DRIVR

F1 Review: Melbourne, Australië (Race 2 2010)

Twee weken geleden dommelden we nog in tijdens een slaapverwekkende seizoensopener in Bahrein, maar niets van dat vanmorgen – ondanks het vroege (zomer)uur. Daar hebben een sfeervol circuit mét inhaalmogelijkheden en een spatje regen bij de start voor gezorgd. Ben jij onder de dons blijven liggen in de wetenschap dat de recorder ondertussen zijn werk deed? Bekijk dan eerst de race en lees dan deze review, want hij bevat meer spoilers dan een F1-starting grid.

Melborune

Donkere regenwolken boven Albert Park vanmorgen (of is het vanavond? – tijdzones zijn verwarrend). En dat betekent dat de strategie nog meer dan anders de uitkomst van de race bepaalt. Het komt allemaal neer op “being on the right tires at the right moment”, aldus Eddie Jordan. Jenson Button bewees vandaag dat de Ier af en toe ook eens gelijk kan hebben.

Dat Button aan het langste eind trok in een langzaam opdrogend Melbourne had immers alles te maken met zijn eigen beslissing om enkele rondes vóór de rest van het veld zijn intermediates te wisselen voor slicks. Te vroeg, zo leek het toen hij in bocht 3 de grindbak ging verkennen. Maar de ronde erna al werden zijn chrono’s liefst vijf seconden scherper dan die van zijn rivalen – meteen het signaal voor de andere teams om hun piloten binnen te roepen. Met zijn inmiddels opgewarmde rubber klom Button op naar plaats 2. Toen leider Vettel even later uitviel met een defecte rem, nam de Brit diens koppositie over en bleef hij daar kamperen tot John Travolta de zwart-wit geblokte vlag zwaaide.

Melbourne

De strategie is precies datgene wat haperde bij de andere twee kandidaat-winnaars. Mark Webber was vastberaden om te schitteren voor zijn thuispubliek, maar kwam als laatste binnen voor slicks en verloor daardoor veel tijd. Net als de vanop P11 gestarte Lewis Hamilton had hij de snelheid om te winnen en maakte hij snel veel plaatsen goed, maar beiden hypothekeerden hun wedstrijd door een tweede keer te pitten voor vers rubber. Dat leverde bijna twee seconden op per ronde, tot het duo strandde achter een onverzettelijke Alonso. En terwijl Hamilton via de teamradio mekkerde over zijn foute pitstopstrategie, besloot Webber hen uit hun lijden te verlossen door beide bolides in de grindbak te mikken.

Het was een naar goede gewoonte anonieme maar oerdegelijke Kubica die het zilver pakte voor Renault, terwijl Massa zijn tweede podium van het jaar scoorde voor Ferrari. Nipt, want hij kon maar net zijn teammaat Alonso achter zich houden. Button besliste met zijn moedige pitstop misschien wel de race, maar het was Alonso die op de baan de man van de wedstrijd was. In de eerste bocht werd hij immers rondgetikt door diezelfde Button, wat hem en de eveneens meegesleurde Michael Schumacher helemaal achterin deed belanden. Dat de Spanjaard toch nog naar een vierde plek racete, is volledig zijn verdienste. Massa mocht van geluk spreken dat diens banden al even versleten waren als de zijne, wat inhalen nagenoeg onmogelijk maakte.

Melbourne

En van onmogelijk inhalen gesproken: terwijl Alonso steeds verder oprukte, bleef Schumi lang steken achter de Toro Rosso van Alguersuari. Hij moet tevreden zijn met het ene puntje dat de tiende plaats hem oplevert. Alweer achter teamgenoot Nico Rosberg dus, maar wat belangrijker is: het wordt stilaan duidelijk dat Mercedes GP pas het vierde snelste team is, na Ferrari, McLaren en een door kinderziektes geplaagd Red Bull. Wil de zevenvoudige wereldkampioen dit jaar winnen, dan zal hij ervoor moeten werken.

TOP

+ Button bewees dat helder inzicht een race kan winnen – en een vloeiende rijstijl die de banden spaart.
+ Alonso rukte na zijn incident van een laatste plaats terug op naar een knappe P4.
+ Formule 1 kan blijkbaar toch nog interessant zijn, al zit de regen daar zeker voor iets tussen.

