DRIVR

Local Motors ontwikkelt eerste Open-Source Auto

Linux in de woestijn? Toegegeven, de ondertitel van dit stuk is wat misleidend. We zullen het hier immers niet over een geeky lanparty tussen de clans van Mugabe en Tsvangirai hebben. Maar wat dan wel? Local Motors, het eerste bedrijf dat een open-source auto op de markt wil brengen.

Local Motors Rally Fighter

Zie het als een aangenaam lentezonnetje tijdens de winterslaap van de wat lui geworden mainstream autoindustrie. Net als bij het besturingssysteem-met-de-pinguïn wordt het eindproduct hier niet enkel vóór maar mede dóór de eindgebruiker ontworpen. Via het internet kan iedereen met een scherp potlood (of een stabiele 3D Studio Max) een mogelijk ontwerp aanleveren. Diegene met de meeste stemmen worden er door Local Motors uit gepikt om uiteindelijk verder ontwikkeld te worden. En waar grootse enquêtes en dure customer clinics bij de gevestigde merken vooral halfslachtige compromissen opleveren (Mercedes-Benz Vaneo, iemand?) , lijkt het hier ook echt te wérken.

Local Motors Rally Fighter

Het eerste concept dat uit de online denktank kwam opgeborreld, is de Rally Fighter. In obligaat matzwart doet hij wat denken aan een X6 die zich bovenop een Cayman geparkeerd heeft. Ook in een brute racegame als Carmageddon zou dit vehikel niet misstaan. De persblurb spreekt van een offroad buggy die op het asfalt vier personen in redelijk comfort moet kunnen vervoeren, met bijhorend comfortabel verbruik. Naast de looks van een X6 heeft de Fighter immers ook diens 35d-motor geërfd. Ook de Bluetec Benz-diesel of een GM LS-V8 kan onder de kap gelepeld worden. Het chassis daarentegen is volledig op maat gemaakt; aspirant-kopers kunnen indien gewenst zelfs het boeltje helpen samenlassen. Wie het verschil tussen een lastoorts en een tuinslang niet meteen herkent, kan natuurlijk rekenen op hulp van LM. Het doel is wel dat de koper zelf enige inbreng levert. Dit moet tot een meer bevredigende, Web 2.0-achtige gebruikservaring leiden.

Verdacht veel slappe marketing-lingo, maar wees gerust: er gebeurt wel degelijk iets, daar in de woestijn. Een eerste rijdend, straatlegaal prototype wordt momenteel getest in de Arizona Desert. Uiteindelijk moeten deze zomer de eerste exemplaren afgeleverd worden aan kopers. En ook hier doet LM het net even anders dan de rest. Een voorschot van 99 dollar koopt je een nummertje in de wachtrij – wie op het moment van schrijven ingetekend zou hebben, kreeg nummer 77 toegestopt. Wanneer je aan de beurt bent, kan je in ruil voor een tweede voorschot van 5000 dollar een productiedatum reserveren. Is die aangebroken, dan mag je je hamer en beitel bitsset en momentsleutel samenrapen en je richting werkplaats begeven.

Local Motors Rally Fighter

Niet zomaar een schuur met airco overigens, Local Motors spreekt van een ‘microfactory’. Hier vindt niet enkel het bouwen plaats; ook voor onderhoud kan je er achteraf terecht. De eerste bevindt zich in Wareham, Massachusetts; later moet daar nog eentje bijkomen in de Southwest. De uiteindelijke verkoopprijs ligt nog niet vast, maar zou rond de 50.000 dollar moeten schommelen – iets onder de bodemprijs van een X6 35i in de States. De Rally Fighter mag dan niet helemaal te vergelijken zijn met de (in South Carolina gebouwde) SAC; hij is op zijn minst zo begeerlijk. Complete verfijning hoef je niet te verwachten: leder is aanwezig, maar een zichtbare rolkooi evenzeer. Waar de X6 – vooral in M-outfit – echter wat hypocriet overkomt, is de RF gefocust. De liefhebbersoorsprong hoeft echter een degelijk eindproduct niet in de weg te staan: anders dan bij veel (Britse) blokes-in-a-shed met Grote Dromen kan LM rekenen op ondersteuning van Grote Namen. Ondermeer Panoz (bekend van Le Mans) en Penske Racing (NASCAR) verlenen hun diensten.

Local Motors Rally Fighter

Als de Rally Fighter binnenkort een succes blijkt op zowel commercieel als technisch vlak, mogen we nog meer leuks verwachten. De Green Apple (die tijdens het rijden windenergie recupereert), de Ethylik (een compacte muscle car) en de Michigan (een futuristische shooting brake) zijn enkele voorbeelden van wat Local Motors reeds in de mailbox mocht ontvangen. Hoe realistisch deze ontwerpen zijn, valt nog maar te bezien; de Rally Fighter is op zich namelijk niet heel erg revolutionair. Ook over Europa wordt voorlopig niet gesproken.

Local Motors Rally Fighter

[Dit artikel werd op een Mac getypt; ik kan namelijk niet lassen.]

Share Button

2 Responses

  1. BART! says:

    Stoer ding, goed concept….Helaas niet hier in Europa leverbaar anders was ik er zeker wel over gaan nadenken.

    $50.000 = 36.500 euries, zeker ook een redelijk lief prijsje.

Leave a Reply