DRIVR

Gordon Murrays T25: De Kleinste (stads)DRIVR?

Slechts weinig Snorren schoppen het tot helden op de DRIVR-redactie. Je hebt Nigel Mansell (die zijn borstel ondertussen verwijderd heeft) en natuurlijk Gordon Murray. Die tweede  is hier al enkele malen de revue gepasseerd en ook dit zal niet de laatste keer zijn. Want net als de McLaren F1 laat zijn laatste project de gevestigde waarden een serieus poepje ruiken. Oftewel: stront aan de knikker voor Smart & Co.

gordon-murray-1

In 2007 lanceerde Gordon Murray zijn eigen ontwerpbureau/automerk: Gordon Murray Design. Over de iconische F1 – Murray’s geesteskind uit een vorig leven bij McLaren – gaan we het voor één keer niet hebben (maar check toch maar even hoe Martin Brundle de V12 van BMW-motorenpaus Paul Rosche laat brullen). Neen, vandaag houden we het bescheiden met de T25, een stadswagentje… dat de bestuurder centraal tussen twee passagiers plaatst. Klinkt bekend?

mclaren-f1-1

Over deze stadsmus is lang en diep nagedacht. Niet alleen de ‘auto’ zelf is anders, ook de productiemethode volgt niet de platgetreden paden. Alles is in het werk gesteld om van wieg tot graf (en terug tot wieg) zo weinig mogelijk energie te verbruiken. En dan scoor je natuurlijk niet met een set batterijen die de halve wereld rondreist of één grote assemblagefabriek aan de andere kant van de plas. Onder de naam iStream worden verschillende kleine plants kort bij het doelpubliek voorzien om het transport tot een minimum te beperken. Dat het aantal assemblagehandelingen en het energieverbruik op de site tot een minimum herleid wordt, spreekt voor zich.

gordon-murray-t25-1-large

gordon-murray-t25-1

De T25 zelf dan: in 2007 beschreef Murray zijn ontwerp nog vaag als “a new class of vehicle. You won’t get in it, sit in it or put luggage in it like a normal car”. Vandaag wordt een pak duidelijker wat de man daarmee bedoelde, nu de eerste prototypes aan hun testronden begonnen zijn. Als je de deuren van de F1 al indrukwekkend vond, check dan even hoe deze kleine zich bijna in tweeën splitst om iedereen vlot te laten plaatsnemen. Vergeet niet dat de uk nog een pak compacter is dan een al behoorlijk clevere iQ of Smart. Bovendien zou er naast het trio inzittenden ook voldoende plaats zijn om een volle winkelkar aan boodschappen in te slaan.

murray2_500

En net als bij zijn supersportieve Daddy uit de jaren ’90 is er alles aan gedaan om het gewicht te beperken. De T25 zal maximum 650 kg wegen en is zo compact dat je hem bijna op je weegschaal kan parkeren om dat te verifiëren. In tegenstelling tot de uit koolstofvezel opgetrokken F1 werd hier vooral naar de kostprijs gekeken, die onder enig voorbehoud in de buurt van de 7500 euro zou moeten liggen. Het gewicht had dus nog lager gekund, maar dan zou je dit stadskarretje enkel kunnen betalen als je al een penthouse met zicht ‘oep ‘t Schelt’ hebt en een Aston in de garage. Gewicht werd dus vooral bespaard door de kunst van het weglaten. En het helpt natuurlijk ook als je ervoor zorgt dat het autootje bijna in de koffer van een VW Transporter past.

gordon-murray-t25-3

Voorlopig zal enkel een kleine driecilinder de achterwielen aandrijven, maar een elektrische variant zit in de pijplijn. Murray belooft bovendien een inspirerend rijgedrag door een laag en centraal gelegen zwaartepunt, waardoor kunstgrepen als supersmalle voorbandjes en een ESP dat ingrijpt van zodra je naar een bocht kijkt niet aan de orde zouden zijn. Mocht een massaconstructeur zoiets verkondigen, zou ik nattigheid vermoeden, maar uit de mond van Murray klinkt het toch een stuk geloofwaardiger. Nog een tweetal jaren wachten en we kunnen zelf nagaan of dit echt de kleinste DRIVR aller tijden wordt… Ik ga persoonlijk aan zijn snor trekken als het niet zo is.

