DRIVR

Lexus Landau Concept: CT200h Avant La Lettre ?

De luxestal van Toyota presenteert binnenkort zijn kleinste telg, de CT200h. Met deze compacte premium willen de Japanners een deel van de koek die tot nu bijna volledig wordt opgesnoept door de BMW 1 en de Audi A3. Maar nochtans kregen de Japanners zestien jaar geleden alles al op een bordje geserveerd; een Italiaans bordje dan nog wel, en gekruid met een dikke V8. Downsizing avant la lettre?

lexuslandau1

De Lexus Landau werd ontworpen door ItalDesign, de studio van Giorgetto Giugiaro. Dat lijkt exotisch voor een Japanse compact, maar diezelfde Italianen toverden ook al de eerste (en niet onaardige) GS300 uit hun hoed. Lexus was dus goed op weg om de Duitse hegemonie aan te pakken met een vleugje Zuiderse flair, perfecte mechaniek in een sensueel kleedje. De Landau werd voorgesteld in 1994 en was onderhuids gebaseerd op de GS300.

lexuslandau3

ItalDesign wilde aantonen dat luxe en verfijning net zo goed in een compacte wagen passen dan in een slee met de CEO op de achterbank. De baas zou trouwens wat graag het stuur genomen hebben van de Landau, met een V8 van 260pk onder de rechtervoet en permanente vierwielaandrijving om in alle veiligheid naar het buitenverblijf in Zwitserland te zoeven. De rit zou even soeverein en fluisterstil verlopen als in de grote limousines van het merk, en zijn kroost op de achterbank zou de witte Alpentoppen al van ver hebben kunnen zien door het panoramadak. Helaas, Lexus achtte de tijd in 1994 nog niet rijp.

lexuslandau2

Het design ruikt vandaag wat naar biosapjes, maar het concept is wel spot-on. De V8 zou misschien niet meer passen binnen het huidige merkimago (hoewel: IS-F?), maar de V6 hybride uit de Lexus-rekken zou de kleine net zo goed tot ‘premium’ kronen. ItalDesign recycleerde de vormtaal van de Landau voor de Daewoo Lanos. Die mag dan net zo ‘bio’ lijken als de verhoopte Japanse Premium, maar de schreeuwerige lijnen van de CT 200h kunnen mij evenmin volledig bekoren.

lexusct200h

Share Button

5 Responses

  1. STxN says:

    Niet te groot, toch erg praktisch en vooral heel leuk. Zo zien we ze graag.

  2. Ken Divjak says:

    We hebben het er al eens over gehad:
    http://drivr.be/2010/02/17/column-blik-op-de-weg/

    En dit is weer een mooi voorbeeld van de serre-achtige glasoppervlakken bij oudere modellen. Kijk trouwens hoe dun die B-stijlen in combinatie met frameloze vensters zijn!

    Of is dat niet haalbaar voor productie, Benny?

    • Benny Herdewyn says:

      Frameloze ruiten zijn haalbaar, maar de dichting is niet evident: daarom stapte Subaru ervan af en daarom ontwierp o.a. BMW voor de E31 8 reeks (en later op de kleinerer coupé’s) ruiten die een beetje zakken als je de deur opent.
      Een dunnen B stijl is in theorie ook haalbaar, maar de huidige zware eisen voor zijdelingse impacts resulteren in steeds dikkere exemplaren. Heel dun bouwen betekent dat de sterkte vooral uit het materiaal en minder uit de (koker)vorm moet komen, dus dat betekent veelal duurdere materialen. Bovendien moet je dan net zoals bij de Landau (en destijds al de Mercedes SL en eerdervernoemde 850) de gordels verwerken in de stoelen. Dat maakt dat de stoel zeer sterk moet zijn en dus zwaar, comlex en duur wordt…
      Anderzijds zie je op een aantal coupé’s wel glaspartijen zonder doorgetrokken B stijl (Mercedes E, BMW 3,…) en binnenkort misschien de Panamera vierdeurs cabrio, maar hier zijn telkens zware verstevigingen voorzien.
      Ik vind persoonlijk het concept van Volvo, met naar binnen geplooide B stijlen, nog steeds interessant (maar waarschijnlijk ook duur. Waar relatief goedkoop winst te halen valt, is in de vormgeving van de stijlen: afschuinen van profielen naar het zichtveld, dimensie van de rubbers en bekleding.

  3. BART! says:

    Die Landau ziet er, naar mijn idee, niet echt Lexus-achtig uit….Het idee is wel goed en toendertijd zijn tijd mijlen ver vooruit idd.

    En de CT200h: jammer dat hij niet wat meer op het prototype LF-Ch lijkt, er mist nu net wat scherpte aan. Neemt niet weg dat ik toch eens bij de dealer ga kijken zodra hij er staat, ben wel heel geinteresseerd.

  4. car-nut says:

    Groot gelijk Benny als je het over de looks hebt: in the flesh vind ik het een opgedirkte Auris. En alles wat naar rijplezier ruikt – V6 hybride (laat staan V8), vierwielaandrijving (laat staan achterwielaandrijving) mogen we vermoedelijk op onze buik schrijven. Neen, a far cry from Landau en zeker geen 1-Reeks of A1-/A-beater.

Leave a Reply