DRIVR

RUF RGT-8: 911 met V8 én optioneel Frère-Pakket

Wat BMW blijkbaar niet kan, doet RUF wel. Onder de uitgestrekte motorkap van de Z4 schijnt geen plaats te zijn voor een V8, maar de Porschetuner weet er wel doodleuk eentje achterin een 911 te proppen. Heiligschennis? Misschien. Spannend? Zeker.

RUF RGT-8

RUF ontwikkelde zelf een compacte 4.5 V8, die 550 pk levert bij een muzikale 8500 toeren per minuut én meer dan 30 kg lichter is dan Porsches eigen flat six. Via een manuele zesbak gaat de power integraal naar de achterwielen. De Duitsers laten er geen twijfel over bestaan: deze wagen is géén GT meer, maar een rasechte racewagen. Vandaar ook de ingebouwde rolkooi, keramische remmen en carrosserie uit aluminium en carbon.

RUF RGT-8

Toch liegen we niet als we zeggen dat de RGT-8 een groene wagen is – kijk maar naar de foto’s. Opvallen doe je dus gegarandeerd, maar als het toch nog iets exclusiever mag, biedt RUF ook een optiepakket aan genoemd naar onze eigen Paul Frère. De man heeft een lange geschiedenis bij Porsche, maar volgens RUF is het specifiek zijn klassezege in Le Mans 1953 in een 550 Coupé die de aanleiding is voor dit eerbetoon. Het Frèrepakket bestaat uit een unieke voorpartij (bumper en wielbogen) en een speciale interieuruitvoering.

Wat denken de Porschefans van de RGT-8? Blasfemisch of orgastisch?

Share Button

5 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    Kleine nuance: BMW kan het wel, maar doet het (voorlopig) niet…

    I like that green meanie. Thanks Alois!

    • Benny Herdewyn says:

      Ik blijf toch ook denken dat het moet lukken met die Z4…
      Hoe dan ook, knap wat RUF presteert. En gezien hun reputatie zal het ook nog eens allemaal perfect in mekaar zitten.
      Ik vraag me wel af waar ze (de basis van) die V8 gehaald hebben: zelf van 0 beginnen lijkt me zeer sterk.
      In een oud Autogids nummer uit begin jaren 90 ging Paul Frère onder andere voluit op een snelheidsovaal met de toenmalige crème van de supersportievelingen, waaronder een Jaguar XJ220, Bugatti EB110 en een zekere RUF 911…en hij was bijzonder onder de indruk van die laatste. Een mooi eerbetoon dus.

      • Ken Divjak says:

        Dat artikel kwam oorspronkelijk uit de jaarlijkse World’s Fastest Cars-test van het Amerikaanse Road & Track-magazine.

        yelloeng1081478907

        Frère in de blauwe pull links, Alois RUF met lederen jas rechts

        Die ging in 1987 door op VW’s geheime testcircuit van Ehra-Lessien waar Frère zomaar even 339,8km/h klokte…

        In 1987 the CTR faced the sports car establishment at the Volkswagen test track Ehra-Lessien. The Formula One World Champion Phil Hill and the Le Mans winner Paul Frère set up a top speed of 339,8 kph, thus making the RUF CTR the fastest production automobile!

        One year later, Bernd Ostman, today chief editor of „auto motor und sport“, even reached 342 kph at the Nardo Track in Italy. With the CTR, RUF had developed a super car suitable for everyday use that exceeds the performance of the Ferrari F40.

  2. Anthony says:

    Prijs?
    Ik wil wel eentje, in BRY (Belgian Racing Yellow) met een klein vlagje op de fenders.

  3. Duckie 'RS says:

Leave a Reply