FLOP

Red Bull verknoeide een gegarandeerde 1-2 met foute strategieën en een onbetrouwbare wagen.
Schumacher alweer geklopt door zijn teammaat en te lang opgehouden door een hapklare Toro Rosso.
Hamiltons frustratie is begrijpelijk: hij was de snelste man vandaag, maar werd genekt door een onnodige pitstop en een aanvaring met Webber. Moet alleen nog leren ‘cool’ te blijven als het tegenzit.

RESULTAAT RACE 2:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 58 1:33:36.531 4 25
2 11 Robert Kubica Renault 58 +12.0 secs 9 18
3 7 Felipe Massa Ferrari 58 +14.4 secs 5 15
4 8 Fernando Alonso Ferrari 58 +16.3 secs 3 12
5 4 Nico Rosberg Mercedes GP 58 +16.6 secs 6 10
6 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 +29.8 secs 11 8
7 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 58 +59.8 secs 13 6
8 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 58 +60.5 secs 8 4
9 6 Mark Webber RBR-Renault 58 +67.3 secs 2 2
10 3 Michael Schumacher Mercedes GP 58 +69.3 secs 7 1
11 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 58 +71.3 secs 17
12 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 58 +74.0 secs 14
13 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 56 +2 Laps 19
14 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 53 +5 Laps 22
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 41 +17 Laps 23
Ret 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 26 +32 Laps 24
Ret 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 25 +33 Laps 1
Ret 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 9 +49 Laps 10
Ret 12 Vitaly Petrov Renault 9 +49 Laps 18
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 4 +54 Laps 21
Ret 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 0 +58 Laps 12
Ret 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 0 +58 Laps 15
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 0 +58 Laps 16
Ret 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 0 +58 Laps 20

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Fernando Alonso Spanish Ferrari 37
2 Felipe Massa Brazilian Ferrari 33
3 Jenson Button British McLaren-Mercedes 31
4 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 23
5 Nico Rosberg German Mercedes GP 20
6 Robert Kubica Polish Renault 18
7 Sebastian Vettel German RBR-Renault 12
8 Michael Schumacher German Mercedes GP 9
9 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 8
10 Mark Webber Australian RBR-Renault 6
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 5
12 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 0
13 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
14 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 0
15 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
16 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 0
17 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
18 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 0
19 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
20 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
23 Vitaly Petrov Russian Renault 0
24 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 0
Share Button

4 Responses

  1. BART! says:

    Het was een leuke race, veeeeeel beter dan die van Bahrain! Hopen dat de rest van het seizoen ook zo is!

  2. VishnuSixDix says:

    Volgens mij heb jij een andere race gezien. Want Alonso had zelf schuld aan het manoeuvre waar hij in bocht 1 werd uitgetikt.

    Ik hoop dat je op BBC kijkt en niet op Canvas, want die sporza-kloefkappers zien nog geen koe op een racebaan staan al zitten ze er zelf op. Terwijl men op BBC bij een mogelijke storing al kan zeggen wat er schort, onmiddellijk gekruid met live-commentaar van teambaas of andere grote pief uit de pitstraat.

  3. VishnuSixDix says:

    Om nog maar te zwijgen over Hamilton’s prestatie, die de ziel uit het lijf reed en constant de smaakmaker was met inhaalmanoeuvres terwijl alonso braaf treintje reed en naar voor kon rijden door gewoon een juiste pitstopstrategie.

  4. Pieter Fret says:

    Ik heb enkele weken terug zelf nog getipt om naar BBC te kijken 😉

    En wie er schuld heeft in zo’n scrimmage bij de start is meestal moeilijk te zeggen. Bij de BBC waren ze voor de start nog bezig over het feit dat de spiegels te ver opzij staan en daardoor een dode hoek opleveren. Ik kies dus geen partij en zeg wat ik gezien heb: Button tikte Alonso’s rechterachterwiel aan – of die nu in de weg reed of niet.

    Over Hamilton ben ik het trouwens eens, maar ook Alonso heeft in het begin van de wedstrijd heel wat inhaalwerk geleverd op de baan.

Leave a Reply