DRIVR

2011 Subaru Impreza WRX STI terug als Sedan

Toen Subaru in 2007 de derde Impreza-generatie voorstelde, reageerden fans geshockeerd. De typerende sedanvorm maakte plaats voor een hatchback. In Europa op alle uitvoeringen, elders alleen voor de STI – maar laat dat nu net de enige versie zijn die telt. De reden? Deels commercieel, deels sportief: het lagere zwaartepunt en de kortere wielbasis zouden beter presteren in het WK Rally. Ironisch genoeg trok Subaru zich kort daarna terug uit het WRC. En dat zette blijkbaar de poort open voor een nieuwe vierdeurs STI…

2011 Subaru Impreza WRX STI

De hatch die we onlangs nog testten, blijft bestaan, maar daarnaast biedt Subaru de STI vanaf modeljaar 2011 opnieuw aan als sedan. In Japan en de VS althans, waar die koetswerkvariant nu al bestaat voor de rest van het Impreza-gamma. Of de sedan ook naar Europa komt, is nog onbekend – maar import bestaat voor een reden.

2011 Subaru Impreza WRX STI

Ook de obligate, enormitastische kofferspoiler is terug van weggeweest. En die is er niet alleen voor het blinggehalte; hij geeft de sedan ook meer stabiliteit bij hoge snelheid, zowel in rechte lijn als in de bochten. Bovendien zet de vierdeurs minder kilo’s op de schaal dan de hatchback, wat de officiele sprintchrono’s wel eens enkele tienden scherper zou kunnen stellen.

2011 Subaru Impreza WRX STI

Beide 2011-varianten krijgen hoe dan ook een stijvere ophanging, dikkere antirolstangen, lichtere velgen én een verlaging van een halve centimeter, om de vaak gehoorde kritiek op de te weinig gefocuste setup te counteren. Meer en meer transformeert de STI zo terug in de hardcore rallywagen-voor-de-straat die hij oorspronkelijk was. Alleen nog de gouden velglak bovenhalen en we beginnen spontaan een hymne voor Colin & Richard te neuriën.

Colin McRae

[Foto Colin McRae via Flickr]

Share Button

6 Responses

  1. Casper says:

    Stickers! Vergeet de stickers niet!

  2. Ken Divjak says:

    En de gouden velgen!;)

    Maar ik weet het toch niet hoor. In vierdeursversie ziet de Impreza er nu echt uit alsof ze er een kont aangeplakt hebben, net als bij de vorige VW Polo Sedan.

    Bovendien wordt de WRX in België niet (meer) aangeboden, moet de STI het hebben van losse verkoop beter dan grote oplages en is een hatch toch veel praktischer dan een compacte vierdeurs.

    Maar OK – wil je een echte JDM’er die hier ongetwijfeld uniek zal zijn,
    importeer er dan gerust eentje!

  3. Johnnyboy says:

    @Djivy: en waarom zou een hatch dan zoveel praktischer dan een 4-deurs? Ik kan mij voorstellen dat een hatch veel voordelen heeft maar praktisch is het net niet volgens mij…

Leave a Reply