DRIVR

Kort Getest: Opel Ampera & Flextreme Concept

Momenteel wordt in Zolder de eerste Clean Week georganiseerd, een evenement dat voortaan jaarlijks groene aandrijftechnologieën in de kijker wil zetten. Opel nodigde ons er uit om in avant-première de elektrische Ampera, die eind 2011 op de Europese markt moet verschijnen, uit te laten op het circuit.

Opel Ampera

De Opel Ampera is onderhuids nauw verwant aan de Chevrolet Volt, die GM eind dit jaar al in de VS wil aanbieden. De badge toont een ander logo en de aankleding is naar Europese smaken geëvolueerd, maar binnenin zit dezelfde combinatie van een elektromotor en een zogenaamde range extender – in dit geval een 1.4 liter-benzinekrachtbron. De wielen worden echter continu elektrisch aangedreven; de verbrandingsmotor springt enkel bij wanneer de batterijen zo goed als leeg zijn, om ze via een generator van extra juice te voorzien. Daardoor zou een gemiddeld verbruik van twee liter per 100 km haalbaar moeten zijn. Geen pure hybride dus, deze Ampera, maar een E-REV (Electric Range Extended Vehicle).

Opel Ampera

De achterliggende redenering is dezelfde: elektrische auto’s zijn in hun huidige vorm niet geschikt voor het grote publiek. Mensen verwachten immers de volwaardige functionaliteit van een klassiek exemplaar; en dat is voorlopig niet mogelijk met een wagen die na 100 km bollen weer acht uur in het stopcontact moet. Een hulpkrachtbron is dus noodzakelijk. Noem het een tussenoplossing, volgens GM is het momenteel de enige oplossing.

Opel Ampera

Ironisch genoeg was ‘onze’ Ampera wél een full electric. Het prototype zit nog in een vroeg ontwikkelingsstadium en is op dit moment nog niet uitgerust met een range extender. Hij is dus uitsluitend aangewezen op zijn oplaadsnoer om stroom bij te laden. Geen probleem, voor onze circuitrondjes zit er nog meer dan genoeg energie in het batterijpakket, dat in T-vorm tussen de voorstoelen en onder de achterbank is ingebouwd. Dat is de veiligste plaats in geval van een crash en het houdt het zwaartepunt laag en centraal, wat de rij-eigenschappen alleen maar ten goede komt.

Opel Ampera

Tijd om dat zelf te ervaren op het circuit. Bij het wegrijden uit de pits valt meteen de maximale trekkracht vanaf nul toeren per minuut op, terwijl de aandrijving geruisloos verloopt op wat licht gehuil bij vollast na. Dankzij die instant 150 pk en vooral 370 Nm spurt de Ampera naar 100 km/h in een respectabele negen seconden. Zonder te schakelen overigens: er is slechts één versnelling. Ik vertel de ietwat bezorgd ogende Opel-medewerker op de passagiersstoel dat dit mijn eerste rondje Zolder is, en beloof het dus rustig aan te doen. Maar goed ook: niet alleen is de ophanging van deze mule niet berekend op het extra gewicht van de batterijen; een accidentje met dit unieke voertuig zou mijn banksaldo voor meerdere jaren rood kleuren. De topsnelheid van 160 km/h besluit ik dus maar niet te verifiëren.

Opel Ampera (mule)

Terug in de paddock wil een Duitse ingenieur me graag een blik gunnen op de verdere toekomst van Opels elektroplan. De nieuwe Flextreme Concept steelt de show in een tent vol Priussen en andere ‘saaie’ hybrides. Dat imago wilde Opel precies vermijden met deze vierdeurscoupé. Volgens CEO Nick Reilly zit het verkoopspotentieel voor de (aanvankelijk duurdere) elektromobielen vooral bovenaan de markt, bij het huidige SUV-publiek. Imago, uitstraling en looks zijn daar belangrijk – en dat mag gerust wat meer kosten. Technisch deelt de Flextreme zijn E-REV-dna met de Ampera en de Volt, maar dankzij zijn langere wielbasis is er plaats voor een groter batterijpakket, dat hier tot achter de achterbank doorloopt.

