DRIVR

F1 Review: Shanghai, China (Race 4 2010)

Twee weken na de niet bepaald spannende Grand Prix van Maleisië mocht het F1-circus zich vanmorgen opnieuw opmaken voor een potje racen. Gelukkig werd al het materieel overgevlogen vòòr Eyjafjallajökull (of zoiets) zijn as over half Europa spuwde, waardoor de teams zich in full force aan de start vertoonden. En omdat het gevaar dezer dagen letterlijk in de lucht schuilt, beslisten de weergoden om de toeschouwers ook iets te gunnen en de hemelsluizen na een tweetal rondjes progressief te openen. Een garantie voor spektakel en dé ultieme opportuniteit voor de Regenmeisters

GYI0060191764.jpg

Of toch niet? Want na een goede start vanop de eerste rij wisten de Red Bulls niet meteen raad met de eerste druppels, aangezien beide wagens een bandenwissel gecommandeerd kregen terwijl de regenval onvoldoende bleek om de slicks van Button, Rosberg, de Renaults en andere gokkers van de wijs te brengen. Slechte move voor Red Bull, Hamilton, Schumi en Ferrari dus – aangezien de intermediates letterlijk opbrandden en algauw ettelijke seconden trager bleken. Proactief reageren loont dus niet altijd in de F1.

In tegenstelling tot in Melbourne bleef de natte meteoradar ditmaal even onvoorspelbaar als een pitbull in een kleuterklas. Want nauwelijks een paar rondjes nadat de favorieten zich opnieuw het juiste schoeisel aanmaten (gedicteerd door Barrichello en Schumi), vonden de Chinese weergoden het juiste hendeltje om de sluizen een tikje verder te openen; genoeg om Bridgestone’s intermediate-omzet de hoogte in te katapulteren en de pitstopteller van de favorieten op drie te zetten. Voor Alonso zelfs vier, na de mooiste jumpstart in jaren.

Hkg3488413.jpg

En zo waren het weer de damp track conditions die de F1 spannende inhaalmanoeuvres bezorgden – met Hamilton die als een bezetene reed om zich enkele plaatsen naar voren te rammen banen, maar ook Button die Rosberg na zijn enige foutje kon inhalen om zo P1 op zijn pitbord te verdienen. Halfweg koers zagen we een tweede interventie van de safety car (met dank aan enkele luttele stukjes voorvleugel op de ideale lijn) en dat tot grote spijt van Button en Rosberg die hun strategievoordeel van de eerste ronden in rook zagen opgaan.

In de herstart schudde Jenson dan maar een oud Schumacher-truukje uit zijn mouw, door het veld dusdanig te vertragen dat Hamilton en de Red Bulls een betwistbaar akkefietje scoorden, waarbij Webber een gratis zetje richting uitloopstrook kreeg. Zonder strafmatige gevolgen, zo bleek na de race. De aanhoudende regen was na de herstart in staat om spray rond de banden te toveren, nòg meer inhaalbewegingen te faciliteren en aan te tonen dat de rijomstandigheden van voorzichtig naar tricky kenterden – met als toemaatje een setje versleten intermediates op vijf ronden van het eind, waardoor Hamilton niet meer in staat was de bibberende Button aan te vallen. O, en wie zich afvraagt waar die oude Duitse Regenmeister uithing? Dat weet niemand, aangezien hij vandaag precies een stand-in liet rijden. Is er dan toch iemand niet tijdig uit het Europese luchtruim geraakt?

GYI0060192709.jpg

TOP

+ McLaren en hun ‘F-duct’-aerodynamica bewijzen dat ze een snelle wagen hebben die gewoon dat tikje beter is op de (lange) rechte lijn.

+ Button & Hamilton: Hoewel laatstgenoemde voor sommigen te agressief was en enkele betwistbare fases veroorzaakte, bewees hij wel dat de snelheid nog steeds in zijn Sparco’s zit. Jenson was van zijn kant weer doordacht, sluw, maar weinig spectaculair. Een mooie aanvulling voor het team en uiteindelijk de slimste man van het veld.

+ Renault mag dan wel Alonso, Briatore en hun gigantisch racebudget kwijt zijn – Kubica en Petrov deden wat van hen verwacht werd zonder zich in de problemen te werken: ze behaalden (voor het eerste allebei) een degelijk (doch onopvallend) resultaat. En de Rus mag dan ook nog eens een verdiend inhaalmanoeuvre op een Mercedes op zijn palmares schrijven. Chapeau!

+ Rosberg bleef koel en bewees dat die Merc GP toch niet zo traag is als wat zijn collega laat uitschijnen. Laat die updates maar komen en de eerste GP-overwinning komt nog dit jaar.

FLOP

– Red Bull kon de snelheid van de kwalificatieritten niet omzetten naar een goed resultaat. Zowel Webber als Vettel bleven bleekjes op de achtergrond, maar sprokkelden niettemin enkele waardevolle WK-punten. “Motorpech, hou dat maar voor die races waar ze aan de leiding liggen”, hoor ik de cynicus in mezelf dan zeggen.

– Schumacher kan na vier races alleen maar besluiten dat hij niet presteert. Hoe lang gaat men hem nog blijven verdedigen? Wanneer haalt hij zijn vuile truken uit de kast, of hangt hij de helm aan de haak? Hopelijk zal de (voor hem) bekendere Eurotournee soelaas bieden. Want Schumi die zijn mojo terugvindt, daar hebben we allemaal baat bij.

