DRIVR

Column: Persoonlijkheidsstoornissen & Autotypes

Tip je hoed voor DRIVR’s nieuwste aanwinst: blogger/fotograaf Vincent Allaerts!

Als car nut met leken over je volgende autoaankoop spreken, is geen pretje. “Om zoveel te willen betalen voor taksen, verzekering en brandstof moet je wel goed gek zijn”, vinden ze. En daarin hebben ze niet helemaal ongelijk. Tot die conclusie kwam ik na een gesprek met dokter Rudi Ieven. De man is psychiater en geeft al tien jaar lezingen over de auto en de mens. De reden waarom we volgens hem allemaal zo verhangen zijn aan ons stalen ros, is omdat dit genetisch bepaald is. De auto vervult basisdriften die we niet kunnen negeren. De schuld van je volgende, exorbitante snelheidsovertreding kan je bij verschijning voor de rechter dus gerust op de evolutie van de mens schuiven. We kunnen het gewoon niet helpen.

persoonlijkheidsstoornissenenautotypes1

Correctie: we kunnen dat natuurlijk wel, maar dan moeten we die driften onderdrukken. Dan ben je normaal. Maar wie wil er normaal zijn? Ik heb trouwens altijd gedacht dat ‘normale’ mensen die teveel aan driftonderdrukking doen, op een goede dag op hun werk opdagen met een lange zwarte jas en riot gun met afgezaagde loop… En daarmee zijn we naadloos bij het psychiatrisch-diagnostische deel aanbeland. Want naast de categorie van normale mensen zijn er nog een aantal categorieën die dat een tikkeltje minder zijn. Daarom heeft dokter Ieven een systeem bedacht dat de neiging naar verschillende persoonlijkheidsstoornissen verbindt aan bepaalde autotypes. Hij vraagt zijn patiënten tijdens consultaties dan ook steevast welke hun droomauto is.

Het is een vrij ingewikkeld systeem, maar wat ik ervan begrepen heb is het volgende: ben je een vrouw wiens droomauto een Hummer is, dan neig je naar penisnijd. Je hebt dan iets als een ‘fixatie’ opgelopen tijdens de genitale fase – dus gemerkt dat je ten opzichte van je broers een onderdeel mist, en dat de rest van je leven probeert te compenseren. Mannelijke Hummerliefhebbers zouden dan weer bovengemiddeld belang hechten aan ‘hun goede vriend’, terwijl in die genitale fase ook de basis gelegd wordt voor de voorkeur voor sportwagens. Die categorie auto’s verbindt dokter Ieven trouwens aan het Oeidipuscomplex; zoals de zoon strijdt met zijn vader voor de aandacht van zijn moeder, zo strijdt de sportwagenchauffeur met zijn rivaal voor de aandacht van diens vrouw…

persoonlijkheidsstoornissenenautotypes2

Disfunctionele tuners hebben dan weer tijdens de individuatiefase een fixatie opgelopen. Dat is een periode in de jeugd waarbij kinderen zich onderscheiden van de moederfiguur. Is er dan iets misgelopen, dan gaan je auto’s nimmer spoiler- splitter- of zonnebandloos door het leven. De dokter (die overigens op het moment van het interview met een M3 reed en een M6 in bestelling had) heeft nog veel meer ingewikkelde mechanismen ontwikkeld die anomalieën verbinden aan autotypes, maar het basisidee is duidelijk: de enige mensen die normaal zijn, zijn diegenen die hun driften weten te bedwingen. Het probleem is alleen dat die met Dacia’s rijden en hun avonden vullen met het uittekenen van de efficiëntste route langs zoveel mogelijk mensen op kantoor.

Mijn volgende auto zal dan misschien wel één zijn die meer zuipt dan Minister Daerden voor een plenaire vergadering – en misschien zal ik wel een nier moet verkopen om de taksen, inschrijvingsgeld en verzekering te betalen, maar diep in mijn binnenste voel ik dat het gewoon moet. Omdat ik gek ben, een echte autogek. En dat is de schuld van de evolutie van de mens.

[Foto’s: Ken Divjak]

Share Button

14 Responses

  1. Christophe says:

    Ah wie zal zeggen wat de definitie is van een begrip zo illusief als ‘normaal’?
    De uitwassen van die theorie zijn zo complex als de voorwaarden waaronder deze gelden, en hoewel ze mss vaak juist kunnen zijn (anders had deze psychiater zijn job en zijn M3 en M6 niet), vind ik het moeilijk te aanvaarden wat één man denkt over alles en iedereen.
    Maar wat waarheid is, is dat je erg welkom bent en een ferm stukje kan schrijven! 😛

    • Vincent Allaerts says:

      Inderdaad Christophe. Het is heel complex en lang niet zo sluitend als hier (ietwat karikaturaal) wordt geschetst. Normaliteit is een zeer relatief begrip. De dokter gebruikt dit dan ook als mede-indicator, als er al psychische abnormaliteiten zijn.
      Bedankt voor de verwelkoming!

  2. Andries says:

    De kleur van de auto zou ook heel wat bepalen:

    “bestuurders van grijze auto’s zij rustige rijders die conflicten uit de weg gaan, terwijl een zwarte wagen discipline en agressie verraadt. Donkerblauw staat voor het streven naar onafhankelijkheid en verantwoordelijkheidsbesef. Veiligheid staat voorop. Bestuurders van rode auto’s zijn impulsief en extravert en wie een groene auto heeft is meestal een behoedzaam type. Geel duidt op een actieve, genereuze persoonlijkheid en wit op mensen die graag een bepaalde status willen hebben.”

    http://psycholog.web-log.nl/psycholog/2009/03/autokleur-en-pe.html

  3. kirsten says:

    nice writing Vince!

  4. Herbert says:

    Een mooi staaltje schrijfkunst en de bijgaande selectie prentjes is mooi uitgekozen.
    Keep on writting.

  5. PieterA says:

    Sterke binnensmijter, aangenaam leesvoer. De tweede foto is ronduit hilarisch. Kunnen we ergens jouw foto’s bekijken?

  6. BertR. says:

    Ik ken niet zo veel van psychologie, maar is het niet de individualisatiefase?

    Het is in ieder geval een vermakelijk stukje tekst.

    • Vincent Allaerts says:

      Much appreciated. Over de individuatiefase: dit was het woord dat de dokter gebruikte. Een snelle Google leert me dat dit woord binnen de psychiatrie wordt gebruikt. Er zijn er twee: de eerste van 18 tot 36 maanden (peuterfase) en de tweede van 17 tot 25 jaar (adolescentie).

  7. Boss says:

    Fraai stuk. Én ik tip mijn hoed voor VA. Nu weet ik namelijk dat ik mijn (tweede, dat wel) individualisatie nog niet ben ontgroeid. Ik twijfel echter sterk of dit gegeven nog kans biedt om een frustatie/fixatie te ontwikkelen in octaansferen – ik hoop het althans niet…

  8. Katleen en Wim says:

    Dikke proficiat! Zeer aangenaam om te lezen!!
    Groetjes! Katleen en Wim

  9. Niki says:

    Heb genoten van je artikel! Nog veel schrijfplezier en succes met je nieuwe loopbaan
    grtn
    Niki

  10. haha says:

    Ik ken Dokter Ieven persoonlijk (niet als client voor die psychiatrie), hij heeft zelf al zijn 2de BMW M6… En verder is hij zelf een beetje gestoord (:

  11. Freudzever says:

    Goh, die psychiater kan nog erger dan Freud zeveren… Een “vette bak”, willen hebben heeft gewoon te maken met status en machtsgevoel.

Leave a Reply