DRIVR

Update: Chinese Autoproductie anno 2010

Neem enkele willekeurige voorwerpen uit je omgeving vast en draai ze om: meer dan de helft is gegarandeerd gebrandmerkt met de woorden ‘Made in China’. De fabriek van de wereld beperkt zich echter niet tot kleren en wit- of bruingoed; heuse auto’s rollen er ook al een tijdje van de band. Nog niet met de stijl, verfijning of DRIVR-rating van hun Europese equivalenten, maar wel bulkend van tomeloze ambitie.

Wie een kleine zeven minuten op overschot heeft, kan die eventueel besteden aan bovenstaand filmpje. Veel leer je er niet uit bij, mede dankzij het vreemde Engels en de nogal vage beelden, maar het typeert de Chinese autoindustrie perfect: de grootste worden is het Hoger Streven, de weg daarheen slechts een klein detail. De auto in kwestie, een BYD F3DM, lijkt standaard Chinese kost. Koplampen gejat van een Subaru, achterkant van een middenklasser uit de stal van kersverse partner (!) Daimler en een interieur opgetrokken uit gerecycleerde hamburgerdoosjes. Het geheel heeft verder verdacht veel weg van een Toyota Corolla – naar verluidt kan de badge vooraan ‘op aanvraag’ zelfs ingewisseld worden voor eentje van ‘s werelds grootste.

BYD F3DM

Ook de zogenaamde series-parallel-plugin-solar-powered-hybrid-drivetrain roept enkele vragen op. Zonne-energie? Uit een oppervlak zo groot als een deurmat? Plug-in Hybrid? Bijt GM daar niet al enkele jaren zijn tanden op stuk? En hoe presteert dat ding in een crashtest? Sceptici, slijp gerust uw messen, maar vergeet dit niet: deze wagen is officieel de eerste Plug-in Hybrid op de markt. Voorlopig enkel verkrijgbaar in China, maar desalniettemin de eerste.

Je kan BYD veel verwijten, maar niet een gebrek aan durf. In een tijd waarin de gevestigde giganten miljarden spenderen om hun nieuwste modellen zo schadeclaimvrij mogelijk te maken, is BYD liever wat voorzichtiger met zijn centen. Zelf modellen ontwikkelen? Met een schroevendraaier en een notitieblok leer je even veel bij. Een efficiënt machinepark? Handenarbeid is goedkoper. Het gaat er BYD duidelijk niet om hoé ze de grootste worden, maar wanneer.

En die aanpak lijkt te werken. Vorig jaar stelde het bedrijf meer dan 140.000 mensen te werk die in totaal 450.000 auto’s in elkaar schroefden voor de Chinese markt (meer dan het dubbele van 2008). Daar houdt het echter niet op. Plannen om naast Azië ook de VS en Europa te bedienen moeten BYD – volgens voorzitter Wang Chuanfu – in 2025 wereldwijd nummer één maken. Niet gek voor een bedrijf dat pas de deuren opende in 2003. Maar dan mogen ze wel wat spoed zetten achter die Europese introductie; in de eerste 9 maanden van 2009 werden slechts 745 Chinese wagens naar het Oude Continent geëxporteerd.

Het belet de Chinezen echter niet er voluit voor te gaan, en dat geldt niet alleen voor BYD. Waar zij zich nog tevreden stellen met ‘slechts’ een joint venture met Daimler AG, neemt Geely gewoon Volvo in zijn geheel over. SAIC deed eerder al hetzelfde met de voormalige Britse kroonjuwelen MG en Rover, en Chery wil binnen drie jaar een waterstofmotor op de markt brengen. Hoe? Allemaal niet belangrijk.

Verwend Europa slaagt er voorlopig nog in om de ‘onderontwikkelde’ Chinese wagens van zijn wegen te weren, maar het is uiteindelijk slechts een kwestie van tijd. Door voortdurend nieuwe partnerships aan te gaan, krijgt ook het Oosten toegang tot onze expertise. Onder meer PSA, VW/Audi, BMW, Mercedes en GM hebben ginds al nieuwe vriendjes gemaakt. Niet zozeer omdat ze denken veel bij te leren, wel om de hoge importtaksen te omzeilen – een Duitse basis-Q5 kost er bijvoorbeeld een onzinnige 55.000 euro, het Chinese alternatief moet dat terugdringen naar ongeveer 40k.

Brilliance BS6

De Chinezen van hun kant maken gretig gebruik van de nieuw opgedane kennis. Brilliance (BMW’s Chinese wederhelft) ontwikkelde met Beierse hulp de BS6, een middenklasse-vierdeurs die wij ons vooral dienen te herinneren van de kortstondige import door Cardoen in 2007. Na nauwelijks een week werd die terug van de markt gehaald wegens ‘te onveilig’. Naderhand werd de BS6 grondig verstevigd, maar helaas: terug naar af. Brilliance heeft blijkbaar nog niet de street cred van een Mercedes-Benz om met een dergelijk veiligheidsdebacle ongeschonden weg te geraken… Ondertussen knutselt het merk rustig verder aan onder meer de BS4, een iets kleiner model dat er dankzij een afdragertje van Pininfarina lang niet slecht uitziet. Europese verkoop is (opnieuw) een optie.

Brilliance BS4

Wie herinnert zich de Hyundai Pony nog? Toen geen partij voor een gründliche Golf; vandaag is Hyundai de vierde grootste automaker ter wereld. Niet door de ‘Ring af te dweilen – dat doen de Japanners immers al – wel door zoveel mogelijk auto te verpatsen voor een aanvaardbare prijs. Die kant lijkt het ook op te gaan met China. Vandaag een interieur dat je vergiftigt op een zonnige dag, overmorgen je nieuwe leasewagen?

[Cijferbron: ChinaCarTimes.com]

Share Button

2 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    De commentator van dit BYD filmpje praat als Duff Man! http://www.heavy.com/video/the-simpsons-duffmans-conscience-77157 😉

  2. Ken Divjak says:

    Soms denk ik dat de Chinezen een vermakelijk rondje blufpoker aan het spelen zijn, maar als je dan het kaliber namen beschouwt dat een partnership met hen heeft (zoals in de tekst geïllustreerd) – dan kan je toch niet anders dan er een serieuze wenkbrauw bij te fronsen.

    PSA, VW/Audi, BMW, Mercedes en GM zijn immers niet van de minste… En daarom ben ik maar wat benieuwd hoelang het Europese “embargo” jegens Chinese wagens nog stand zal houden…

Leave a Reply