DRIVR

Gastbijdrage: BlueMotion, EcoFlex & Co – Not DRIVR

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Zoals DRIVR-auteur Pieter Fret, die in deze bijdrage over de E-REV’s van GM schreef, ben ik ook eens afgezakt naar Zolder tijdens de publieksdagen van de Clean Week 2020. Dat initiatief vond ik ten eerste een beetje een scheet in een fles: ik liep er verloren. Niet in de massa volk, maar gewoon omdat er zo weinig te zien of te doen was. De hoop een mooi staalkaartje te zien van wat vandaag beweegt in het wereldje van duurzame mobiliteit was ijdel.

Gelukkig had dit ook een positief neveneffect: testritten met de aldaar verzamelde groene wagens waren meteen voorhanden. Denk nu niet meteen aan specimen zoals de Ampera of de Tesla; het ging om ‘groene’ afgeleiden van doordeweekse modellen, voorzien van welluidende labels als BlueMotion, Econetic, EcoFlex… en om hybride auto’s van de Toyota-groep.

focus_econetic_2

Achtereenvolgens reed ik er de Ford Focus Clipper Econetic II, de Opel Corsa EcoFlex en de VW Polo Bluemotion (de echte, niet de BlueMotion Technologies). Een ding is er me glashelder geworden: deze modellen scoren vooral op de NEDC, maar zijn misbaksels in het dagelijkse verkeer. De hoofdoorzaak? De ellenlange versnellingsbakken, gekoppeld aan dieselmotoren die ronken als tractoren en niets te bieden hebben beneden de 1.500 à 2.000 toeren. En laat het nu net die toerentallen zijn waar je door die vijfbakken met zevenmijlslaarzen steeds in terechtkomt…  Zeker als je de schakelindicator volgt. Bij momenten was het schrijnend en gebeurde er werkelijk niets als je het gas tegen de plank duwde, gewoon doodvallen deed die mazoutkachel. De oplossing om vlot – en veilig! – met het verkeer mee te bewegen, was de motor boven die pakweg 1.500 à 2.000 toeren te houden, maar dan is er geen sprake meer van die miraculeuze verbruikcijfers en kom je op een gemiddelde waar kleine dieselwagens eigenlijk al jaar en dag mee kunnen uitpakken, zonder groene poeha.

corsa_wallpaper5

Conclusie: deze groene jongens zijn absoluut niet DRIVR. Koop beter een gewone versie (spijtig van de korting), met een normale versnellingsbak die aangepast is aan de motor en niet enkel aan de European Driving Cycle. Je zult vlotter rijden en het verbruik zal echt niet zo veel hoger zijn. En denk na of het nu echt wel een diesel moet zijn. Ten slotte een vraagje voor de constructeurs: monteer de technologieën die de efficiëntie echt verhogen (stroomlijn, intelligente alternatoren…) gewoon op alle modellen. Dat zal een groter effect hebben op de totale CO2-uitstoot van het gamma dan die enkele groene imagoboosters. BMW heeft dat al door.

Share Button

13 Responses

  1. Thibaut says:

    Goed stuk. Fijn eens wat echte ervaringen te horen ipv marketinggeleuter.

    En inderdaad, waarom (bijvoorbeedl) geen start-stop-systeem op alle modellen?

    • Svenius says:

      Simpel, omdat ze dat nu nog als een apart model kunnen verkopen, dat ‘groener’ is dan de rest. Op termijn krijgt de rest dat ook, maar dan is de marketing-effect eraf. (al zijn er idd merken die het op al hun types en modellen meegeven) Net hetzelfde als voor andere snufjes, eerst exclusief op een hoger of apart model, later op alles. (check esp, airco, leder en ga zo maar door). Trouwens, verlaging, spoilers en dergelijk waren vroeger voor ‘tuners’ en not done, terwijl ze nu op allerlei ‘groene’ wagens opduiken.
      Een ‘groene’ kar koop je niet als DRIVR, maar de mensen die voor de ‘groene’ kar gaan, zijn meestal een Renault Scénic met 85 pk gewoon, die kan je ook planken zonder dat je ziet of je voor- dan wel achteruit gaat.
      Hoe maak je van n DRIVR een groene DRIVR? Hoe rijm je die twee extreme termen?

      • Thibaut says:

        Er is toch minstens één punt dat zowel groen als DRIVR is: gewichtsbesparing.

