DRIVR

Column: De Vier Seizoenen van de Auto(ver)koop

Collega Cedric gaat het niet graag horen, maar autoverkoop is wel degelijk seizoensgebonden. Iedereen weet toch dat roadsters het traditioneel goed doen in de lente (niet, C?), of dat de 4×4-markt in de zomer plat op zijn gat ligt om pas in de herfst weer te gaan boomen. En zo zijn er nog tal van andere seizoensbetrokken voorbeelden die we gemakkelijkheidshalve hieronder opgesomd hebben. Kwestie van jullie een gezonde duit te laten besparen…

LENTE

lente

? De lente is traditioneel een pick-upmoment voor de autoindustrie. Solden op nieuwe modellen zijn eerder schaars, en ook de tweedehandsmarkt trekt dankzij het goede weer aan. Maar dat betekent niet dat er geen koop- en verkooptips zijn.

KOPEN: Modellen die gefaseerd vernieuwd worden zoals de Opel Astra. De vijfdeursversie is er al, maar op de andere varianten is het nog even wachten waardoor de break, driedeurs en coupé-cabrio met serieuze kortingen de deur uit mogen.

VERKOPEN: Roadsters, cabrio’s en sportwagens. Iedereen wil er goed uitzien in de zomer, en dat verhoogt niet alleen de vraag maar ook de prijs van cabrio’s als de Honda S2000 en roadsters als de Smart coupé – soms wel met 15% in vergelijking met de rest van het jaar.

ZOMER

zomer

? Juni en juli vallen nog mee, maar in augustus draait de autoverkoop echt op een laag pitje. Dealers concentreren zich op onderhoud en de paar cabrio’s die ze nog in stock hebben, maar voor de rest is de zomer veel rustiger dan de eerste vier maanden van het jaar.

KOPEN: SUV’s en 4X4’s. Zonder sneeuw en ijs is er veel minder incentive om in een dure off-roader te investeren, wat verkopers vaak met een paar extra procent korting over de boeg doet komen – zeker als de bewuste modellen al sinds de winter op de parking staan.

VERKOPEN: Supercars, klassiekers en premium cabrio’s oftewel modellen die exclusief in de zomer (kunnen) gebruikt worden. Al was het maar omdat je een 40-jaar-oud relikwie moeilijk aan de gang krijgt in putje winter – laat staan iemand ermee laat testrijden.

HERFST

herfst

? Vlak na de zomervakantie zitten de meeste gezinnen krap bij kas, wat de focus van de autoverkoop naar de leasemarkt doet verschuiven. Die slijt dan traditioneel de afgeschreven stock, en doet dat hoe langer hoe minder in bulk aan de oostbloklanden.

KOPEN: Non-premiumwagens zoals de Renault Laguna, Peugeot 407 en discrete Duitsers met CO2-arme viercilinders uit leasecontracten. Nederland is al volop bezig met online-veilingen van dergelijke stock, dus België volgt ongetwijfeld snel.

VERKOPEN: Compacte Crossovers zoals de Nissan Qashqai en Ford Kuga. Financieel haalbaar, fiscaal niet oninteressant maar bovenal gewapend tegen de nakende winter. Net als de Skoda Yeti.

WINTER

winter

? Sinds de gure winters van 2009 en 2010 zijn 4×4’s weer helemaal in. Ook al zijn kopers minder geneigd om november of december op hun inschrijvingskaart te stempelen dan pakweg januari van het nieuwe jaar.

KOPEN: Cabrio’s en Roadsters. Klinkt contradictorisch, is het in werkelijkheid niet. Want zoals hierboven gesteld zal het in de lente moeilijk worden om er kortingen op te versieren. Tegen dat het speelgoed dan geleverd wordt, is Koning Winter alweer het land uit.

VERKOPEN: Alles met integrale aandrijving – of dat nu een Fiat Panda dan wel een Subaru Legacy of een Land Rover Defender is. Mensen willen niet ingesneeuwd zitten, en investeren dus graag in een paar extra aangedreven wielen.

Ergo: heb je de mogelijkheid om je aan- of verkoop tot een bepaald seizoen uit te stellen, dan valt er wel degelijk winst of korting te rapen. Maar zoals dat wel vaker met bevliegingen gaat (opnieuw  nietwaar, Cedric?), kan je op goesting geen termijn te plakken. Bovendien zijn die autoseizoenen er omdat mensen zich nét dán niet kunnen bedwingen. Je leeft per slot van rekening maar één keer…

[Geïnspireerd op een stuk van Andrew English voor The Telegraph]

Share Button

One Response

  1. Cedric says:

    Ik voel mij hier enigszins geviseerd, toch 🙂

    Profiteren van emoties is van alle tijden…

Leave a Reply