DRIVR

Column: Focusproblemen

De Focus RS500: Fords speciale versie van zijn al redelijk speciale RS. Niks aan de hand, zal je zeggen – het merk probeert gewoon de limiet van de voorwielaangedreven hot hatch nogmaals te verleggen. Beeld je nu eens in dat je net een RS gekocht hebt. Juist ja, kaka.

_mg_1757

Stel: je bent een petrolhead pur sang en je hebt wat geld bij elkaar gespaard. Na jarenlang te hebben rondgereden met “verstandige” diesels wil je eindelijk iets opwindends. Om de madam niet al te hard te schofferen en omdat de toekomstige Vettel af en toe naar school moet, heb je beslist dat het geen trackday-tweezitter kan zijn. Je gaat voor een hot hatch. Maar de Golf GTI is je wat té Yves Leterme en de Civic Type R wat té Mr. Spock. Dan komt er eind 2008 het bericht dat Ford een voorwielaangedreven exemplaar gaat uitbrengen dat door een ingenieus ophangingssysteem de wetten van de fysica zal veranderen. Met 305 pk aan boord zal hij het beproefde concept tot het uiterste drijven. Hij ziet er met zijn bad ass-looks bovendien uit alsof hij onmogelijk in verlegenheid kan gebracht worden, al stond hij naast Chuck Norris himself. Je tekent onmiddellijk de bestelbon en na vele maanden ongeduldig wachten neem je de RS in ontvangst. Hij is alles wat je verwachtte en het leven is mooi.

Ford Focus RS

Dan komt de Focus RS500. Wat deze doet, is je RS op al zijn sterke punten depreciëren. Hij is niet langer de snelste voorwielaangedreven hot hatch, noch de meest exclusieve. En om het nog een beetje erger te maken, ziet de matzwarte RS500 eruit alsof hij Chuck Norris’ reet kan schoppen – als zoiets al mogelijk is. De RS is nog altijd een snelle en fantastische auto, maar hij is in een oogwenk gegaan van een auto zonder enige concurrentie naar second best. En we weten allemaal dat die tweede plaats het meeste pijn doet.

Ford Focus RS500

Vergelijk het met de muziekindustrie. Vóór de tijd dat platenmaatschappijen beseften dat dat internet-ding wel eens zou kunnen aanslaan, kostten cd’s die net uitkwamen ongeveer twintig euro. Redelijk wat voor een beetje muziek, maar een tienermeisje met een op hol geslagen hormonenhuishouding en een H&M-handtas vol zuurverdiende eurobriefjes van iedere zondag éclairekes te verkopen, moet gewoon de eerste zijn om de nieuwe van Hongkong Motel te kopen. Op het moment dat ze net alle liedjes op de plaat woord voor woord kan meezingen, beslist de platenmaatschappij echter dat het tijd is voor een verkoopsboost. Ze brengt een deluxe-editie uit van de cd die het meisje net heeft gekocht, met dezelfde nummers maar een aantal extra “exclusieve” bonustracks én een live-dvd’tje erbij. Een must voor echte Beijing Hostel-fans.

Ford Focus RS500

Twintig euro mag dan wel peanuts zijn om te verkwisten, vertel dat maar eens aan het tienermeisje dat er twee miljoen pistolets voor moest rollen. De RS is ook nog altijd een bijzondere auto, maar vertel dat maar eens aan de klanten die maandenlang op hun auto wachtten in de wetenschap dat die het summum van de voorwielaangedreven hot hatch ging zijn – want het krachtigst en gelimiteerd in oplage. Ergens krijg ik het gevoel dat je gestraft wordt als je een early adopter bent.

Geen probleem, aldus Ford. Voor de RS-eigenaars is er de Mountune-kit. Die verhoogt het aantal pk’s van de RS tot hetzelfde aantal als die van de RS500. Maar is dit in essentie niet motortuning en volgens de letter van de wet nog altijd verboden? Dan is meer dan 30.000 euro veel geld om te besteden aan een auto die strikt genomen niet op de openbare weg mag. En dan blijft nog steeds de kwestie van exclusiviteit.

Ford Focus RS500

Uiteindelijk kan je het Ford niet verwijten dat het zo’n geweldige brok techniek op de baan zet. Een betere auto en meer emotie op de baan kan ik alleen maar toejuichen. Maar toch roept de RS500 bij mij vragen op over de positioneringspolitiek van Ford. Was dit de hele tijd al het plan en wilde het merk gewoon geld aan de hele operatie verdienen? Of merkten ze ineens dat 350 paarden ook mogelijk waren en beslisten ze dan maar om een speciale versie van een speciale versie te maken? Hadden ze dan niet beter de verbeteringen toegepast op de RS-editie van het nieuwe Focus-model dat in de pijplijn zit? Jullie gedachten, graag.

Share Button

16 Responses

  1. PieterA says:

    Ford is lang niet de eerste die zijn klanten zoiets ‘lapt’, maar in het geval van de RS500 lijkt er mij minder reden tot klagen. De auto heeft technisch zowat alles met de gewone RS gemeen, enkel de vermogensupgrade en de matte wrap onderscheiden hem van de gewone. (en toch tegen een behoorlijke meerprijs)

    Mocht de RS pk’s tekort komen had je als eigenaar een punt, maar de 305 stuks waren in bepaalde omstandigheden al van het goede teveel.

    Lekker tevreden zijn met de RS die je al dan niet hebt, niet dat ze zo dik bezaaid rondrijden. En je kan inderdaad nog altijd naar Mountune.

