DRIVR

Rijtest: Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged

rijtestrangeroversport1

Het is zover. Anno 2010 word je niet alleen scheef bekeken wanneer je met 510 pk door de stadskern roffelt, je voelt je ook nog eens schuldig omdat er elke kilometer 348 CO2’s in de atmosfeer opgaan. En dat terwijl een vleeseter in een Prius meer ozonlaag op zijn geweten heeft dan een vegetariër in een SUV. Maar soit; de tijd(sgeest) valt niet meer terug te draaien, dus geniet je beter vandaag dan morgen van een tweeënhalf ton zware bruut die een Focus RS op rechte baan bijbeent.

0 tot 100 in 6,2s – maar wel met een kleine aarzeling bij vertrek

Het geheim achter die monumentale prestaties schuilt onder de al even monumentale motorkap: een vijf liter grote V8 die danzkij een mechanische supercharger identiek dezelfde cijfers als de Jaguar XFR uitbraakt – 510pk en 625 Nm. Ironisch genoeg heb je in de praktijk nauwelijks een kwart van dat potentieel nodig om vlot met het verkeer mee te kunnen, tenminste eens je weet dat er een fractie van een seconde schuilt tussen ‘gas’ en ‘beweging vanuit stilstand’. Een verwaarloosbaar trekje van een anders subtiele zestrapsautomaat die ook via flippers achter het stuur te bedienen valt; ideaal wanneer je een versnelling wil aanhouden of de motorrem wil betrekken. Want zelfs met remklauwen die bijna de helft van de zeventienduims remschijven bedekken, blijven de 2.600 kilo zich merkbaar maken bij noodstops op oneffen tarmac. Fysica is en blijft immers fysica.

rijtestrangeroversport8rijtestrangeroversport7

Of hebben de ingenieurs toch hier en daar een wet herschreven? Mits een gezonde dosis vertrouwen zwiert deze Range zich sneller rond de bocht dan fysisch mogelijk lijkt. Enerzijds dankzij de peperdure sportieve twintigduimers, anderzijds door de (eveneens van de XFR geleende) adaptieve dempers die continu minuscule correcties doorvoeren om rolneigingen tot een bewonderenswaardig minimum te herleiden. Maar hoe voelt dat dan van achter het stuur? Als een illusie waar David Copperfield zelf voor zou vallen. Dat de Range zich ondanks zijn afmetingen precies laat plaatsen, daar willen we voor instaan. Eveneens dat de besturing aangenaam direct is voor een gevaarte van deze omvang. Maar dat je door het stuur zou voelen wat er onder al die differentiëlen aan de gang is? Geen denken aan. Zelfs onze huisdrifter had geen flauw benul hoever hij de Sport voor de fotosessie aan het pushen was, tot het ESP ingreep en “Enough!” scandeerde. Om maar te zeggen dat wij de stuurfeedback waar menig collega zo lyrisch over doet niet konden vinden.

Hiervoor heb je een gezonde dosis vertrouwen nodig – maar het werkt wel

Ter verdediging van Land Rover is er een goede reden om een gedempte stuurinrichting te monteren: 4X4-gebruik. Want of het nu Defenders, Discovery’s dan wel Range Rovers betreft, Land Rovers zijn in de eerste plaats bedoeld om off-road te presteren – zelfs op plakkerige straatbanden. En dan wil je echt geen hoekig stuur dat in putten terugslaat en je vingers breekt. In die setting is de benzine-V8 trouwens een betere keuze dan de diesels, die nog altijd met een vermogenspiek kampen. De V8 S/C ís gewoon één piek, ook al vertaalt zich dat op de weg in een verbruik dat onmogelijk onder de 17 l/100km te krijgen is (20 lijkt ons realistischer), terwijl terreinwerk in tijd wordt gerekend beter dan in afstand… Gemakkelijkheidshalve heeft LR de tweede pook van archaïsche 4X4’s ingeruild voor een draaiknop met icoontjes die wij zelfs begrijpen: steen, cactus, boom en een wintersymbool. Ook al stond die van ons continu op het slingerende wegje dat het stuur een tikkel verzwaart en de demping concentreert. Hoog tijd voor zo’n vermaarde Land Rover Experience!

