DRIVR

Rijtest: Ford Focus 1.6 TDCI ECOnetic 2

Detroit Motor Show, januari 2010. Ford CEO Alan Mulally presenteert de nieuwe Focus en weet te vertellen dat Ford zijn lot aan dit model verbindt. Amerika, Azië en Europa zullen vanaf 2011 met dezelfde Focus rondrijden, enkel optische details niet te na gesproken. Per jaar moeten twee miljoen (!) exemplaren van de band rollen. Met een artikel over de huidige Focus lijken we dus een beetje achter de curve aan te hollen. Hij gaat al mee sinds 2004 en kan bezwaarlijk nog een groen blaadje worden genoemd. Deze recensie heeft dan ook iets weg van een uit de kluiten gewassen bespreking van Familie aflevering 4356; we gaan niet meteen schokkende inzichten kunnen onthullen over de production values van deze puike serie. En toch. Een nieuw personage is net de set opgewandeld: de ECOnetic 2. Dat is Fords tweede generatie ecomotoren, tjokvol nieuwe technologie om verbruik en emissies te drukken – zoals (optioneel) Auto-Start-Stop, Low Tension Front End Accessory Drive en Smart Regenerative Charging

_mg_8725

De ecospeak is gelukkig meer dan marketing alleen en zit in de kleine dingen. Dat voor start-stop een nieuw type startmotor nodig is, zal weinig verbazing wekken. Maar Ford is het ook verder gaan zoeken: Low-Tension-something-something bijvoorbeeld, is een nieuw en lichter ontwerp voor de aandrijfriem van allerhande hulpmiddelen zoals de airconditioning. De batterij is op zijn beurt niet alleen aangepast aan het start-stop systeem, maar voortaan ook geschikt om gerecupereerde energie uit remmen en accelereren op te slaan. Dat klinkt als een hoop gedoe voor een paar grammen CO2, maar autobouwers kunnen moeilijk anders – want meer en meer landen straffen uitstoot fiscaal af. Wie recent van zijn baas een bedrijfswagen mocht uitkiezen, heeft al kennis kunnen maken met deze nieuwe realiteit.

_mg_8333

Hoewel je er uiterlijk weinig van merkt, is de Focus dus onderhuids wel degelijk onder handen genomen. Reden te over om hem op zijn ouwe dag nog eens mee te nemen voor een uitstapje. Wat betekenen al die ecoaanpassingen voor de rij-ervaring? En wat is de realiteit aan de pomp? Om dat te ontdekken kozen we voor een meerdaagse roadtriptest dwars door Frankrijk met een witte Focus ECOnetic 2 Black Magic 1.6 TDCI in 109pk start-stop versie. En natuurlijk geen mooiere gelegenheid om de zuiderburen te bezoeken dan de Tour Auto 2010; een orgie van nostalgie, een escapade naar die lang vervlogen tijden toen auto’s nog stonden voor zorgeloos plezier, vurige passie en schaamteloze schoonheid. Honderden historische wagens met pedigree nemen jaarlijks deel aan deze historische autorally door Frankrijk, met een dagelijks bezoekje aan een circuit. Deelname is voorbehouden aan wagens die nog hebben deelgenomen aan de historische Tour de France Automobile in de periode 1951-1973.

_mg_8111_mg_8274
mw8t1817_mg_8317

Wij waren dus bepaald in onze nopjes toen we al dat fraais mochten aanschouwen in een zonovergoten maar stoffige Jardin des Tuileries, Parijs, mid april. ‘Blackie’ – het voor de hand liggend koosnaampje voor onze witte Focus Black Magic – mocht alle perspasjes ten spijt niet mee het park in. Een beetje sneu, want hij had ons op heel vlotte manier tot in Parijs gebracht. Goede zithouding, fijne stoelen, behoorlijk zicht rondom en comfortabel op de koop toe. De ECOnetic 2 staat ook standaard op een sportonderstel met nieuwe Michelins (die beduidend meer grip bieden dan de sloffen op de ECO1), maar we kunnen niet stellen dat je daarvoor merkbaar aan veercomfort zou inboeten. Ook na al die jaren blijft het erg prettig rijden met een Focus; de meeste concurrenten komen nog altijd niet in de buurt wat stuurgevoel & rijdynamiek betreft.

