DRIVR

Vijf Autonieuwtjes om aan de Toog mee uit te pakken

Vraag: Wat hebben Saab, Zagato, Pagani, Ferrari en Daimler-Renault/Nissan met elkaar gemeen? Antwoord: ze hebben deze week stuk voor stuk het nieuws gehaald zonder dat daar één letter op DRIVR van verschenen is. Hoog tijd dus om een en ander recht te zetten met een weekoverzicht in vijf bedrijven, te beginnen met impressies van Saab’s Mini-rivaal…

1. 9-2 komt er alleen als Saab in 2012 break-even draait

saab92carmagazine

Zoals eerder gemeld liep Viktor Muller, Spyker-baas en nieuwbakken CEO van Saab, in Genève te koop met potloodtekeningen van zijn gedroomde 9-2. Het was dan ook een kwestie van tijd vooraleer één van de geprivilegieerden (in dit geval Gavin Green van Car Magazine) een ontwerper aan het werk zou zetten om bovenstaande impressie te produceren. Maar niet te vroeg gejuicht: de 9-2 zit niet in het huidige business-plan (tot 2016) en wordt enkel overwogen als Saab in 2012 break-even draait, ergo 80.000 eenheden op jaarbasis produceert.

2. Zagato toont Alfa Romeo TZ3 Concept op Villa d’Este

zagatotz1en2

Attente Alfisti hebben zeker gemerkt dat er vorige maand een concept ontbrak op de stand van het Italiaanse merk. Ter ere van zijn 100-jarig bestaan zou Alfa immers drie concepts tonen, maar dat bleken er in Genève nog maar twee: de Pininfarina 2uettottanta en de Bertone Pandion. ItalDesign Giugaro gaf dus verstek, en ziet zijn plaats op het nakende Concorso d’Eleganza Villa d’Este ingenomen door niemand minder dan Zagato dat een vervolg aan zijn Tubolare Zagato’s uit de jaren ’60 wil breien. Verwacht een carbon frame met de 4,7l grote V8 uit de 8C Competizione en lijnen in de trant van de Perana Z-One.

3. Volgende Renault Twingo wordt achterwielaangedreven!

renaulttwingoconcept

Groot machtsvertoon in Brussel deze week: de alliantie tussen Daimler en Renault/Nissan is een feit. In eerste instantie stipuleert die een samenwerkingsakkoord voor kleine wagens waar vooral Smart van zal profiteren; de ForTwo is dringend aan vernieuwing toe en zelfs de FourFour zou weer op het programma staan dankzij de drie-/viercilinders én elektrische aandrijving waar Renault/Nissan heel ver mee staat. Maar dat boeit ons nog niet half zoveel als het nieuws dat de volgende Twingo (net als de ForTwo) achterwielaangedreven zal zijn! Hoef ik er nog een tekeningetje bij te maken of snappen jullie wat dat mits inbreng van RenaultSport zou kunnen betekenen!?

4. Tweede Pagani total-loss in één maand tijd

paganizondac9crash

Ik weet exact hoe deze Pagani-piloot  zich voelt: zoals de Britse journalist die begin deze maand een Zonda van een particulier rond een lantaarnpaal plakte. En dat moet een historisch record zijn, twee gesneuvelde Pagani’s op één maand tijd – en dan hebben we het nog niet over de 1000pk sterke Porsche 9ff die letterlijk opsteeg tijdens een hogesnelheidsevent op een vliegveld in Engeland… Maar toch is deze extra pijnlijk aangezien het een prototype van de Zonda-opvolger C9 betreft die rond Stuttgart motortests aan het uitvoeren was. De ene dag top secret, de andere open en bloot tegen de middenberm van een snelweg. De verplichte highs & lows van een testpiloot zeker!?

5. Specificaties van de Ferrari 599GTO bekend gemaakt

ferrari500gto

Aangezien we al een bericht over de 599GTO hebben en die zijn rondes al een paar dagen op het interweb draait, houden we het bij de pikante details: circuittijden. De gewone 599 haspelt Fiorano af in 1:26,5, de plattere Enzo in 1:24,9 terwijl de nieuwe GTO nog bijna een seconde sneller is met 1:24 rond. Straf, maar toch ietwat vreemd in het licht van de 430 Scuderia-tijd: 1:23,9. Zwier er nog wat opties bij zoals het carbon motorcompartiment (7.774€), een vierpuntsharnas (2.990€)  of Alcantara (4.425€) en je hebt misschien niet de snelste, maar wel één van de duurste straat-Ferrari’s aller tijden. Want de basisprijs start bij 320.000€ voor de op 599 exemplaren beperkte V12 met 661pk.

Share Button

8 Responses

  1. Mee says:

    Heel leuk natuurlijk, maar waarom zouden ze de nieuwe Twingo achterwielaangedreven maken??

    • Ken Divjak says:

      Omdat de volgende Twingo op hetzelfde platform als de ForTwo komt te staan,
      en die is omwille van packaging-redenen achterwielaangedreven.

      Andere wapenfeiten aldus Car:

      • Purchasing, engineering and component sharing across the board
      • Jointly developed small cars to begin with, and vans
      • A swapping of 3.1% equity stakes in each other’s capital
      • Renault-Nissan small 3cyl and 4cyl petrol and diesels to be used in new Smart Fortwo and new small Mercs
      • Merc petrol and diesel engines to power future Infiniti models
      • Combined electric strategy seeking common approaches where possible
      • Each brand to be tuned to suit its characteristics
      • Next Fortwo and Twingo to be rear-wheel drive
      • Two- and four-seater versions available from 2013 with electric options from launch
      • Merc Vito van to use Renault-Nissan diesels and transmissions, new smaller Merc CV based on Renault Kangoo from 2012
      • This co-operation doesn’t affect existing partnerships, such as with BMW on larger car component sharing

  2. PieterA says:

    Had al enkele van de geruchten opgevangen omtrent de TZ-3. Naar verluidt wordt de auto niet gehomologeerd voor de weg, enkel voor circuitgebruik dus. Mocht de auto geen buizenframe krijgen, is ie wat mij betreft de naam TZ niet echt waardig.

  3. Pieter Fret says:

    Dit zouden wel eens die schetsen kunnen zijn waar Viktor Muller mee liep te pronken: de Saab 92010 Sixten Concept van 92001-designer Sixten Sason.

    saab_92010_sixten_2car

    saab1_1000

    saab_92010_sixten_redside

    saab_92010_sixten_interior

  4. STxN says:

    shexy!

Leave a Reply