DRIVR

Duel: Peugeot RCZ of Volkswagen Scirocco?

Afgelopen zondag mocht een deel van de redactie nog eens vroeg uit de veren. Niet om op te staan voor één of andere spannende autorace, maar om zelf de geur van verbrand rubber, aangebakken Brembo’s en murwgetrapte koppeling op te snuiven. De Nordschleife was immers aan z’n tweede wintervrij weekendje toe, waardoor car nuts aller landen zich resoluut richting ‘Ring katapuldeerden. Met als resultaat een hoopje blinkend geparkeerd metaal op de Zufahrt met een straatwaarde die een mens nog misselijker maakt dan de naweeën van enkele shotglaasjes absint de avond voordien…

Gelukkig was er ook betaalbaar moois aanwezig. Want grote muil of niet, Peugeots nagelnieuwe coiffeurvoiture zag er ondanks het aanwezige hoopje telemetrievernuft meer dan gelikt uit. Mooi geboetseerde schuin aflopende daklijn, heerlijk golvend dakpaneel en onnoemelijk sexy gestileerde (en dure!) achterruit. Gay Car of the Year heeft alvast een nieuwe topfavoriet – en dat is een compliment voor de RCZ. Ook de eerste reviews zijn positief en spreken over een Leeuw die je gerust met een DRIVR-handschoen kan beteugelen, wat ons ogenblikkelijk naar de nineties teleporteert en doet watertanden van een 106 Rallye, een late 205 GTI of een onderschatte 306 GTI-6. Maar laat het verhaaltje geen sprookje worden: de beweeglijke hardcore superheld is al jaren dood. Gestorven, begraven en vertrappeld door een hoopje legislatuur, een gewijzigd consumentenprofiel en puur winstbejag.

peugeot-rcz-2011-682-2 Peugeot RCZ Peugeot RCZ

En dat schudt ons terug wakker en brengt ons weer in een tijdperk waar leuke, betaalbare coupés doorgaans zoveel betekenen als conservatieve Gründlichkeit in een posh jasje. Nog niet zo lang geleden versierden we immers een winterdate met de ultieme concurrent uit Wolfsburg: Duits, sober, sexy en met een onverwachte vierletterscore. Maar de RCZ verrast naast de looks en de eerste could-be-fun impressies ook nog met een neo-Franse personaliseerbaarheid. Citroën heeft haar DS3, Peugeot de RCZ: dakpaneel, steunbogen, remklauwen, velgen, spiegelkappen, bumpergrille of bestickering… het lijkt wel haute-couture in de Zara. En ook al zal de Fransman in ons landje vaak een 2.0 HDi met 163 paarden onder de kap huisvesten, wij knipogen liever naar de grommende 1.6T die er 156 of 200 blaast. Of ons lezerschap initieel even enthousiast is…?

Volkswagen Scirocco Volkswagen SciroccoVolkswagen Scirocco

Share Button

18 Responses

  1. PieterA says:

    De Scirocco voor mij, manueel met benzine.

  2. Ken Divjak says:

    Hoe knap ik het design van de RCZ met zijn double-bubble-dak ook vind, het blijft – net als de 207 en 307CC – een vrij vrouwelijk ontwerp met wulpse rondingen.

    En ik heb het nog altijd meer op de – om even een Hollandse tuningsterm te gebruiken – booskijkers van de Scirocco. Plastgeslagen Golf of niet.

    Rijdynamisch zal de RCZ200 trouwens zijn beste poot mogen voorzetten om de Scirocco 2.0TSI of R bij te benen.

    Ferme ShootOut als je het mij vraagt!

  3. Benny Herdewyn says:

    De RCZ heeft een grote bek, letterlijk en figuurlijk. En toch vind ik hem best geslaagd, met meer flair dan de Scirocco. Het is ook de enige optie voor de Fransen om zich te positioneren tegenover degelijk Duitsland. De gewelfde achterruit is cool, maar volstaat niet om voldoende hoofdruimte te bieden, terwijl de Scirocco wel in staat is om met z’n vieren te gaan kaarten. Qua concept is de RCZ dus meer een TT rivaal.
    Met eigen (hypothetische) centen: VW 1.4 TSI
    Met een (zeer hypothetisch) leasecontract: Peugeot 2.0hdi

  4. Heb ik vandaag een DRIVR in een witte persdemo Scirocco R op de E40 gezien?

  5. Pieter Fret says:

    Moeilijk te zeggen voor ik met beide gereden heb, maar de Scirocco spreekt me meer aan. De RCZ mag dan een Grote Sprong Voorwaarts betekenen voor Peugeot; die grote smoel en dikke kont storen me nog steeds. Bovendien lijkt de Scirocco me praktischer en kwalitatiever.

    Dus als het mijn geld was, zou ik het net als Benny besteden aan een Scirocco 1.4 TSI 160. Een witte, aub.