_mg_8690
_mg_8695_mg_8715

Wel jammer dat Blackie niet met cruise control was uitgerust. Ook een zesde versnelling ontbrak; dat betekende meer toeren maken op de snelweg, een hoger geluidsniveau en dito verbruik. Hoewel de vijfbak prima schakelt, vinden wij het alvast goed nieuws dat we vanaf volgend jaar kunnen kiezen voor een Focus met zes verzetten. Wat de meningen wel verdeelde, was het koppel onderin dat op papier nochtans 240Nm (en zelfs 260 in overboost) bij 1.750t/m belooft. Het ligt ongetwijfeld aan onze ongeduldige ADD inborst, maar wij hadden toch graag wat meer tekenen van leven aangetroffen in de diepste kelders van de toerenplaat. Akkoord, niet elke Focus kan een ST of RS zijn – driewerf helaas. Maar met name in stadsverkeer zou het prettig zijn mocht de Focus net iets vlotter uit de startblokken schieten. Dat is trouwens geen verwijt aan het start-stop systeem, integendeel zelfs. Dit moet een van de beste SSS’en op de markt zijn, of tenminste het vinnigste waar wij al mee mochten rijden. Het systeem schijnt te anticiperen op een nakende start met een boel sensoren. Hoe dat technisch in mekaar zit, is ons een raadsel – maar het werkt wel. Met deze technologie en een stevig opgefriste look zal de Focus MkIII de concurrenten beslist een aardig potje doen zweten.

_mg_8705

Zoals zo vaak het geval is, lukte het ons ook deze keer niet om de officiële verbruikscijfers te evenaren. Op de heenrit registreerde de boordcomputer 4,7l/100km, terwijl dat getal in het kielzog van de klassiekers tot 5,2l opliep. Gezonde cijfers, daar niet van – maar wel een eind verwijderd van de beloofde 3,8l/100km. Fords Eco Mode – een serie symbooltjes op het dash die rekening houden met anticiperen, schakelen en constant rijden – geeft wel tips voor ecovriendelijk rijgedrag wat ons uiteindelijk in de lage 4’s deed belanden. Of dat evenwel betekent dat de 109pk-versie met start-stop veel Belgische kopers gaat vinden, is een ander paar mouwen. Want je moet al een echte ecoridder zijn om er 650€ extra voor op te hoesten terwijl de versie zonder start-stop (alsook de 90pk variant) bij 104g CO2 en dus 15% korting afklokken. Blijft er alleen nog het feit dat de stekker over een klein jaartje definitief uit deze modelreeks gaat…

[Foto’s: Jeroen Peeters]

Ford Focus 1.6 TDCI ECOnetic 2

Plus Min
+ Rijplezier intact – Nieuwe Focus staat voor de deur

Weggecijferd

Motor 1.6 TDI 4-in-lijn
Aandrijving voorwielen
Vermogen 109 pk
Koppel 240 – 260 Nm
Gewicht 1357 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,9 s
Topsnelheid 191 km/h
Gem. testverbruik 4,9 l/100 km
Basisprijs 22.400 euro
Fiscale PK 9

Verdict

7 op 10

Share Button

5 Responses

  1. saab 9000 turbo says:

    zonder beeld zou het filmpje zelfs even mooi zijn, dat geluid van die 6, 8 en 12 cilinders is magisch +++

  2. Jeroenp says:

    Als je goed kijkt zie de witte geteste Focus ook in de video (op 5min54).

  3. PieterA says:

    Prachtplaat van de rode 250 GTO!

  4. Thibaut says:

    Zalig filmpje! Ik weet waarvoor ik straks werk zoek.

Leave a Reply