  2. PJDQ says:

    Is dat een wrap of een laklaag? Ging ervan uit dat het lak was.

  3. Renny says:

    Ik zou er alvast niet mee kunnen lachen. Je koopt zo’n auto omdat het een referentie is, het beste in zijn segment, top of the bill van Ford en tegen je de wagen eindelijk geleverd krijgt komt het merk met een nieuwe hoofdact…
    Niet mooi van Ford mijn gedacht.

    Lamborghini doet dit ook tegen het einde van zijn levenscyclus een nieuwe (krachtigere) versie uitbrengen. In een exclusieve oplage. Maar Ford is niet Lamborghini.

  4. Ken Divjak says:

    Eronder zit zwarte lak, maar dus matte folie erover:

    De matzwarte kleur is in feite geen lak maar een folie die in samenwerking met het Duitse 3M ontwikkeld werd (3M bekleed alle wagens vooraleer ze afgeleverd worden aangezien de kleur van fabriek Panther Black Metallic is ). Waarschijnlijk opnieuw omdat de aanpassing van de bestaande spuitcabines veel te kostelijk zou zijn voor een beperkte oplage van 500, en ook omdat de folietechniek de laatste jaren een serieuze ontwikkeling gekend heeft – niet in het minst voor zijn beschermende capaciteiten tegen krassen en steenslag.

    Check http://drivr.be/2010/03/29/ford-focus-rs500-matzwart-350pk-sterk/

    Terug on-topic:

    De RS500-vermogenskuur toepassen op de Focus Mk3 is geen optie aangezien die de nieuwe 2.0 Ecoboost zal gebruiken beter dan de niet-EU5 conforme 2.5 turbo van de RS.

    Ben trouwens serieus benieuwd of er iemand in België de kans gaat krijgen om een RS500 tegen een gewone RS te zetten en te zien of ‘meer’ echt wel ‘beter’ is…

    • Duckie 'RS says:

      Je twijfelt daar toch niet aan?
      (of iemand die kans krijgt…)

      • Ken Divjak says:

        Aangezien er geen RS’en meer in de Belgische demopool zitten,
        wordt dat inderdaad moeilijk voor de pers.

        En dan gaan we er nog vanuit dat de RS500 een persronde zal doen…

        Please?;)

  5. Dirk says:

    Tegenwoordig gaat het met alles zo. Je koopt iets en even later is het al gedateerd. Of het nu over wagens, electronica of kledij gaat. Het is wel erg voor de mensen die dachten met de ‘gewone’ RS de hoofdvogel te hebben afgeschoten. De surplus die deze mensen moeten bijbetalen om het vermogen van de RS500 te evenaren, is wel een zeer bittere pil om te slikken…

  6. BART! says:

    Toen het nieuws uitgebracht werd begin vorige maand heb ik me direct opgegeven als geinteresseerde, heb sindsdien niets meer vernomen van Ford NL.
    Nu kijkend naar de prijs & naar wat je (extra) krijgt bedank ik ook voor de eer.
    Ik wacht wel op de volgende versie.

  7. w0ut says:

    Wachtlijst? In hasselt stonden er vorige maand 4 in de showroom (waarvan ze er ene al zelf met een matte zwarte folie overtrokken hadden).

    • Frexy says:

      Same here. Verschillende RS’en bij de Ford dealers. Maar misschien is dat puur voor de showroom en niet om te verkopen. Ik ken de kneepjes van die mannen niet 🙂

      • Dieter says:

        Óf om de verkoopaantallen (wat) te maskeren, rammen ze de “winkeldochters” in’t strot van de garagist.
        Is het de garagist zijn probleem om van de wagens af te geraken en zijn ze voor het merk (Ford vb) reeds zg. “verkocht”…

        De franse merken zijn ‘t zelfde bedje ziek.

  8. car-nut says:

    Ik denk ook dat je de wachttijd voor de RS niet moet overdrijven. Nogal wat dealers hebben er inderdaad op stock. Ik zie het niet als een smerige truk omdat het prijsverschil tussen de twee toch wel fors is, meer een welverdiend ‘goodbye with a bang’ voor een dijk van een motor (èn auto). Jammer dat die vijfpitter Euro 5 niet haalt.

  9. BenR says:

    Leuk geschreven.. en jammer genoeg ook allemaal waar..

  10. BertR. says:

    Als Ford (België) die Mountune-kit goedkeurt, is er geen probleem voor de homologatie, toch? De Abarth 500 esseesse is in feite ook een getunede Abarth 500, met goedkeuring van Abarth.

  11. Ford had in het begin een gelimiteerde productie aangekondigd van de gewone RS, maar stapte door het grote succes hiervan af (dus so long RS die een collector item wordt en goed zijn waarde behoudt na ettelijke jaren).

    Ik kan het aantal RS’en hier in de buurt trouwens al niet meer bijhouden. De laatste rally die ik bezocht heb, ben ik er 6 verschillende tegengekomen. In mijn vriendenkring van liefhebbers van potente wagens zou ik al de 4e RS zijn mocht ik er eentje kopen.

    En dan nu nog een RS500. Als RS-eigenaar zou ik er het schijt van krijgen eerlijk gezegd…

  12. Herbert says:

    Fwiw : Is een dergelijke wagen met bijhorende prijs niet een beetje overkill om op de openbare weg mee te komen ?
    On-topic is het voor RS eigenaars natuurlijk om stenen kl$ten van te krijgen dat Ford ze zoiets lapt .

Leave a Reply