Opel Flextreme

Verder maakt vooral de geavanceerde aerodynamica het verschil, die de Flextreme een topsnelheid van 200 km/h bezorgt – een toename van maar liefst 25 procent! Hij haalt dan ook een stroomlijncoëfficiënt van 0.22 en creëert downforce zonder drag, dankzij een diffuser en actieve luchtgeleiders op de flanken. Verder valt de afwezigheid van deurgrepen en vooral zijspiegels op. In plaats daarvan zijn er kleine cameraatjes gemonteerd. Voorlopig nog illegaal, maar de Opel-ingenieur verzekerde me dat we ze op toekomstige productiemodellen zullen terugzien. Niet alleen omdat zijspiegels een Cd-waarde tot 0.25 punten kunnen hebben, maar ook omdat camera’s tegen alle intuïtie in goedkoper zijn. Die van de Flextreme kunnen in China besteld worden voor negen euro, beweert de ingenieur, terwijl een autospiegel gemakkelijk enkele honderden euro’s kost. Het enige probleem is nog dat de camera’s – in tegenstelling tot het menselijk oog – hun focus niet veranderen naar het verkeer áchter je directe achterliggers. Maar dat euvel kan met bijkomende software opgelost worden, zodat de weg naar spiegelloze en dus meer aerodynamische wagens wijd open ligt.

Opel Flextreme

Het verhaal van deze enthousiaste ingenieur toont nog maar eens aan dat de ‘vergroening’ van ons wagenpark op meerdere fronten plaatsvindt. Aerodynamica en gewichtsbesparing zijn minstens even belangrijk als aandrijftechnieken. Zijn elektro-benzinecombinaties op dat vlak dé oplossing? Moeilijk te zeggen; maar het feit blijft dat het momenteel de enige methode is die zonder enorme infrastructuurinvesteringen volwaardige groene(re) mobiliteit garandeert. Laten we het een stap in de juiste richting noemen.

Opel Ampera

OPEL AMPERA E-REV

Plus Min
+ Volwaardige groene mobiliteit – Nog geen zero-emissie

Weggecijferd

Motor elektromotor + 1.4 4-in-lijn range extender
Aandrijving 4×4
Vermogen 150 pk
Koppel 370 Nm
Acceleratie (0-100 km/h) 9 s
Topsnelheid 161 km/h
Gem. normverbruik 2 l/100 km
Rijbereik 60 km elektrisch, 500 km totaal
Prijs onbekend

Geïnteresseerd in propere mobiliteit? De Clean Week loopt nog tot 9 mei op het circuit van Zolder. Programma & info: CleanWeek2020.be

Share Button

6 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Tof dat jullie deze auto rijden en erover berichten. Het mag dan we’ll geen zero-emission zijn, het kan nog best een Drivr worden. Die instant pk’s en nm’s lijken me best spannend.

  2. Ken Divjak says:

    Best interessant, vooral omdat die zogenaamde Range Extenders – een andere kijk op de hybrideconfiguratie – nog geen gemeengoed zijn.

    Ergo: de verbrandingsmotor heeft nog làng niet afgedaan.

    Oef.

  3. Pieter Fret says:

    Inderdaad Ken, dat is ook de boodschap die ik van de Opel-ingenieurs kreeg: voorlopig kunnen ze niet zonder, willen ze een aanvaardbare autonomie (blijven) aanbieden.

    Een E-REV vinden ze daarbij een betere keuze dan een ‘klassieke’ (plugin) hybride, omdat die zuiniger is. De benzinemotor moet immers niet de wielen aandrijven en hoeft dus nooit in pieken te werken. Hij kan doorgaans gewoon op zijn maximale rendement (= ideale toerental) blijven draaien, zolang hij maar een kleine buffer aan elektriciteit in stand houdt in de batterijen. Én hij springt pas bij als na 60 km de mogelijkheid tot volledig elektrisch rijden is uitgeput. Vandaar dat zeer lage geclaimde gemiddelde van 2 l/100km.

  4. ElmoTheElk says:

    Wat een fraaie foto hebben jullie trouwens van deze test in de scrolling header gezet. Full size?

  5. Pieter Fret says:

    Da’s een persbeeld van Opel, van de voorkant van de Flextreme. Grote versie:

    flextreme4_1000

  6. tborre says:

    Ik moet wel zeggen dat de cleanweek zelf in mijn ogen toch erg tegenviel. Ik was er zaterdag en het was echt ondermaats.. langer over gedaan om heen en terug te rijden dan dat ik tijd nodig had om “alles” te bekijken…

Leave a Reply