– Ferrari wil wel, maar kan (nog?) niet. Dat bewees Alonso niet alleen bij de start, maar ook toen hij zijn teamgenoot nog eens te grazen nam bij de elfendertigste pitstop. Niet onaardig naar een vierde plek gereden, maar er had meer in moeten zitten. Om over Massa nog maar te zwijgen…

RESULTAAT RACE 4:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 56 1:46:42.163 5 25
2 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 56 +1.5 secs 6 18
3 4 Nico Rosberg Mercedes GP 56 +9.4 secs 4 15
4 8 Fernando Alonso Ferrari 56 +11.8 secs 3 12
5 11 Robert Kubica Renault 56 +22.2 secs 8 10
6 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 56 +33.3 secs 1 8
7 12 Vitaly Petrov Renault 56 +47.6 secs 14 6
8 6 Mark Webber RBR-Renault 56 +52.1 secs 2 4
9 7 Felipe Massa Ferrari 56 +57.7 secs 7 2
10 3 Michael Schumacher Mercedes GP 56 +61.7 secs 9 1
11 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 56 +62.8 secs 10
12 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 56 +63.6 secs 11
13 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 56 +71.4 secs 12
14 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 55 +1 Lap 21
15 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 55 +1 Lap 16
16 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 54 +2 Laps 23
17 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 52 +4 Laps 24
Ret 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 26 Hydraulics 20
Ret 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 8 Clutch 22
Ret 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 7 Technical 17
Ret 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 0 Accident 13
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 0 Accident 15
Ret 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 0 Accident 18
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 0 Engine 19

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Jenson Button British McLaren-Mercedes 60
2 Nico Rosberg German Mercedes GP 50
3 Fernando Alonso Spanish Ferrari 49
4 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 49
5 Sebastian Vettel German RBR-Renault 45
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 41
7 Robert Kubica Polish Renault 40
8 Mark Webber Australian RBR-Renault 28
9 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 10
10 Michael Schumacher German Mercedes GP 10
11 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 8
12 Vitaly Petrov Russian Renault 6
13 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 5
14 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 2
15 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 1
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 0
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
18 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
19 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
20 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
21 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
24 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 0
Share Button

7 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    De positiewissel van Hamilton en de RedBulls na de 2de herstart was niet dubieus, zoals Martin Brundle fijntjes heeft uitlegde. Bij het binnenkomen van de safetycar mag er ingehaald worden vanaf het begin van een ronde (officieel sector 1). En laat sector 1 nu net halverwege de laatste bocht beginnen voor de pit straight. Vettel zat aan de binnenkant, Hamilton ernaast en Webber was kind van de rekening en moest baan ruimen.
    Hamilton was voor mij weer dé smaakmaker van de race 🙂

  2. VishnuSixDix says:

    let niet op spellingsfoutjes aub, tis nog vroeg 🙁

  3. Cedric says:

    Idd Brundle heeft het haarfijn uitgelegd tijdens de herhaling (wist ik op dat moment ook niet). In theorie is dit dus een ‘eerste bocht incident’ (maar dan in de laatste, vòòr de herstart ;-), maar gentleman racing was dit alleszins niet. Spannend wel, en LH was voor mij ook de smaakmaker van deze race.

  4. Pieter Fret says:

    Lewis Hamilton is wat mij betreft dit seizoen al élke race de smaakmaker geweest, maar helaas steeds om zowel positieve als negatieve redenen. Hij rijdt snel en agressief, maar moet hij nu echt constant onsportieve manoeuvres uitvoeren?

    Vorige race was er zijn geslinger over de rechte lijn, deze keer zijn duwtje van Webber, zijn incident met Vettel in de pits (hij was duidelijk achter, los dan toch gewoon ff gas?), zijn dubieuze binnenkomst in de pitlane, … Precies de jonge Schumacher in’t kwadraat.

    Ik vind het echt erg dat zo’n talentvolle piloot zichzelf telkens op zo’n manier in de kijker zet. Dus ben ik blij dat de immer het hoofd koel houdende Button gewonnen heeft dit weekend.

  5. Daggie says:

    Zeer mooi en correct verslag.

    Persoonlijk heb ik genoten van Hamilton en koesterde ik 3 rondes van het einde de hoop dat hij Button nog het leven ging zuur maken. Misschien niet gigantisch sportief, maar dat vond ik van Vettel ook niet .. Voor de kijkers daarentegen was het genieten.

    Bijzonder fraaie prestatie van Rosberg ook!

  6. PieterA says:

    Nooit echt fan geweest van Hamilton, maar verdorie, tis toch de meest interessante rijder uit het hele peloten. Niet altijd even beredeneerd, maar net dat maakt het interessant om volgen. Ook zijn burn-out incidentje in Melbourne kon ik appreciëren. Eindelijk nog eens wat rock ‘n roll van een F1 rijder.

  7. Anthony says:

    Jensen Button krijgt mijn respect, ik denk niet dat iemand had gedacht dat Button zich zo goed zou kunnen weren tegen zijn landgenoot. Toch zeker niet zo dirrect bij de start van het seizoen. Komt nog bij dat je Hamilton steeds vaker hoort klagen, dat in tegenstelling tot Button die volgens mij daardoor wel een psychologisch voordeel heeft.

    Hamilton’s rijstijl vind ik niet gevaarlijk, maar dat zigzaggen bij Petrov vorige race, was er gewoon over. Als elke rijder zo rijdt, ga je geen enkel inhaalmanouvre meer zien.

Leave a Reply