DRIVR

Kies maar: 5 DRIVRs voor Slooppremiegeld

Natuurlijk willen we allemaal een nagelnieuwe Clio RS, MX-5, Scirocco of zelfs een Focus RS die we van bij de eerste omwenteling volledig naar onze autominnende hand kunnen zetten. Allemaal speelgoed dat mits een paar jaar stevig afbetalen of het plunderen van de bankrekening binnen de mogelijkheden van de jonge DRIVR kan vallen – zonder dat Eandis overmorgen een budgetmeter aan de kast komt hangen. Maar kan de dorst naar rijplezier niet (veel) goedkoper gestild worden?

autokerkhof1

Zo’n nieuw scheurijzer verliest bij het verlaten van de showroom immers een pak van zijn waarde. En tenzij je een rotsvast geloof hebt in de goedheid van de mens of dagelijks een Weesgegroet prevelt voor vertrek, is een dure omnium tijdens de afbetalingsfase misschien toch wenselijk. Koop je een jonge tweedehands, dan beperk je een deel van deze kwalen, maar bij sommigen knaagt het dan weer om veel centen te geven aan Gebruikt Gerief (of miserie).

We hebben deze theoretische oefening bij DRIVR al een paar keer gedaan, met telkens een imaginair budget en vervolgens de vrije keuze om er iets leuks mee uit te zoeken. Ditmaal hebben we de zaken omgekeerd en zijn we vertrokken vanuit de praktijk, en die praktijk heet gemakkelijkheidshalve AutoScout. We zochten vijf Bijzonder Betaalbare Bolides die ook na de aankoop geen rib zouden mogen kosten: geen vijfliter V8 dus, en evenmin geriatrische patiënten die op het eerste zicht al aan het einde van hun Latijn zitten. En hoe verleidelijk ze ook mogen zijn, geen Italianen met roestige spatborden en zeven ritten rond de aardbol op de teller.

De kandidaten moesten ook dagelijks inzetbaar zijn en de rol van enige auto kunnen vervullen: geen cabrio muurbloempjes voor op zonnige weekenddagen dus (een canvas (vergiet) kap is bovenden duur om te herstellen). Budget? We besloten even mee te surfen op de groene golf van ecoboni en slooppremies, maar dan wel aan de andere zijde van het sop, met andere woorden: “Welke DRIVR kan je kopen voor de 2500 euro die je buurman ontvangt wanneer hij zijn oude GTI voor een BlueMotion inruilt ?”

De criteria samengevat:

– maximum 2500 € (al leert de praktijk dat het onder de 1500€ niet veel soeps meer is)
– minder dan 200 000 km (met hopelijk nog 100 000 te gaan)
– bouwjaar vanaf 1990 (hoewel leeftijd niet alles zegt, is 20 jaar al best respectabel)
– een vermogen van maximum 150pk (het moet ook na de aankoop betaalbaar blijven)
– een manuele bak (om trage, slurpende viertrapsautomaten te vermijden)
– benzine (diesels van dit budget zijn veelal indirect ingespoten en traag)
– een foto bij de advertentie (moet er tenminste in 2D degelijk uitzien)
– direct rijklaar (dus geen ongevalwagens, export only of “moteur tourne, mais…”)
– en uiteraard filteren we vervolgens zelf de DRIVRs uit de (lange) lijst…

Kandidaat 1: Ford Focus Mk1 1.8i

– 116pk
– bouwjaar 2001
– 160000km
– 2500€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176011284

ford-focus

Kandidaat 2: Honda Prelude 2.0i

– 133pk
– bouwjaar 1998
– 152000km
– 2500€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176118562

honda-prelude

Kandidaat 3: Citroën Saxo VTS 1.6i 16v

– 118pk
– bouwjaar 1999
– 148000km
– 2500€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176140289

citroen-saxo

Kandidaat 4: Peugeot 206 2.0i GTI

– 135pk
– bouwjaar
– 175000km
– 2500€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176218700

peugeot-206

Kandidaat 5: Ford Puma 1.7i16v

– 125pk
– bouwjaar
– 110000km
– 2599€
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=171037301

ford-puma

DRIVRs, may we have your votes please?

Share Button

22 Responses

  1. BART! says:

    mmmmm…….Ik ga dan voor de Puma.

    (BTW: bij de Puma & de 206 staan het bouwjaar niet vermeld)

    • Benny Herdewyn says:

      De Puma is van 2001.
      De 206 is van 1999.
      excuses

      • Thibaut says:

        Wat mij wel benieuwd, is waarom je nu net deze vijf koos.
        Ik heb namelijk eens dezelfde voorwaarden ingegeven en kan gerust nog wat kandidaten eruit filteren.

        • Benny Herdewyn says:

          In de veronderstelling dat de lijst vandaag nog dezelfde is als toen ik hem opstelde, kan je inderdaad nog wel een reeks van 5 maken, het was dan ook niet altijd makkelijk kiezen… (ik heb o.a. een aantal Alfa’s laten liggen). Je moet ook goed de advertentie bekijken, want soms wordt extra geld gevraagd voor controle of worden ‘kwaaltjes’ besproken.
          Waarom deze? Een Focus rijdt fantastisch en is perfect dagelijks bruikbaar (ook als er eens een man/kleine bengel mee moet). De Honda wordt misschien pas echt interessant in 2.2 Vtec uitvoering, maar die valt buiten budget. Bovendien zit er op die manier een betrouwbare coupe bij. De Saxo is de kleinste (en misschien levendigste) van de bende. De 206 is dagelijks bruikbaar en best snel. De Puma wordt onderschat en als ik Tiff Needell e.a. mag geloven is dit leuk speelgoed, betrouwbaar en eenvoudig bovendien.