  6. Fastflupke says:

    aangename maar korte kennismaking met het Drivr Team Am Ring …

  7. ElmoTheElk says:

    Na zo’n spannend geschreven intro was ik wat verbaasd dat er helemaal niet gereden was en dit duel dus uitsluitend in gedachten plaats vond. Maar goed, in gedachten vraag ik mij af hoe Peugeot een DRIVr gaat neerzetten. Want een Franse Leeuw hebben we al een tijd niet gezien.

  8. Pieter Fret says:

    @ Elmo: Wees gerust, over het resultaat van onze Ringtrip lees je binnenkort uitgebreid op DRIVR. Dit artikel past in onze nieuwe reeks ‘Duels’, waarvan het concept in de eerste editie werd uitgelegd:

    “Wij stellen twee kersverse concurrenten voor, jullie vellen een streng maar rechtvaardig oordeel over wie van beide het pleit mag winnen.”

    • ElmoTheElk says:

      Ah ja, dat is waar ook. Misschien is het herhalen van de introtekst een ideetje, want het leest nu wat gek. Ben benieuwd naar de bevindingen!

  9. Pieter Fret says:

    Peugeot gaat trouwens racen met de RCZ. Gewapend met een 2.0 HDI met zo’n 200 pk staan er in mei twee exemplaren aan de start van de 24 Uren van de Nürburgring.

    Peugeot RCZ 24h

    Peugeot RCZ 24h

  10. BertR. says:

    Gewoon op basis van het uiterlijk kies ik voor de Peugeot. De RCZ heeft, in mijn ogen, een veel evenwichtiger ontwerp gekregen.

  11. Nicolas says:

    Heb ervaring met Scirocco 2liter met DSG bak, fantastische wagen!

    Grote fan van de nieuwe RCZ, al veel rond te doen geweest in Frankrijk, betekent de intrede van Peugeot 2.0,… MAAR als ik de mannen van Autoweek.nl bezig zie, kies ik toch zeker voor de Rocco, ze vinden dat de RCZ een te hoge zitpositie heeft, en ondanks de welvingen onvoldoende hoofdruimte… Ik ben 1m97… 🙂

  12. nico says:

    ben net mijn rcz gaan afhalen en is prachtige wagen met meer dan voldoende ruimte.. ben zelf 1m90

    als je met de 2 wagens gereden hebt dan is er echt geen vergelijk mogelijk !!

  13. Peter says:

    Ook ik heb in beide wagen gereden, op bijna alle gebieden geen vergelijk.
    De enige uitzondering die pleit voor de Scirocco is de ruime mogelijkheid van 4 personen (wat hem dus eigenlijk gelijk geen coupe meer maakt)
    Verder schiet de Scirocco mi. tekort in uiterlijk en uitrusting.
    Qua vermogen maakt het allemaal weinig uit.
    Zonder een spoor van twijfel de RCZ gekocht, november staat die voor de deur.

  14. ruud says:

    Was van plan een Scirocco te kopen en had dus al diverse proefritten gemaakt. Toen kwam ineens de RCZ op het netvlies. Benieuwd of de auto net zo reed als ie er uitzag naar Breukelen gegaan voor proefrit. Was meteen verkocht, en rij er inmiddels in. Waar je bij de Rocco bij 18″ velgen absoluut DDC moet aanschaffen om te voorkomen dat je vullingen er uit rammelen is de RCZ zelfs met 19″ (de mooiste velgen) nog behoorlijk comfortabel. Verder vind ik de RCZ veel mooier afgewerkt (over de duurzaamheid kan ik nog niet oordelen) Maar van binnen is de Rocco gewoon saai en moet je voor alles betalen terwijl de RCZ loaded is. Neem wel de leren stoelen voor de leuke extra’s . Dash in leer is niet nodig. Standaart is het al voorzien van hoogwaardig materiaal met een leuke stiknaad er in. Op het oog lijkt het wel leer.
    Wel stuurt de Rocco zwaarder waardoor je misschien een andere kwaliteitsbeleving hebt. Deuren van RCZ zijn echter ook erg zwaar en tot nu toe nog geen rammeltje of piepje kunnen ontdekken. RCZ is ook aardig zuinig te bereiden maar ook lekker mee te beesten. Ga bij een klaverblad van het gas af en je voelt de achterkant uitbreken.
    Verder blijft het natuurlijk een kwestie van smaak. Maar ik ben nog niemand tegen gekomen die de RCZ lelijk vind terwijl de meningen over de Scirocco toch meer verdeeld zijn. Maar hé, wie koopt er een auto voor een ander. Vandaar dat ik die 4 zitplaatsen niet zo belangrijk vind. Zit er toch maar met z’n 2en in. De rest is alleen maar balast.

Leave a Reply