DRIVR

Column: One thing Mr. Eddy cannot tolerate…

Ik rijd als goede Belg ongeveer 80 waar ik eigenlijk 70 mag. In de achteruitkijkspiegel duikt een rijdend pak op dat duidelijk nog nooit gehoord heeft van de concepten ‘remafstand’ of ‘reactietijd’. Het is niet echt druk, maar de rij bomen en de regelmaat aan tegenliggers temperen toch zijn idee om in één beweging in te halen. Met een laatste remstoot ‘koppelt’ hij z’n Dreier dan maar aan mijn achterbumper. We zijn vertrokken voor een ritje close contact.

Ik heb een hekel aan zulk zenuwachtig, onsportief en gevaarlijk vertoon. Als ik nog maar iets te bruusk gas los, hangt hij ongetwijfeld met zijn parkeersensoren in mijn kofferbak. Wat win je er nu bij om zo kort achter iemand te gaan rijden? Elke put (en er zijn er veel dezer dagen) die ik ontwijk, stuitert hij gegarandeerd in, elk steentje (en er zijn er veel dezer dagen) dat uit de diepe groeven van mijn verse winterbanden omhoog springt, treft gegarandeerd zijn snuit of ruit en elke keer hij met 1 km/h nog dichterbij schuift, moet hij onmiddellijk op de rem. Dat moet toch verschrikkelijk vermoeiend zijn.

In tegenstelling tot Mr. Eddy heb niet de gewoonte gekke dingen te beginnen doen als zo’n helder brein achter mij opduikt. Ik hou me hooguit wat strikter aan de snelheid en kijk nog verder vooruit om plots remmen te vermijden. Meestal schuif ik zelfs al wat op naar rechts, zodat hij met eigen ogen kan zien dat de stoet van tegenliggers elk zinnig inhaalmanoeuvre tot een kamikaze-actie herleidt. Ik ga dus niet plots op de rem staan – mijn koets is me meer waard dan mijn grote gelijk – en vertraag ook niet stelselmatig tot wandeltempo.

Maar soms moet je ook de andere kant van het verhaal bekijken. Zo maakte ik onlangs op diezelfde weg deel uit van een colonne achter een grijs koppel in een grijze sedan met weinig tekens op de nummerplaat, dat aan dik 50 het peloton leidde. Ik had Irma en Fernand eerst niet opgemerkt. Pas in een ruime bocht kon ik zien dat zo’n halve meter voor de neus van de machtige Scania nog een kleine grijze garnaal haar weg naar huis zocht. De King of the Road had duidelijk geen zin om zich aan de eigen snelheidslimiet van 60 km/u te houden en maakte met diep hoorngeblaas en een rijtje felle Hella’s duidelijk dat hij zijn lading gekoelde dikbil vandaag nog wou leveren. Na ettelijke minuten was er eindelijk een gaatje en onder zwaar V8-dieselgedonder sprong de reus het koppel voorbij. Nog geen 500 meter verder draaiden ze hun oprit op. Nietsvermoedend of dichtbij een hartinfarct, ik weet het niet, ik ben doorgereden. The King was toen al bijna in de nacht verdwenen.

Ook op de autosnelweg kom je regelmatig bedreven bumperplakkers tegen. Soms lijkt het alsof ze een onzichtbare lasso om je virtuele trekhaak werpen en vervolgens de lijn binnenhalen. Misschien zijn het early adopters van de SARTRE road trains… Geef mij een schaar aub, dat ik die lassotouwen doorknip!

Hoe ga jij om met achterbumperparasieten?

Share Button

26 Responses

  1. beebeeporsche says:

    Tiens, ik heb bijna nooit last van achterbumper parasieten.

  2. Duckie 'RS says:

    Vlot rijden én afstand houden.

    Wil er eentje per se voorbij? No prob’…
    (idioten vinden wel een ander obstakel op hun weg)

  3. Fantaflesdopke says:

    Ook ik heb daar weinig last van, ik haal het verkeer in en steek het in één beweging voorbij, ALS de omstandigheden het toelaten …

    De weinige keren dat er iemand aan mijn bumper komt kleven blijf ik dezelfde snelheid aanhouden, of dat nu een legale snelheid is of niet, en moet het heethoofd in kwestie maar wachten tot er een gaatje is om mij in te halen.

    Geen extra gas, en ook geen verdoken remmanoeuvers (handrem dus), want dat lokt enkel gevaarlijk gedrag uit.

    Enkel wanneer de persoon in kwestie het nodig vindt om met spastische neigingen aan zijn lichtschakelaar te trekken, kan ik me soms niet inhouden …

    Rij ikzelf al te snel volgens de wetgever, dan zal ik het gas lossen zodat hij of zij gemakkelijker voorbij kan. Als ik toch al over de limiet zit, dan rij ik die ambetanterik vlug eens los (ze moeten al over goede papieren beschikken om mee te kunnen), waarna ik terug de snelheid van voorheen ga rijden. Meestal is dat voldoende om aan te tonen dat een klein beetje geduld de enige oplossing zal zijn …

    Misschien niet de veiligste manier van reageren, maar ik laat niet op mijn kop schijten!