  2. Thibaut says:

    De Saxo.

    Hij ziet er gewoon meer DRIVR uit. De rest zijn meer doorsnee versies, op de 206GTI na. Mocht die 206 nu die brede bumpers hebben van op de latere edities.
    Daarnaast vermoed ik dat taxen en verzekering het laagst zullen zijn in de Saxo.

    Ikzelf zou mij de limiet van 20jaar niet opleggen. Dan vind je wel dingen als een Opel Manta B 1.6SR of een Ford Capri MkIII 1.6GT.

  3. Ken Divjak says:

    Absoluut de Puma.

    Om dezelfde reden als in 2006: http://drivr.be/2006/03/30/betaalbaar-speelgoed/

    Maar niet geklaagd; een trage verkoop toen betekent haalbare prijzen vandaag, en dat geldt evenzeer voor de Ford Puma 1.7 16v Zetec. Word ik stilaan dement of heeft België dit vinnige coupeetje nooit getolereerd? De Puma verkocht weliswaar, maar niet in de getalen die je van een Car of The Year-winnaar verwacht.

    Volledigheidshalve vermeld ik dat het hier niet over de Europese maar om de Top Gear Awards uit 1997 ging. Ik hoor Clarkson nog altijd tieren vanop de achterbank: “You can’t change gear in the middle of a slide like that!” terwijl Needell vrolijk verder schoof. Prachtig… Maar zoals gezegd: de roem vertaalde zich niet van het witte doek naar de straat en dat is net als bij de 145 verdacht. Het voorwielaangedreven chassis van de Puma was – vlak voor de Europese lancering van de Honda Integra Type-R – het beste ooit, de 1.7 gewillig en het lijnenspel uniek in het compacte coupélandschap. Het Nederlandse Autoweek beëindigde zijn rijverslag zelfs met een unanieme ‘pret- en feestauto’, en dat is duidelijke taal.

  4. Daan says:

    Met die vereisten zou ik gaan voor een Peugeot 309 GTi, en dan nog liefst een 16-klepper, alhoewel €2500 wat nipt is daarvoor.
    Voorbeelden (in Frankrijk): http://www.leboncoin.fr/voitures/offres/ile_de_france/occasions/?f=a&th=1&ps=6&pe=7&rs=1990&me=200000&fu=1&gb=1&q=309+gti

  5. W0ut says:

    Die prelude is nog rear-wheel zeker… en je perst er wss nog 400.000km uit 🙂

    • Frexy says:

      Ik geloof dattie FWD is. Maar ik zou voor die prelude gaan. Het is misschien cliché, maar lijkt me het betrouwbaarste.

      Eigenlijk doe ik me die oefening zelf ook, al ligt mijn budget mogelijk iets hoger. Voor het eind van het jaar moet ik een tweedehands bakkie hebben. Weet nog altijd niet wat, maar stiekem hoop ik op een peugeot 406 coupé. Ik vrees alleen voor betrouwbaarheid..

  6. Yannick says:

    Als een Puma zo hard roest als een Ka, dan had ik graag de Saxo!

  7. saab 9000 turbo says:

    voor mij ook de saxo VTS 16V , ik dacht hem een 5 tal jaren geleden zelfs nieuw te kopen, goed dat ik dat niet heb gedaan, is nog 0 de botten waard, maar nu zou ik hem direct 2de hands aanschaffen veel zal de prijs niet zakken denk ik 😉

  8. TS says:

    Fol ol’ times’ sake: de Saxo, zonder twijfel. Pretraketje.

  9. ElmoTheElk says:

    Ha, voor de Puma worden de door jullie zelf opgestelde eisen meteen maar eens opgerekt. 🙂
    Vind de Citroen zelf de interessantste van dit stel.

  10. Jimster says:

    Zeker en vast de Saxo : Brings back the good times.
    Op een bochtig parkour mogen ze al van ver komen om hem bij te houden.
    Zalig motor, geweldige wegligging. Enkel de remolie / plakketten vervangen (tegen fading)
    En genoeg aftermarket stukken te vinden…

  11. Milly says:

    Waar is de Alfa 145? 1.6 TS, 1.8 TS of Quadrifoglio?

    Allemaal RUIM binnen budget van 2500 € hoor. Dikke fun.

  12. Dieter says:

    Pumaaaahh!

  13. Tom D says:

    Ik vind dat er voor die prijs toch meer interessante wagens op Autoscout staan. Misschien niet de rapste/knapste, maar desalnietteplus toch de moeite. Zoals http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=176260504

  14. ElmoTheElk says:

    Misschien een Toyota Celica 1.8i 16v ST? http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=169436327 Verder kan ik eigenlijk niks vinden, naast de door jullie gegeven lijst.

  15. vdsmichiel says:

    Doe dan maar de 206. Ik heb zelf zo’n – ondertussen 9 jaar oud – karretje (niet de GTI, maar de 1.6 16V) en telkens ik met een andere, vaak veel nieuwe, auto gereden heb, denk ik: “dit is toch fijner!”. Akkoord het comfortgevoel is wat minder, maar de sensaties zijn er ten minste wel! Niet dat cleane, steriele gedoe van tegenwoordig. Minder gewicht ook, dus vlotter en zuiniger. En een echte hydraulische stuurbekrachtiging in plaats van zo een op elektriek.

Leave a Reply