      • vdsmichiel says:

        Interessante vraag: een groene DRIVR-car? Als ik even mag fantaseren: een licht koetswerk (inderdaad, dat verzoent ecologie en sportiviteit), een bijgeschaafde stroomlijn (met vlakke onderzijde), een kleine drukgevoede benzinemotor (zoals de 1.4 TSI) en een zesbak met vijf korte versnelling en een snelwegzesde. Inderdaad, u las goed: een benzinemotor. Die stoot minder schadelijke stoffen uit dan een dieselmotor, zonder dat er kunstgrepen nodig zijn à la roetfilter, EGR-klep en AdBlue…

        En dan nog de beste maatregel om te eindigen: laat die kar thuis staan als je enkel 2 km verder om broodjes moet en haal hem slechts van stal voor deftige ritten en dan: enjoy!

  2. VishnuSixDix says:

    Mijn 1.4TSI is zuinig genoeg, 7.1 liter voor een kar van 1400kg… en dat terwijl hem nog lang niet ingereden is.

  3. wout says:

    Als notoir groene rage hater kan ik alleen maar olie op het vuur gooien…:)

    Wat met al die extra roet filters die bij te weinig kilometers enorm inefficiënt zijn maar toch massaal aan elke lokale bomma wordt aangesmeerd?

    Wat met al die <5000km per jaar en korte afstand rijders die plots allemaal een roetblazer willen ipv een bezine?

    En wat met de kleinere intervallen tussen onderhoudsbeurten die sommige eco modellen vereisten?

    Just my 2 cent….:)

    –w

    Ps. Het is nt omdat ze nu wel geplaatste spoilerkes op de eco modellen zetten dat ineens al die getunde winkelkarren plots milieu vriendelijk zijn.

  4. wout says:

    Trouwens, als ze bij mij in de straat die 4 vluchtheuvels weghalen heb ik ook een pak minder co2 uitstoot…

    😉

    • saab 9000 turbo says:

      da is de nagel op de kop, afschaffen die handel, elke keer afremmen, optrekken

      • Thibaut says:

        Die drempels zijn er met een reden. Alleen zijn ze meestal niet van het juiste formaat. In principe zou je er vlot over moeten kunnen rijden aan de toegelaten snelheid. Zo’n ‘slalomstructuren’ werken meestal beter.

        Ik stel mij dezelfde vraag bij de nu zo populaire rotondes. Is een klassiek kruispunt met verkeerslichten met verkeersdetectie ecologisch gezien niet beter?

  5. Andries says:

    Ik heb ook zo mijn bedenkingen met die modellen.
    Indien je alles volgens het boekje zou doen, kan dit wel tot een lager verbruik lijden. Maar dit gaat gewoon niet in het dagelijks verkeer.

    En nu heb ik de indruk dat zowel met mijn auto als mijne moto er een sterke relatie is tussen de cilinder inhoud rijstijl en verbruik (tuurlijk zal je zeggen)
    Maar wat ik wil bedoelen is dat een rustige rijstijl het verbruik van een kleine motor sterker beinvloed dan een grotere motor. Maar ook omgekeerd. Dus in de meeste omstandigheden is een grotere motor beter… (er zal wel een zekere trashhold zijn hé)

    voorbeeldje:

    vorige auto was een 120d waar het verbruik rond de 6.2 lag, of ik nu 180 of 110 deed. zo ook voor mijn huidige gs 1200, rond de 5.8 hoe ik ook rij.

    mijne huidige mini zit aan de 4.2 als ik rustig rij, anders gaat dit vlotjes naar de 7. Vorige 600cc gsxr ging van 5l tot 10l al naargelang je manier van rijden…

  6. Fastflupke says:

    spijtige realiteit dat inderdaad bij veel “eco versies” het rijplezier ver zoek is … echter het toepassen van enkele “eco principes” en vooral anticipatie in het dagelijkse verkeer brengen het verbruik van eender welk voertuig drastisch naar beneden …

    De hierboven reeds aangehaalde argumenten van eens meer na te denken bij het nemen van de auto bij zeer kleine trajecten en ook voor een benzine opteren bij lagere jaarlijkse kilometrages zouden veel kunnen bijdragen …

    Trouwens op Zolder afgelopen weekend bewezen dat “onze Audi A4 equippe” in de Eco run winnaar was met inachtneming van mijn hierboven aangehaalde principes en anticipatie …

Leave a Reply