DRIVR

Ferrari 599XX pakt Nordschleiferecord – of niet?

Ferrari heeft – enkele jaren na zowat alle Duitse en Japanse sportwagenbouwers – de Nordschleife ontdekt. En dat zullen we geweten hebben. Na uitgebreid test- en ontwikkelingswerk ter plaatse klokte de 599XX een tijd van 6:58.16. Een nieuw record, aldus de Scuderia. We beg to differ…

Ferrari 599XX

Laat ons eerst één ding duidelijk stellen: een rondetijd onder de zeven minuten op het 20,8 km lange circuit is ongelooflijk snel. Een pak sneller zelfs dan voormalige recordhouders als de Pagani Zonda F ClubSport, de Corvette ZR1 en de Dodge Viper SRT-10 ACR. Toch is Ferrari’s recordclaim onterecht, en wel om twee redenen.

Ten eerste: de volledig straatlegale Radical SR8 LM rondde de ‘Ring nog een volle tien seconden sneller dan de Ferrari 599XX. Akkoord, de Radical is eigenlijk een hardcore racewagen waarin de wettelijk verplichte gelijkvormigheidszooi is ingebouwd, terwijl het bij Ferrari net andersom ging. De 599XX is – net als de FXX een evolutie was van de Enzo – in se een productiemodel dat geconverteerd is voor circuitgebruik.

Maar net daar knelt de Sparco: de 599XX is helemaal niet straatlegaal; hij klokte zijn snelle ronde zelfs op groefloze slicks. Hem vergelijken met productiewagens voor de openbare weg is dus verkeerd. Ferrari spreekt dan ook zelf van een “record voor wagens afgeleid van een productiemodel”. Maar dan moeten we bijvoorbeeld ook Porsches racevarianten van de 911 GT3 erbij betrekken. De GT3 RSR doet de ‘Ring naar verluidt in 6:49; de GT3 R klokte (tijdens de race!) een tijd van 8:21 op het 24 Uren-circuit (Nordschleife + GP-circuit), wat volgens onze vriend Chris “Monkey” Harris neerkomt op minder dan 6:50 voor de Nordschleife. Weg record.

Blijft natuurlijk de vraag: wat heeft Ferrari plots te zoeken op de Nürburgring en waarom willen ze desnoods de waarheid verdraaien om er toch maar de snelste te zijn? Uiteraard is de Groene Hel de laatste jaren een benchmark – lees: marketingtool – geworden voor sportwagenfabrikanten. Maar wat is het promotionele nut van een rondetijd in de 599XX, een rijdend R&D-labo dat niet voor commerciële doeleinden gebouwd wordt? Het antwoord moeten we wellicht zoeken in de nakende lancering van de hardcore (maar wél straatlegale) 599 GTO, die toevallig precies op dit moment aan de lucratieve Chinese markt wordt voorgesteld op het autosalon van Peking…

Share Button

2 Responses

  1. Anthony says:

    Persoonlijk vind ik dit toch één van de mooiste ringrecord-laps

  2. Ryan says:

    Dag DRIVRs,

    Lexus Europe is op zoek naar een reporter om verslag uit te brengen over de 24 uren van de Nürburgring 2010 (beetje als dit dus: http://drivr.be/2009/10/21/videos-lexus-lf-a-op-de-nurburgring-leestip/) en wij dachten dat het wel leuk was om dit met jullie (fans) te delen. Er is geen ervaring nodig. Wel een Passie voor supercars. Alle praktische zaken: transport, verblijf; etc worden geregeld. Meer info via de ‘Lexus Invites’ tab op onze Facebook pagina of surf langs http://bit.ly/aQlL2s.

    Vriendelijke groeten.

Leave a Reply