rijtestrangeroversport9
rijtestrangeroversport3rijtestrangeroversport4

Grosso modo neemt de Sport dus een gunstige positie in ten opzichte van concurrenten als de BMW X6 (die puur op straatgebruik afgesteld is) en de Porsche Cayenne (die slechts beperkt off-road inzetbaar is). Te beoordelen aan de reacties van omstanders, zijn beide trouwens stilistisch onderlegen aan ‘onze’ Range die met zijn lage daklijn bij de knappere van het segment hoort – ook al impliceert dat minder binnen- en hoofdruimte dan de dimensies doen vermoeden. Een bewuste keuze van de designers, aldus LR, om rijders de indruk te geven in een sportief compacte wagen rond te toeren. En zo voelt het ook binnenin: nauwelijks meer ruimte dan in een break. Ook al is het interieur sinds de facelift van eind 2009 beter aangekleed met smaakvolle materialen, intuïtieve bedieningsorganen en – in HSE-spec – een touchscreen kleurenscherm (optioneel zelfs met futuristische 360° camera’s) dat ook elders in de Tata-groep wordt ingezet.

rijtestrangeroversport5

Maar eerlijk is eerlijk: de V8 S/C aanraden voor het straatgebruik dat hierboven beschreven staat, is financieel gekkenwerk. Daarvoor volstaat de 20.000 euro goedkopere TDV6 met 245 pk en even veel koppel immers volkomen. Bovendien biedt Land Rover ook een praktische Discovery aan die nog beter presteert op onverhard en evengoed met de school run overweg kan. Wat ons met volgende prangende vraag opzadelt: voor wie is de Range Rover Sport S/C eigenlijk bedoeld? Heel eenvoudig: voor Arabieren die ‘s avonds liever in de duinen gaan crossen dan aan de toog te hangen. Best met de hele optiecatalogus van Overfinch op de koop toe.

rijtestrangeroversport6

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

RANGE ROVER SPORT 5.0 V8 S/C

Plus Min
+ Onklopbaar in Bahrein – Onzinnig in België

Weggecijferd

Motor 5.0 V8 Compressor
Aandrijving 4×4
Vermogen 510 pk
Koppel 625 Nm
Gewicht 2590 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,2 s
Topsnelheid 225 km/h
Gem. testverbruik 20,1 l/100 km
Basisprijs 84.000 euro
Fiscale PK 24

Straatverdict

7 op 10

Share Button

10 Responses

  1. Martijn says:

    Heerlijke review!

  2. Pietel says:

    Fijne review.

  3. Andries says:

    Schitterend dat er bewegend materiaal is toegevoegd!!!

    btw, is dit niet het soort auto dat je koopt als je iets moet compenseren?

    Offroad: Defender
    Snel: Carrera
    Beide: EVO of een Impreza.

    • Ken Divjak says:

      Wat die videootjes betreft:
      dat zijn illustratieve kleintjes die vanaf nu bij elke test voorzien worden.

      Maar kom zeker volgende week nog eens terug,
      want dan starten we met het serieuze werk!!!!

  4. CARfindr says:

    Mooi verslag en een alles samenvattendelaatste foto!

  5. Milly says:

    Ik ben er nog steeds niet uit of dat nu een mannen- of een vrouwenauto is.
    Een gewone Range is een mannenauto, allez jagersauto. Maar deze…

  6. Benny Herdewyn says:

    Stel dat je op een dag MOET kiezen tussen ‘de pest en de cholera’, een VIP ticket voor het Schlagerfestival en de sleutels van een dikke 4×4 SUV bijvoorbeeld. Hoewel twijfel alomtegenwoordig is, kies je noodgedwongen voor het laatste. Enkel in die (hopelijk) hypothetische situatie zou een Range Rover Sport mijn oprit mogen ontsieren (en bij uitbreiding alle andere vierwielaangedreven mastodonten om de kroost voor de schoolpoort te droppen).
    Dit gezegd zijnde, zijn Land Rovers (zeker de Range en de Discovery) fantastisch ontworpen en is offroad geen hol begrip. Nu nog een kilo of 500 overboord gooien… (wat met de volgende alumiunium generaties wel eens het geval zou kunnen zijn).
    Tot dan blijf ik fan van de eerste Range, met een bende jachthonden in de koffer.

  7. dirk says:

    Mocht de tankkaart inbegrepen zijn zou ik me nog kunnen verzoenen met de prijs 🙂
    Qua wagen : indrukwekkend en misschien dat tikkeltje meer alure dan zijn Duitse rivalen.

  8. ElmoTheElk says:

    @dirk Maar dat laatste kun je natuurlijk van iedere niet-Duitser zeggen. 😉

Leave a Reply