DRIVR

BMW 6-Reeks vanaf 2011 gedeBangled (+ video)

De huidige Sechser is aan zijn laatste rechte lijn toe. En voor sommigen is dat goed nieuws; de controversiële styling van de E63 was immers geen spek voor ieders bek en maakte samen met de E65 Zeven en de E60 Vijf een abrupt einde aan de klassieke BMW-huisstijl. Ondertussen heeft Adrian den Hollander het roer van Chris Bangle overgenomen om het schip opnieuw naar rustiger water te leiden.

bmwz9a

Frankurt 1999, BMW showt de Z9 Gran Turismo. De eerste kans voor Bangle om voluit te gaan en dat zullen we geweten hebben. Na jaren van Hofmeister kniks en dubbele koplampen is de flamboyante Amerikaan erin geslaagd Beieren te motiveren voor een stilistische revolutie. Tot dan kabbelde BMW’s vormtaal immers rustig verder, met af en toe een stroomversnelling die telkens weer uitmondde in enkele jaren rust. Want sinds de jaren ’60 was er een duidelijke familielijn te zien doorheen de verschillende modellen; eind jaren ’80 bracht de E32 Zeven wat vernieuwing en begin jaren ’90 zette de E36 Drie de blauwdruk uit voor de rest van het gamma. Tot Bangle dus kwam en met de E46 Drie het (volgens hem) uitgemolken thema een halt toeriep. Je moet maar lef hebben.

bmwz9c

De Z9 was inderdaad op alle vlakken anders. Of wat gedacht van iDrive, gullwing flanken én normale deuren in één ontwerp, koplampen die ondertussen meermaals gekopieerd zijn, een carbonfibre koetswerk op een aluminium spaceframe, een V8 turbodiesel en een kofferdeksel dat… ‘anders’ was. Ik hou vooral van klassieke Bimmers, maar de Z9 was BANG(LE) ON! Of beter VAN HOOYDONK ON, maar dat bekt niet. Bangle & Adrian moeten namelijk in één adem genoemd worden, en ook bij dit duo was de rol van clown eerder voor de Amerikaan weggelegd. Maar toch: Adrian had meer dan een pen in de pap bij het ontwerp van de Z9 en de daaruitvolgende 6 en 7-Reeks. Flame surfacing (Bangle’s dada) was bij deze massieve ontwerpen nog niet aan de orde.

bmw6reeksbmw7reeks

Jammer dat de geweldige stance van de Z9 niet terug te vinden was in de productieversie van de Zes en de Zeven. Vooral die laatste stond er wat plomp bij op wielen die te ver in de vlakke wielkasten zaten. De lichtblokken met dubbele traanzakken wekten al evenmin de dynamiek op van de kijkers in de Z9. Ook de 6-Reeks bleek een pak minder heet opgediend dan gekookt, met proporties waaraan net te veel was gekneed; grotere overhangen, meer drukte in de neus en op de kont, een hogere gordellijn en uiteindelijk een wagen die zich niet meer zo breed en vastberaden leek vast te zuigen aan de weg.

bmw6reeksimpressie

Fast forward naar 2011: de nieuwe zal nog meer GT worden (er komt waarschijnlijk zelfs geen M6 meer, maar een ‘is’- variant), er zal meer plaats zijn op de achterbank (de huidige doet het op dat vlak met bijna vijf meter lengte slechter dan een 3 coupé) en ik durf te wedden dat hij ondanks alle beloften ook weer zwaarder zal worden. De Z9 lijkt daarmee verder weg dan ooit…

Share Button

One Response

  1. Nuvolari says:

    Ik vond die zechser nog het meest harmonieuze BMW-ontwerp van Bangle. Ik heb nooit kunnen wennen aan die 5. Mooie neus, maar er was geen samenhang vond ik. De nieuwe is een stuk saaier, maar is “easier on the eye”.

Leave a Reply