DRIVR

F1 Review: Seizoensopener Bahrein (Race 1 2010)

TIP: Vanaf dit seizoen na elke race: de F1 Review!

GYI0059905467.jpg

Lang hebben we erop gewacht, veel hebben we gespeculeerd en slechts weinig hebben we geconcludeerd na de wintertests – maar gisteren kreeg het nieuwe F1 seizoen dan eindelijk groen licht. Met een resem nieuwe regels om het geheel spannender en groener te maken, met enkele belangrijke jobhoppings aan de top maar bovenal met een van onder het stof gehaalde Schumi. Want waar zijn nek vorig jaar nog te dun zwak werd bevonden om de onvolprezen Badoer opzij te schuiven, staat hij nu fit as ever klaar om een achtste trofee in zijn overvolle vitrinekast te placeren. Of niet?

Balen was ongetwijfeld de stemming ten huize Schumacher na race day. Niet alleen werd hij het ganse weekend overklast door zijn even Duitse teamgenoot Nico Rosberg, ook moest hij met lede ogen toekijken hoe ‘zijn’ rode ex-team vlotjes de malaise van 2009 wist om te toveren in een – op het eerste gezicht – meer dan geslaagd 2010-pakket waarmee het zich meteen tot een van de topfavorieten voor de titel opwerpt. Zonder Schumi, zonder Raïkkönen – maar mét een ontketende Spanjaard en een gerevitaliseerde Massa.

Anderzijds en eerlijkheidshalve: deze openingsrace was voor ondergetekende al na één rondje (alweer) een saaie processie. Waar is de tijd dat de wielen bij de typische seizoensopener in Melbourne letterlijk in het rond vlogen? Dat er slechts acht piloten ongehavend het zwartwitgeblokt zagen wapperen? En vooral: waar is de tijd dat een ongegeneerde dosis lef niet vakkundig afgestraft werd door de FIA?

DV_To_Getty_3575929_0.jpg

Nee; anno 2010 wordt de eerste racehelft gepromoveerd tot een gecontroleerd uurtje fuel burning, waarbij iedereen wacht op dat ene foutje van de perfect op onderstuur afgestelde machines. Leergeld werd immers betaald door jonge beloftes à la Hulkenberg, (de afgeveilde) Kobayashi of de nochtans niet onaardig presterende ‘Lada-man’ Petrov. Terwijl de ooit afgeschreven oude rotten Trulli, De La Rosa en de immer goedlachse Barrichello nog altijd hun rondjes draaien. Niet zonder succes overigens, want met de hedendaagse betrouwbaarheidsstatistieken en het huidige puntensysteem is een ‘Did Not Finish’ even rampzalig als een café zonder bier.

Toegegeven, het moderne tekenwerk van circuitarchitect Tilke leent zich niet meteen tot de meest spectaculaire races, waarmee ik stiekem durf te beweren dat het F1-circus binnen twee weken in Melbourne ongetwijfeld een hogere amusementswaarde zal genereren. Of dat echter voldoende zal zijn om die-hard fans in het holst van de nacht wakker te houden – laat staan wakker te krijgen – daar heb ik nog altijd mijn twijfels bij. Maar laten we vooral positief blijven en opnieuw afstemmen op de heerlijke commentaar bij onze overzeese buren van de BBC.

DV_To_Getty_3563732_0.jpg

TOP
+ Ferrari: heeft het voor elkaar; ondanks de twee motorenwissels weinig foutjes en een snelle wagen. Enkel de betrouwbaarheid staat nog niet helemaal op punt.
+ Kubica: de Pool reed een sterke (inhaal)race, zette enkele snelle rondjes neer en kreeg er uiteindelijk peen untje voor. Als Webber zijn James Bond-rookgordijn in de openingsronde niet had opgetrokken, zat er ongetwijfeld meer in.
+ Rosberg: het Mercedes-team mag dan nog niet de snelheid van Ferrari of Red Bull hebben, het staat toch vooraan. Het feit dat Rosberg alias The Ross de druk en speculatie rond zijn nieuwe collega telkenmale wist te counteren met drie tienden per ronde, bewijst dat hij na zijn Williams-leerschool een welverdiende carrièremove heeft gemaakt.
+ Vettel: Waarschijnlijk de verdiende racewinnaar als zijn uitlaatspruitstuk het niet begeven had. Betrouwbaarheidsperikelen deel elfendertig voor de onfortuinlijke titelkandidaat. Volgende keer beter?

FLOP
– Der Schumi: de hoge verwachtingen werden niet ingelost. Een degelijk resultaat, maar een pak slaag van babyface Rosberg. Wie had dat gedacht? Meer dan wat de media durfde schrijven alleszins…
– McLaren: ondanks een knappe prestatie van Hamilton staat de mooiste wagen van de grid nog niet op de allerhoogste echelons. De hoge ogen en straffe uitspraken van eind vorig seizoen worden nu uiteraard opnieuw bovengehaald…
– Wereldkampioen Button: Mister anonymous. Te sympathiek, te weinig arrogantie en te traag. Plus een pak slaag van Hamilton. Ouch.
– Nieuwkomers HST en Virgin: nog (lang) niet klaar en schrijnend onprofessioneel ten opzichte van de gevestigde waarden. Over het Lotus-team spreek ik me nog niet uit, maar alle begin is moeilijk. Toont nog maar eens hoe verwend we vorig jaar waren, met de ganse grid nauwelijks twee seconden van elkaar gescheiden.

