DRIVR

Mazda RX-8 Verdwijnt van de Europese Markt

UPDATE: De RX-8 blijft iets langer onder de levenden dan verwacht!

Koolstofdioxide, het moet zowat de meest verguisde moleculaire verbinding ter wereld zijn – levenslang veroordeeld wegens Opwarmen van de Aarde. En zo komt het dat deze substantie de enige bestaansreden blijkt van de ene auto en de nagel aan de doodskist van de andere. Laat een traan voor de eigenwijze Mazda RX-8.

Mazda RX-8

Sinds kort heeft de RX-8 zijn biezen gepakt op Mazda.be. Ook op de Nederlandse en Franse websites van de constructeur is er geen spoor meer te bekennen van de eigenzinnige vierdeurs sportcoupé; je moet al naar traditioneel sterkere sportwagenmarkten als Duitsland en de UK gaan kijken om er nog eentje terug te vinden. De reden is natuurlijk simpel: het handvol exemplaren dat Mazda hier jaarlijks verkoopt, kan de aanwezigheid van het model op onze markt amper nog rechtvaardigen.

Hoe geniaal ook, de RX-8 was gewoon de juiste auto op het verkeerde moment. Want hoewel zijn Wankelmotor 9.000 hemelse toeren per minuut roteert, vraagt diezelfde krachtbron ook om frequente pitstops aan de pomp. En dat is nu net wat we in deze CO2-verketterende crisistijden massaal proberen te vermijden. Maar ook bij onze meer octaangezinde buren is de zwanenzang van de Wankelbolide ingeluid. Het was natuurlijk al een onheilspellend teken dat Europa een jaar langer op de 2009-facelift moest wachten. Wellicht wist Mazda al dat het bijna over en uit was op het Oude Continent. De reden? Alweer die vermaledijde uitstoot. Auto Motor & Sport meldt dat de RX-8 vanaf modeljaar 2011 in heel Europa van de markt verdwijnt omdat de strengere Euro5-norm niet gehaald kan worden. Dat betekent dat we minstens tot 2013, wanneer de opvolger gepland staat, zonder RX-model zitten.

mazdarx

En dat is bepaald een sombere gedachte. De RX-8 is Mazda’s puurste DRIVR‘s car – en dat wil wat zeggen in het huis van de MX-5 – ondanks de vele compromissen: vier zitplaatsen en toch compact, vier deuren (waaronder twee averechts openend) en toch een coupé, comfortabel en toch strak sturend. Wil je nog een nieuw exemplaar van deze future classic op de kop tikken, steek dan meteen de grens over en sla je slag. Het is je laatste kans.

Share Button

5 Responses

  1. chris says:

    Euro 5 (en ook de andere “Euro x”-normen) legt geen limiet op CO2.
    Deze Euro-normen gaan over stoffen die wél schadelijk zijn voor de gezondheid van plant, dier en mens.
    CO2 (broeikaseffect) wordt maar al te vaak verward met verontreiniging (gezondheidseffecten).

    Een RX-8 HP (231 pk) verbruikt officieel 11.8 l / 100 km, waar een CO2-uitstoot van 284 g/km bij hoort.

    Een Mazda CX-9 3.7 V6 verbruikt officieel 13.0 l / 100 km, CO2 309 g/km.
    In maart 2010 geïntroduceerde Bentley Continental GTC Supersports: 16.3 l / 100 km en 388 g CO2 / km.
    Moeten die dan ook allemaal verdwijnen?

    Vermoedelijk is er een andere stof waarvan de RX-8 te veel uitstoot volgens de Euro 5-norm, en wordt de RX-8 hiervoor niet speciaal meer aangepast aangezien het model al wat jaren oud is (lees: het zal wel lukken voor de opvolger).

  2. chris says:

    oja
    cijfers van autoweek.nl database
    en hier wat lectuur: http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

  3. Pieter Fret says:

    Update: Blijkbaar blijft de RX-8 toch nog iets langer dan verwacht onder ons, want de Euro5-norm voorziet een overgangsperiode voor bestaande modellen. Modeljaar 2011 is dus safe, vanaf 2012 zou de RX-8 alsnog moeten verdwijnen. In België is hij sowieso uit de catalogus geschrapt, maar blijft hij gedurende die tijd nog wel op bestelling leverbaar.

  4. Karel Vandenbergh says:

    Ga de mijne toch in ere houden; geeft telkens weer een kick bij het rijden. Had laatst nog een lekkere ervaring; een kanon-M3 die in de rechte stukken (gelukkig niet te lang)als een raket van me wegschoot doch in de bochten reed ik z’n vier kolosale uitlaten dicht…nou…wschl zeggen jullie nu dat die gozer niet kon rijden…allicht juist, maar toch gaf ‘n een goed gevoel! Als ie later geen dienst meer doet als dagelijkse gebruikswagen ga ‘k een “ladertje” proberen. Als ik zie dat motormanagement m’n RX-7 van 200 pk naar 330 bracht ben ik benieuwd hoever de 231 pk van de “8” kunnen aangedikt worden. Het onderstel is alleszins prima, enkel de remmen wat upgraden wschl.

  5. Ken Divjak says:

    Staat deze maand een heerlijk ‘vaarwel’-stukje in Car Magazine:

    The RX-8 wasn’t just another coupe,
    it was a 3-series rival with real immagination.

    Houden dus! En bovendien is het Wankel-idee niet helemaal geschrapt;

    het pistonloze blok zou wonderwel (en proper) op waterstof draaien,
    alleen ontbreekt het daar nog altijd aan infrastructuur…

Leave a Reply