DRIVR

Wat is er mis met de Alfa Romeo TZ3 Corsa ?

Mechanisch in ieder geval niets. Volgens de eerste berichten weegt de voor Zagato-verzamelaar Martin Kapp gebouwde TZ3 exact 850kg, wat met 4,2 liter Italiaanse limoncello zeker voor vuurwerk moet zorgen. Zelfs het Tubolare-principe werd gerespecteerd door de handgeklopte alucarrosserie rond een carbon monocoque en gedeeltelijk buizenframe te draperen. Zo hebben de traditionalisten alvast niets om over te lamenteren. Maar geldt dat ook voor de esthetici!?

tz3corsa11

Al van bij de eerste teasers heb ik vormelijke twijfels. Toegegeven: het is een rode, en hij ziet er beter uit dan alles wat de Duitsers de afgelopen tien jaar geproduceerd hebben. Maar is dit nu het echt het beste wat Zagato ter ere van 100 jaar Alfa kan fabriceren? Of  zijn het die smakeloze stickers en opzichtige Pirelli-logo’s die de lijnen grondig vertroebelen? Voor een stuk wel, ook al ligt het probleem van de TZ3 volgens mij niet bij hemzelf, maar bij die andere Alfa-supercar: de 8C Competizione (Spider).

alfaromeo8competizionespider

Die belichaamt in mijn ogen zoveel keer beter waar Alfa vandaag voor staat, en dat zijn misschien niet de meest dynamische maar wél de knapste vierwielers van het moment. “Hola” hoor ik de Alfisti onderhand al mopperen, “het gaat hier wel om een Zagato in de TZ-traditie beter dan een viering van het merk Alfa an sich“. En ook daar heb ik een visie op: zowel de TZ1 als de TZ2 zijn – wederom mijn inziens – stilistisch onderlegen aan de Sprint Zagato’s die de coachbuilder over de jaren heen voor Milaan bouwde. Zoals de Giulietta SZ, de Giulietta SZ Codatronca, de Junior Z en natuurlijk de onsterfelijke SZ Mostro. Om maar te zeggen dat ik de dolenthousiaste reacties van collega’s op de TZ3 niet per se deel. Want Zagato kan beter dan dat.

alfaromeogiuliettaszalfaromeogiuliettaszcodatronca

alfaromeojuniorzalfaromeosz

Share Button

16 Responses

  1. Jeroenp says:

    Is het toegelaten ook de 8C niet mooi te vinden?

  2. Nuvolari says:

    @jeroenp: als je het vriendelijk vraagt wel 😉

  3. Johnnyboy says:

    Ik heb zelfs na drie keer herlezen nog altijd geen idee waarover ge het hebt Djivy maar da hangt ongetwijfeld aan mij…

    Ik weet wel da ik die met die rode met de stickers mooier vind.

  4. Yannick says:

    Ken wil gewoon even meedelen dat het niet zijn favoriete kop thee is.

    Ik vind het in ieder geval een heel geslaagd design dat terug gaat naar de tijd dat racewagens niet meer waren dan dat en geslaagd zijn in hun eenvoud. Het functie bepaalt vorm-principe kan ik altijd wel smaken.

  5. Anthony says:

    Ik heb sterke vermoedens dat de TZ3 stiekem heel wat gemeen heeft met het ontwerp van de gilet vertigo. Beide auto’s lijken erg op elkaar kwa wielbasis en hoogte.
    Komt nog bij dat de Vertigo alfa romeo techniek gebruikt…

  6. PieterA says:

    Aha, nog iemand die er zo over denkt. De proporties kloppen gewoon niet bij de TZ-3. Vooraan ontbreekt er voldoende curve, alsof er iemand met het strijkijzer over de 8C gegaan is, en achteraan is het geheel (te) weinig inspirerend. Niet dat het onaardig is, integendeel, maar een evolutie van het ontwerp is het zeker niet.

    Ik vermoed dat de aërodynamicaregeltjes hiervoor gezorgd hebben. Ook over het interieur ben ik maar matig te spreken. Heel erg racy en functioneel, ongetwijfeld. Maar kijk eens naar het sublieme dashboarddesign van een TZ-1…

    De specificaties doen denken aan de eerdere TZ’s (850 kg), maar het was misschien historisch correcter geweest om de 1750 TBi (desnoods zonder turbo?) een flinke kuur te geven. Al is die V8 nu ook geen schande.

  7. Ken Divjak says:

    Da’s een sterke toevoeging, Anthony (en een correcte bemerking van Pieter erna).

    Hoe langer je kijkt, hoe meer er te zien valt in de anonieme voorkant van de TZ3.
    Al is de achterkant natuurlijk pure Zagato-sex:

    zagatotz3

  8. saab 9000 turbo says:

    ik vind em bijna perfect, wss spijtig dat ik er niet in pas met 1.90m en zeker niet met helm voor op circuit. of ze zouden er een targa van moeten maken 😉
    ben ook wel voor de tbi motor, v8 is veel te zwaar op de vooras en turbomotor is wss ook zuiniger maar dat speelt voor mij en vele andere geen rol denk ik.
    produceren zou ik zeggen

  9. xtr says:

    eindelijk nog eens een MOOIE one-off op basis van een bestaand model,
    lijkt me ook echt een drivers-car, geen show-peace,
    800+kg = waow!!!!!

  10. PieterA says:

    Over one-off (Alfa’s) gesproken. Ik vind het nog steeds jammer dat Bertone’s Berlinetta Aerodinamica Tecnica 11 er nooit gekomen is. Zou ook gekund hebben op het chassis van de 8C, en er moet toch één autogek zijn met voldoende smaak en centen.

    Nog zo’n recente schoonheid is de A8GCS van Carrozzeria Touring, wie laat deze bouwen? 😉

  11. heidekonijn says:

    De auto is perfect. Het is een volledig geslaagde belichaming van de chemische reactie die ontstaat wanneer een eigenzinnig chassis uit Alfa Romeo genen wordt gefuseerd met een Zagato maatpak.

    Dat is wat de originele TZ’s waren, wat de ES30 was, wat de Zagato Junior was, en dat is wat deze is.

    Een maatpak is nu eenmaal niet gemaakt voor alleman, maar per definitie voor de besteller van het pak. En het lijkt me nogal vreemd om één pak niet mooi te vinden omdat er ook een ander, mogelijk nog mooier pak bestaat.

    Het mooie is, dat Zagato met recht en reden nog een paar honderd variaties kan maken, en dit vroeger ook deed, waarvan mogelijk er één of meer ook degenen bevallen die de huidige maar niets vinden.

Leave a Reply