[Scoopfoto’s via Autocar]

Share Button

10 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Autocar heeft onderhand nog meer details:

    I was smuggled into the workshops (where several other fascinating projects were shrouded by hack-proof dust-covers) and shown, in the flesh, the same T25 prototype our cameraman had seen.

    First impressions: it’s tiny, but its stance, height and the clever resolution of its distinctive styling give it an impressive presence. That’s good. The last thing you want is for your tiny car to seem toy-like, and the T25 doesn’t.

    The door is a typical example of Murray being brilliantly simple, other examples of which are visible all over the car. A large, rigid assembly comprising the windscreen, the side windows and side panels and much of the roof, all swings forward with BMW-like precision to present a low-sided cockpit into which all three occupants can step into with ease and convenience.

    The cabin cover – it’s not enough to call it a door – is electrically powered. You open it by pressing a button on your keyfob remote as you approach the car. When the car is tightly parked against others, access is far more dignified than for any conventional car. Closing the cockpit cover is easy: it’s part-supported by gas struts, but gravity helps you pull it down until it’s nearly closed, when an electric soft-closing mechanism takes over and pulls it securely against rubber seats.

    Sitting for the first time in the T25’s central driving seat, two things struck me. First was the unique appeal of a symmetrical vehicle, which only the motorcyclist – or the driver of a McLaren F1 or single-seat racing car – has been able to know until now.

    Second was a feeling of value: it was hard to believe that the target price of this car is below £7000. The unique cockpit (into which Murray admits he has tried to introduce echoes of the McLaren F1!), plus equipment like the paddle-shifts, the push-button transmission controls, the unique instrumentation and the soft-closing electric door, combine to give the car a special distinction.

    [Bron: Autocar]

  2. Benny Herdewyn says:

    Murray werkte ook mee aan de Caparo. De man weet dus hoe je een auto op dieet zet.

  3. Dieter says:

    Hoe hard mag ie? 45km/u? :o)
    Denk dat ie never-nooit-jamais de NCAP proeven zal doorstaan.
    Het dashboard zit z’n 2 dikke cm vlak voor z’n benen…

    En dat ‘t dak samen met de deuren opengaat…makkelijk al’t regent!

    ;op

    • Benny Herdewyn says:

      Murray heeft grijze lokken, maar hij zal er wel voor zorgen dat je geen rijdende chicane bent in een T25.
      NCAP: een Smart heeft ook niet veel neus voor je benen en heeft zich al heel moedig getoond tegenover de muur. (ik ben wel benieuwd hoe de ‘helm’ nog naar voor zal kantelen na de klap).
      En over die regen: je kan misschien met paraplu instappen en hem sluiten net voor je de deur dichttrekt…

      • Dieter says:

        Bij Smart zorgt de zg. Tridon-veiligheidskooi dat je ‘n behoorlijk stijf geheel krijgt.
        ‘k Heb niet de indruk dat zo’n volledig openklappend voorste gedeelte als bij de T25 de structuur van ‘t wagentje ‘n extra boost geven als’t op botsveiligheid aankomt… ;o)
        Mi. mag Murray even op de deur gaan kloppen bij Aixam of Ligier om z’n T25-concept te slijten :op

  4. Dieter says:

    edit: z’n Hawai-hemd brengt me wel dadelijk in ‘n zomerse stemming!
    ;o)

  5. xtr says:

    en toch ben ik benieuwd,
    ook wie hem gaat -willen- produceren…
    en wat er dan nog overblijft van dat gewicht etc.

    on the market: ikke kopen: no doubt,
    ik wil echt wel eens een auto van die kerel in mijn garage hebben

  6. Ken Divjak says:

    Dan zou ik toch voor Murray’s Light Company Car Rocket gaan:

    llcrocket

    Even gevoelig voor invallende regen;)

    Zie http://www.evo.co.uk/trackdays/trackdaycars/245134/light_car_company_rocket.html

  7. Benny Herdewyn says:

    En ondertussen is er ook meer nieuws over de elektrische T27 op Autocar:
    http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/250042/

Leave a Reply