DRIVR

Duel: Honda CR-Z Hybride of Honda Civic Type S ?

Toen Honda enkele maanden geleden aankondigde dat de opvolger van hun wereldberoemde CR-X bijna klaar was, beleefde het begrip ‘nieuwsgierigheid’ nieuwe hoogdagen. Want hoe interpreteer je eerst de aftocht uit de Formule 1, waarbij zelfs een onverwachte wereldkampioen-in-spe bijna op straat kwam te staan, gevolgd door de stille dood van de S2000 en diens mogelijke opvolging, om finaal het bericht te lanceren dat de kleine sportcoupés dan toch een nieuwe speelkameraad krijgen, genaamd CR-Z?

honda-cr-z-2-lg

Driewerf hoera voor Honda dus, want de remonte is begonnen! Of toch niet? De CR-Z is immers geen echte CR-X in een contemporain jasje. Toegegeven, de styling – een mélange van Insight, Civic en een vleugje retrocoupé – valt best te pruimen. De échte huivering komt eerder vanonder de kap, waar de betiteling ‘IMA’, de opgegeven 124 paarden en de horde groene gimmicks het ooit zo sportieve imago van Honda voorgoed naar het zalige verleden lijken te flitsen.

blueback_hondacrz

Bekijken we de CR-Z met een positieve bril, dan bouwt Honda als eerste opnieuw een lage en betaalbare nineties-sportcoupé met een prijskaartje vanaf 22.000 euro – wat onmiddellijk herinneringen oproept aan Mazda’s MX-3, Nissans 100NX of Fords kleine Puma. Een schril contrast met steevast te duur geprijsde premium hatchback-coupés. De vraag is anno 2010 dan ook niet óf ecologie zich kan verzoenen met sportcoupé, maar wanneer. Tesla commercialiseert immers ook al deze piste, coupés verschijnen tegenwoordig ook vaker met CO2-arme zelfontbrander en exuberante sportversies verdwijnen van het toneel, met als excuus die almaar strengere emissienormen.

interiorhondacrz

Maar hoe handelt de jonge consument die morgen de Honda-showroom binnenstapt? Is hij nu al klaar om de hybrideweg in te slaan, of laat hij zich alsnog verleiden door een klassiekere optie als de Civic Type S? Die laatste heeft dezelfde controversiële styling, bestaat in een even zuinige 2,2 liter-dieselvariant en kost nagenoeg hetzelfde. En wie zweert bij RON95 kan nog altijd opteren voor de vaak onderschatte 1.8 iVTEC-motor die je ook gemakkelijk rond de 8,5 liter per 100 km houdt, terwijl de 140 paarden absoluut niet moeten onderdoen voor CR-Z’s koppelrijkdom. En hoor ik de DRIVR in mij niet influisteren dat Honda ook nog eens een uitgeklede lightweight-variant van de Type R aanbiedt, met hoogtoerig tweeliter VTEC-blok, 200 paarden en een prijskaartje van net geen 24.000 euro? Benieuwd wat de statistieken zullen zeggen…

honda_civic-type-s-uk-2008_r6honda-civic-type-r-3

Share Button

5 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Fifth Gear reed al met de CR-Z. Geen hoera, maar toch eerder positief…

  2. Frexy says:

    Jammer, lijkt me eerder een gemiste kans. Als ze wat meer R&D erin hadden geduwd was er misschien meer uitgekomen en hadden ze niet zoveel van het concept ‘economische sportcoupé’ moeten weggooien.

    Maar dat zou natuurlijk de prijs weer de lucht in gejaagd hebben.

    Gotta give them profit for trying! Er zullen nu wel wat meer merken bereid zijn een stap in die richting te zetten. En dat is nooit slecht.

  3. Ken Divjak says:

    Ik denk dat ik nog nooit zo hard uitgekeken heb om een bepaald model zelf te testen.
    Want aan de reviews is voorlopig niet uit te geraken:

    – de eerste berichten waren lauwwarm op hun best
    – terwijl de laatste reviews van evo & Car toch vier sterren toekennen

    Maar zelfs als we de Britse toppers zouden volgen, weet ik niet of ik voldoende early adopter-goesting heb om de even dure Civic Type-R Lightweight nu al links te laten liggen…

  4. Thibaut says:

    Ik ben nog steeds niet overtuigd van hybride-wagens. Het blijft een tussenoplossing. Of beter, het is een manier waarop constructeurs hun gemiddelde uitstoot per wagen omlaag krijgen. Daarbij wel compleet negerende dat electriciteit ergens dient geproduceerd te worden. En die batterijen dan…

    Ik zou bijgevolg resoluut kiezen voor de Civic. Al zou ik wellicht eerder een CR-X kopen. Mocht ik een onverkloot exemplaar vinden…

Leave a Reply