DRIVR

F1 Review: Sepang, Maleisië (Race 3 2010)

Amper een week na de thriller in Melbourne maakten de F1-bolides zich vanmorgen alweer op voor een bewogen wedstrijd. De voorspelde regen die tijdens de race uitbleef, viel immers wel met bakken uit de hemel tijdens de kwalificaties. McLaren en Ferrari lieten zich verrassen en belandden daardoor helemaal achteraan de grid. Zij zouden elkaar dus rechtstreeks moeten bekampen terwijl ze zich een weg naar voren baanden…

Sepang

Van de vier ongelukkigen was Jenson Button er met zijn 17de stek nog het best aan toe. Tot aan de eerste bocht tenminste. Want terwijl hij – zoals de meesten – de propere kant van het circuit koos, had een vanop P20 startende Hamilton aan de stoffige zijde vrije baan om meteen acht plaatsen goed te maken. De Ferrari’s volgden in zijn kielzog, Button moest achter hen aansluiten. Voorin was Vettel ondertussen over Rosberg en Webber gewipt om voor de derde keer dit seizoen de GP te leiden.

Terwijl de kopposities stilaan in een vaste plooi vielen, waren alle ogen gericht op het viertal dat in het middenveld volgde. Hamilton reeg de ene na de andere helm aan zijn spreekwoordelijke degen, iets waar Felipe Massa niet in slaagde. Hij beet zich vast op een verdienstelijke Alguersuari (Toro Rosso). Alonso leek meer te willen, maar zag zich genoodzaakt gedwee te volgen vanwege een protesterende versnellingsbak.

Jenson Button, die vast kwam te zitten achter dit treintje, raakte inmiddels gefrustreerd. Net als vorige week besliste hij dan maar vroeg de pits in te duiken. Bijna draaide die strategie opnieuw perfect uit, want Hamilton verscheen na diens late pitstop terug op de baan net naast hem. Jenson verloor echter het daarop volgende duel. De langste en heetste GP van het seizoen begon stilaan zijn tol te eisen: Buttons banden waren op, zodat hij later ook nog Massa moest voorlaten. Ook Alonso probeerde, maar blies tijdens een inhaalmanoeuvre twee ronden voor het einde zijn motor op. Geen punten dus voor de WK-leider.

Sepang

En evenmin voor Michael Schumacher, die halverwege uitviel door een losgekomen wielbout. Op dat moment werd hij echter opnieuw overklast door zijn teamgenoot Nico Rosberg, die achter de twee Red Bulls een knappe podiumfinish scoorde. Kubica werd vierde voor Renault, terwijl Adrian Sutil misschien wel de verrassing van de dag was in zijn Force India. Hij slaagde erin een ontketende Lewis Hamilton achter zich te houden – met dank aan de Mercedesmotor die in beide wagens excelleert.

TOP:
+ Red Bull kreeg met een 1-2 eindelijk wat het verdiende: racewinst.
+ Hamilton bleek opnieuw de agressiefste – vraag dat maar aan Vitaly Petrov – en efficiëntste inhaler van het veld.
+ Het kampioenschap blijft spannend: slechts negen punten scheiden plaats 1 van plaats 7 in de WK-stand.

FLOP:
De nieuwe teams (Virgin, HRT, Lotus) werden allemaal minstens drie keer gedubbeld. Hebben ze per ongeluk GP2-wagens gebouwd?
BMW Sauber heeft problemen: Kobayashi viel al na acht ronden uit met een opgeblazen motor, De La Rosa kwam niet eens aan starten toe.
Hamilton bracht een smet op zijn fantastische race door aan 300 km/h vier keer over de breedte van de baan te slalommen om Petrov uit zijn slipstream te krijgen en zo diens inhaalmanoeuvre af te weren. Gevaarlijk en volstrekt onnodig voor zo’n getalenteerde piloot.

Sepang

PECHVOGEL VAN DE WEEK: Fernando Alonso. Slaagde erin om met een haperende versnellingsbak van P19 naar P9 te rijden, om twee ronden voor het einde zijn motor op te blazen. Bummer.

RESULTAAT RACE 3:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 56 1:33:48.412 3 25
2 6 Mark Webber RBR-Renault 56 +4.8 secs 1 18
3 4 Nico Rosberg Mercedes GP 56 +13.5 secs 2 15
4 11 Robert Kubica Renault 56 +18.5 secs 6 12
5 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 56 +21.0 secs 4 10
6 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 56 +23.4 secs 20 8
7 7 Felipe Massa Ferrari 56 +27.0 secs 21 6
8 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 56 +37.9 secs 17 4
9 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 56 +70.6 secs 14 2
10 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 56 +73.3 secs 5 1
11 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 56 +78.9 secs 13
12 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 55 +1 Lap 7
13 8 Fernando Alonso Ferrari 54 +2 Laps 19
14 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 53 +3 Laps 24
15 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 53 +3 Laps 22
16 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 52 +4 Laps 23
17 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 51 +5 Laps 18
Ret 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 46 Hydraulics 15
Ret 12 Vitaly Petrov Renault 32 Gearbox 11
Ret 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 12 Throttle 10
Ret 3 Michael Schumacher Mercedes GP 9 Wheel issue 8
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 8 Engine 9
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 2 Spin 16
DNS 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 0 Engine 12

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Felipe Massa Brazilian Ferrari 39
2 Fernando Alonso Spanish Ferrari 37
3 Sebastian Vettel German RBR-Renault 37
4 Jenson Button British McLaren-Mercedes 35
5 Nico Rosberg German Mercedes GP 35
6 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 31
7 Robert Kubica Polish Renault 30
8 Mark Webber Australian RBR-Renault 24
9 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 10
10 Michael Schumacher German Mercedes GP 9
11 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 8
12 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 5
13 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 2
14 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 1
15 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 0
16 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
17 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
18 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
19 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
20 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
21 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
22 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
23 Vitaly Petrov Russian Renault 0
24 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 0
Share Button

2 Responses

  1. dirk says:

    En na een onopvallende race weer een mooie plaats voor Kubica. Dat mag ook even aangestipt worden. En … vrolijk Pasen mensen !

  2. Mee says:

    Heel spijtig voor Alonso, wat die uit zijn mouw toverde met een kapotte versnellingsbak was wel heel knap. Om dan 2 ronden voor het einde zijn motor op te blazen :(.

    Eindelijk is de Red Bull betrouwbaar gebleven vandaag, een verdiende winst voor Vettel!

Leave a Reply