  4. saab 9000 turbo says:

    in men gedachten zou ik hetzelfde doen als filmpje maar in real time zou ik hem laten passeren en men turbo ff laten opspoelen en hem te snel afzijn, als hij niet senller zou kunnen zijn als mij :), ik rijd “meestal” wel iets te snel dus veel reden voor zo’n maneuvre hebben ze niet tenzij ze een lesje te leren hebben over een gechipte saab 😉

  5. Charlo says:

    Op regionale baantjes (70/90) laat ik bumperklevers meestal sudderen. Kan ik niet opzij hebben ze pech en moeten ze wachten, en hoe dicht ze ook hangen ik ga er niet vooruitziender voor rijden. Ik ga geen extra inspanningen leveren om het veilig te houden als zij onveilig doen. Ik heb een touring dus veel buffer vanachter.

    Op de autobaan…dikwijls gewoon even belachelijk hard gaan rijden is al genoeg om gatplakkers te temperen. Want ‘t is niet omdat ze kunnen volgen, dat ze ook durven volgen.

  6. Duckie 'RS says:

    Wat zou Mr. Eddy hierop aan te merken hebben?

  7. Milly says:

    nice sound

    ik heb geen last van bumperklevers. Als er iemand sneller wil rijden dan ik dan ga ik naar rechts, laat die persoon door en vervolg mijn traject.

    Ik HAAT linksrijders (ik doe 120 en ge moogt hier maar 120 dus ik blijf links rijden). Ik ga dan niet flikkeren, noch bumperkleven maar haal rechts in. Dat mag niet en is gevaarlijk maar links rijden mag ook niet en daartegen treedt niemand op.

    • Benny Herdewyn says:

      Die ’emotie’ omtrent linksrijders op de snelweg deel ik, net zoals de aanpak.
      Op een gewestweg kan je natuurlijk niet naar rechts. Vooral als je zelf de laatste in de rij bent en inhalen gekkenwerk is, zijn er toch soms mensen die dit niet inzien en gaan kleven. De échte ‘Jan Zonder Vrees’ haalt jou dan misschien nog net in, maar moet zich vervolgens prompt in de stoet wringen, net voor de neus van een flikkerende tegenligger. Hij wint daar geen minuut tijd mee en als hij een ‘Mr Eddy’ naast zich treft, vallen er brokken.
      Altijd rustig blijven.

  8. Milly says:

    Das waar. Dan blijf ik inderdaad rustig.

  9. JDM says:

    Prachtige film, banale discussie. Milly heeft gelijk.

  10. AR says:

    de weinige keren dat ik met de auto rijd en mij dit overkomt, betrap ik mijzelf telkens op een onweerstaanbare drang om mijn vooruit wat op te frissen, de sproeier doet de rest…

    • fantaflesdopke says:

      Destijds met mijn eerste wagen, toen ik mij niet stoorde aan een tabaksgeur en al rijdend nog wel eentje durfde opsteken, kreeg de bumperklever een goedgemikte peuk op zijn voorruit … Daar kunnen ze meestal niet mee lachen 😉

  11. car-nut says:

    Net voor een bocht mooi laten inhalen, om dan in diezelfde bocht meteen weer voorbij te schieten. Verbinding E40 – E314 is er ideaal voor geschikt.

  12. dieter says:

    Ik heb d’r vrij weinig last van terwijl ik me aan de geldende snelheidsregels houd.

    Blijkbaar zijn de 2 uitlaten van m’n RS nét iets te intimiderend voor de achterliggende medeweggebruikers.

    Terwijl sommige “petjes” me wel eens willen opjagen, ga ik d’r in 95% van de gevallen nooit op in. Ik heb geen dobbelstenen aan de binnenspiegel hangen hé! :op

    Ik zou ‘t zo stellen:
    M’n RS hoéft niets te bewijzen en dwingt al respect af zonder de naald richting begrenzer te moeten jagen…

    • Pieter Fret says:

      Naar mijn ervaring hebben de twee pijpjes onder mijn Cooper S juist een magneeteffect op dat volk. Al ga ik er ook nooit op in – wat ga je er ook mee bewijzen?

  13. Ken Divjak says:

    Deed me plots hieraan denken;)

  14. W0ut says:

    Voor het uitremmen kan je veroordeeld worden voor poging tot doodslag (= moord).

    In Antwerpen is er 5 jaar geleden ene veroordeeld na een ongeval met dode veroorzaakt door het uitremmen van zijn achterligger.

    –W

    • Duckie 'RS says:

      (we gaan hier maar héél even de juridische toer op)

      Voor “moord” moet er “voorbedachten rade” zijn…

  15. W0ut says:

    Als notoir autostrade in cruisecontrol modus rijder ga ik altijd aan de kant voor eender wie sneller dan mijn 135km/h rijdt. Bumperklever of niet, ik ga onmiddellijk terug rechts indien het (veilig) mogelijk is.

    Ik erger me meer aan mensen die van je vriendelijkheid gebruik maken, je beginnen voorbijsteken en wanneer ze je voor 90% voorbij zijn plots minder gaan rijden. Zodat jij op je rem moet om terug links te kunnen invoegen tegen 120…

    aarrgglll!!! 😉

  16. elanspotter says:

    TE KOOP: 450 SEL 6,9
    UNIEK, WEINIG KM HOOFDZAKELIJK SNELWEG, 1STE ZORGZAME GEPENSIONEERDE EIGENAAR, VOLLEDIG OHB+KOPIE FACTUREN ONDERHOUD, SLECHTS LICHTE PARKEERSCHADE VOORAAN, POTK,
    TYREKICKERS GELIEVE ZICH TE ONTHOUDEN, TEL. 0987/65 43 21

Leave a Reply