[Foto’s: Sascha Schürmann – AFP – Getty Images]

Share Button

10 Responses

  1. Mee says:

    Zoals ik al had voorspeld hebben ze met het bannen van het refuelen ervoor gezorgd dat de races nóg saaier zijn geworden. Maar ik had het zelfs minder saai verwacht; door het aeroverlies die wordt ondervonden als je op minder dan een seconde achter je voorganger hangt blijf je best gewoon op 1,5 seconden er achter hangen omdat anders je banden erdoor gaan.
    Heel teleurstellend :(.

  2. BART! says:

    Ik vond het ook teleurstellend, weinig goede woorden voor over, zoals je al stelt: de eerste helft is gecontroleerd brandstof verstoken.
    Hopelijk komt er meer actie en sensatie op de “klassieke” circuits en waarschijnlijk worden door deze uitkomst wel een paar teams/coureurs (you know who you are) wakkergeschud en doen die er even een schepje bovenop.
    We zullen zien!

  3. Ken Divjak says:

    Ergens tussen de sublieme BBC-voorbeschouwing en een al even sublieme siesta (tijdens de race) hoorde ik iets van een ingenieus luchtgeleidingssysteem op de McLarens – eentje dat door de bestuurder gevarieerd kan worden om minder of meer drag te genereren.

    Wat is daar exact van?

  4. Mee says:

    http://www.jamesallenonf1.com/2010/03/lg-tech-report-part-1-mclaren-wing-ferrari-wheels-and-cool-fuel/

    “Another major talking point arising from the winter testing is McLaren’s Rear Wing, which seems to have the ability to cut drag on the straights, giving the car additional extra speed. In Barcelona the McLaren was 5km/h faster through the speed trap than its closest rival.

    This is achieved by passing air through a slot in the rear wing (the black line near the bottom of the wing in the picture left), which neutralises the rear wing, cutting the drag. Such a device would also reduce the overall downforce, which would be a bad thing. So switching it on and off when needed on the straights is the key. That is where the question of legality comes in.

    The way it works is this: there is a hole in the cockpit to a duct through which the air passes. The driver decides when to open it and he does so with his knee. Air then shoots through the duct in the sharkfin engine cover and exits through a slot in the underside of the rear wing. This causes the airflow under the wing to separate from the wing and this cuts the drag.

    The FIA’s Charlie Whiting inspected the wing on Thursday and is satisfied that it is legal, so it is something some other teams will be sure to copy. They are all working on their own versions of it now anyway. The problem is that they cannot make a hole in the cockpit because the rules say you cannot modify the safety cell once the season has started.”

    Heel clever gevonden alweer door door McLaren!

  5. Benny Herdewyn says:

    Wat een saaie vertoning (buiten het BBC trio), te wijten aan:
    – de aërodynamica/koelingsproblemen van de huidige F1 wagens, waardoor close-contact niet (lang) mogelijk blijkt
    – de nieuwe tankregels
    – het circuit zelf, dat geen hulp is bij bovenstaande pijnpunten.

    Wat een goed begin voor Ferrari. Ik vermoed dat er iemand met een lange lip (kin) heeft toegezien hoe de nieuwe volbloed in ‘zijn’ oude stal het zo goed deed.

    Wat een pech voor Vettel, hoewel Martin Brundle een punt had toen hij stelde dat Vettel hierbij nogal snel de schouders liet hangen en de apexen begon te missen.

    Wat hoge verwachtingen voor een oude knar niet allemaal teweegbrengen. Op dit circuit, met deze wagen en met deze regels kon Schumacher volgens mij niet beter openenen, tenzij door in de race sneller te klokken dan Rosberg. Het zal vooral dat laatste zijn dat hem dwarszit.

    Ik hoop op meer vermaak binnen twee weken.

  6. Mee says:

    Ik vond het straf dat Martin die commentaar gaf op Vettel. Akkoord, de eerste rondjes miste hij hier en daar een apex (denk je dat een Schumacher niet wat van zijn melk zou zijn?), maar naar het einde toe reed hij bijna zo snel als de rest; zijn laatste ronde was een lage 2:00 waardoor hij zelfs sneller dan Rosberg en Schumacher was.

    • Op het einde reed hij inderdaad snel op het infield (stuk sneller dan Merc GP).

      Lijkt me echter niet onlogisch dat hij meteen na z’n vermogensverlies wat apexjes mist. Rem- en stuurpunten liggen op dat moment toch behoorlijk anders en dat vraagt toch enkele ronden gewenning.

      Voor mij alleszins een puike prestatie!

      • Benny Herdewyn says:

        Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat Vettel niet eventjes van zijn melk mag zijn als je zo comfortabel aan de leiding ligt en dan (weer) mechanische pech hoort rommelen. Het blijkt alleen dat enkele rondjes kopzorgen bovenop/door een mechanisch mankement in F1 niet goed is voor de rondetijden.
        Maar hij bewees inderdaad met verve op het einde dat ‘focus’ een kapotte uitlaat voldoende kan compenseren om zijn landgenoten achter zich te houden.

  7. Anthony says:

    Ik vond Force India toch wel een topper, Sutil had een aanrijding in de eerste ronde, maar reed toch nog heel snelle rondetijden. (2e snelste tijd) En Liuzzi reed het tempo van leiders en was de beste van de starters op harde banden.

  8. tborre says:

    ik vrees voor een jaar met een raceverloop dat altijd hetzelfde zal zijn :
    * Spannende eerste paar minuten, want 24 wagens op de grid die allemaal door die eerste bochten willen/moeten
    * deel 2 is een lange rijtest om het gemiddelde gebruik van de wagens laag te houden
    * deel die, de laatste 15 minuten gaat een beetje spannend kunnen worden in kortere circuits…

    Weet niet of ik het hele seizoen zal kunnen/willen kijken…

Leave a Reply