC Red Button/online

    Saturday 25 September
    Practice three: 1155-1305, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1400-1630, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 26 September
    Race: 1210-1515, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    JAPAN

    Suzuka, 8-10 October

    Friday 8 October
    Practice one: 0155-0335, BBC Red Button/online
    Practice two: 0555-0735, BBC Red Button/online

    Saturday 9 October
    Practice three: 0255-0405, BBC Red Button/online
    Qualifying: 0500-0730, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online
    Qualifying re-run: 1300-1415, BBC One

    Sunday 10 October
    Race: 0600-0915, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online
    Race re-run: 1400-1600, BBC One

    KOREA

    Yeongam, 22-24 October

    Friday 22 October
    Practice one: 0255-0435, BBC Red Button/online
    Practice two: 0655-0835, BBC Red Button/online

    Saturday 23 October
    Practice three: 0355-0505, BBC Red Button/online
    Qualifying: 0500-0730, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online
    Qualifying re-run: 1300-1415, BBC One

    Sunday 24 October
    Race: 0600-0915, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online
    Race re-run: 1300-1515, BBC One

    BRAZIL

    Interlagos, Sao Paulo, 5-7 November

    Friday 5 November
    Practice one: 1155-1335, BBC Red Button/online
    Practice two: 1555-1735, BBC Red Button/online

    Saturday 6 November
    Practice three: 1255-1405, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1500-1720, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 7 November
    Race: 1500-1815, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

    ABU DHABI

    Yas Marina, 12-14 November

    Friday 12 November
    Practice one: 0855-1035, BBC Red Button/online
    Practice two: 1255-1435, BBC Red Button/online

    Saturday 13 November
    Practice three: 0955-1035, BBC Red Button/online
    Qualifying: 1215-1420, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online

    Sunday 14 November
    Race: 1210-1515, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online

  4. Anthony says:

    Ben ik de enigste waarbij dat red-button ding niet werkt? (telenet)

  5. Mee says:

    Jij woont dan ook niet in Engeland hè :).

  6. Anthony says:

    Maar ik betaal wel (heel veel) voor m’n digitale tv…

  7. Mee says:

    PS: Ik denk dat deze post ondertussen de langste post ever op Drivr is geworden :).

Leave a Reply