DRIVR

CMI: Car Mass Index

Iedereen kent de Body Mass Index. Je deelt het lichaamsgewicht door het kwadraat van de lichaamslengte en als je ergens tussen 18,5 en 25 uitkomt, zit je goed. Minder betekent gewoonlijk dat je ribben kan tellen en bij meer zal je moeite hebben om ze terug te vinden. Boven de 30 wordt het echt hoog tijd voor actie. Maar wat als we die index nu eens zouden toepassen op onze vierwielers? Wie verkeert in topvorm en wie moet dringend op de loopband?

Lotus Elise
Lotus Elise S: CMI 17,6

Om alles een beetje vergelijkbaar te houden, hebben we een ijkpunt nodig. Een soort “gemiddelde” auto, een manusje-van-alles dat in 90 procent van de omstandigheden de geschikte partner is. Alles is relatief, zei een slimme snor ooit, dus de keuze van de norm is bepalend. Iedereen is dan ook vrij om zijn norm te kiezen, maar laten we het experiment starten met de VW Golf. Stel dat een Golf VI 1.6tdi de ideale persoon voorstelt met een BMI van 21,75. De Golf weegt leeg 1314 kg en is 4,199 m lang: zijn BMI zou dan 74,5 zijn. Om dit resultaat naar een menselijke maat terug te brengen moeten we delen door het wonderlijke sleutelgetal 3,43.

Range Rover
Range Rover TDV8: CMI 32

Samengevat: CMI = [massa (kg)/lengte² (m)]/3,43. Anders dan bij de BMI is een zo laag mogelijke eindwaarde hier het streefdoel. Puur mathematisch misschien niet waterdicht, maar we hebben het experiment toch eens getest. En dat levert soms verrassende resultaten op.

Olympische sprinters (CMI < 18,5):

Lotus Elise S 17,6 [(867/3,785²)/3,43]
Subaru Legacy 2.0i 18,1 [(1395/4,73²)/3,43]
Dacia Sandero 1.4 18,2 [(1001/4,02²)/3,43]

Strak afgetraind (18,5 < CMI < 21,75):

Mazda 6 Sport 2.0 CDVI 18,6 [(1445/4,755²)/3,43]
Audi A4 2.0 TDI 19,2 [(1460/4,703²)/3,43]
BMW 330i 20,7 [(1455/4,531²)/3,43]

Wat wintervet, maar nog gezond (21,75 < CMI < 25):

Opel Astra 2.0 CDTI A 22,2 [(1490/4,419²)/3,43]
Alfa Brera 2.2 JTDM Skywindow 23,5 [(1575/4,413²)/3,43]

Zijn dringend aan joggen toe (25 < CMI < 30):

MINI Cooper D 25,1 [(1185/3,709²)/3,43]
Audi Q7 3.0 TDI 26,4 [(2345/5,089²)/3,43]

Vragen om een hartinfarct (CMI > 30):

Smart Fortwo Base 30,1 [(750/2,695²)/3,43]
Bentley Contintental GT 30,1 [(2385/4,804²)/3,43]
Range Rover 3.6 TDV8 32 [(2710/4,972²)/3,43]

Wat is de CMI van jouw wagen?

Share Button

14 Responses

  1. Kevin says:

    Khoop dat ik het juist gerekend heb:

    Honda Integra Type R
    (1120/4.4²)/3.43= 16.8

    Een echte sprinter dus :D.

  2. Duckie 'RS says:

    Een kleine 23,5 (net als de bestuurder overigens)…

  3. PieterA says:

    Leuk concept, in mijn geval wordt dat: (970kg/4,080m²)/3,43 = 16,98

    Sprinter dus!

  4. Pieter Fret says:

    Misschien voor de informatiewaarde best telkens erbij vermelden om welke auto het gaat 😉

    De mijne:

    MINI Cooper S (R56)
    (1205/3,714²)/3,43 = 25,4

    Tja, MINI’s wegen idd behoorlijk veel voor hun lengte :/

  5. dirk says:

    Clio TCE
    (1065/3,81²)/3,43 = 21,38

    Nog net strak afgelijnd 🙂

  6. Anthony says:

    32(Range TDV8) en 18.8 (AH 100-4)

  7. SimonH says:

    (600/3,05²)/3,43=18,8

    innocenti mini

    strak afgetraind, maar ik had beter verwacht.

    But in my defense; de formule geeft volgens mij toch een beetje een vertekend beeld aangezien de lengte een te grote invloed heeft (in kwadraat), terwijl dit in de meest gevallen niet veel aan de massa bijdraagt. De hatchbacks zullen dus altijd hoger scoren dan sedans en dergelijke. Dit gemiereneuk terzijde, cool concept!

  8. Frexy says:

    (1200/4,5²)/3.43=17,3

    Renault 21GTD

    Nu moet ik wel zeggen dat de cijfers een gemiddelde zijn. Ik heb het boekje nu even niet bij de hand. Het is ook wel logisch dat oudere auto’s als ‘afgetraind’ uit de doos komen, de weinige luxe (voor deze tijden) die erin zit maakt ze sowieso veel lichter.
    Al moet ik toch toegeven dat ‘m voor de leeftijd nog altijd redelijk trekt.

  9. ElmoTheElk says:

    Zie ook niet wat deze CMI eigenlijk betekend (semantisch gezien). Was er iets mis met pk/kg? Maar for the record: Clio RS ph 1 = (1010/3,77^2)/3,43 = 20.7, dus nog net strak afgetraind. (0,17 pk/kg zegt mijns inziens meer.)

  10. BertR. says:

    Het CMI van mijn Clio 2 ph 1 1.2 is bijna even laag als mijn eigen BMI: 17,5. (855/3,773²/3,43)

  11. Jeroenp says:

    CMI van mijn Alfa 156 Sportwagon blijkt 19,6. Maar of ik die strak afgetraind zou noemen?

  12. car-nut says:

    Focus Mk 1 1.6: 19,067, maar zo strak afgetraind komt ie niet voor de dag.

  13. Johnnyboy says:

    Joepi. Ik sta bij de olympische sprinters. Samen met de legendarisch Dacia Sandero 1.4 😉

Leave a Reply