DRIVR

ICON ‘Dog’ CJ3B: De Willys Jeep heruitgevonden

“If you try to be an icon, then the icon becomes you”. Dat zijn de aimabele woorden van Daan’s laatste hit, maar ze hadden evengoed van de Californische 4×4-specialist ICON kunnen zijn. Gevestigd in LA herwerkt die al sinds 2002 klassieke jeeps als de Toyota Land Cruiser, maar de echte doorbraak staat op naam van de Willys-reïncarnatie van eind 2009 – bijgenaamd The Dog

icondog1

Wil je vandaag een 4×4 in de puurste zin van het woord, dan rest er slechts één model: de Land Rover Defender. Maar zelfs die is lang niet meer zo spring-erin-en-hobbel-weg als de allesdoeners van weleer, en bovendien maakt de Landy volgend jaar plaats voor een compleet nieuw model dat hoedanook beschaafder zal zijn. ICON heeft dus wel degelijk een punt wanneer het die manusjes-van-alles in een nieuw kleedje steekt, en al helemaal als het om de Willys Jeep gaat die de Tweede Wereldoorlog zowat eigenhandig gewonnen heeft. Of toch iets in die aard.

Maar waarom eigenlijk een nieuwe wagen construeren beter dan een oude Willys te restaureren? Bedenker Jonathan Ward aan het woord: “I think what makes The Dog so special, is the sense of history and quality, purposeful design in detail. That could have been accomplished with a traditional restoration of an old Willys, but only in static form. Even perfectly restored, ‘as new’, old Willys will leave most of us disappointed after a short drive.” En als je het dan toch doet, doe je het beter ineens goed moeten ze in LA gedacht hebben, want de Dog is volledig handgebouwd en voorlopig beperkt op tien exemplaren die – zonder de extensieve optielijst te plunderen – 79.000$ per stuk kosten.

Daarvoor krijg je top-end onderdelen zoals Fox Racing Nitrogen Shocks met externe reservoirs, Rubicon-assen uit de Jeep-rekken, Teflon Polyester lak en een 210pk sterke viercilinder van GM-makelij om er maar een paar te noemen. Stevig materiaal trouwens, want het drooggewicht bedraagt een dikke 1.000kg ondanks het ontbreken van dak, ramen, deuren en andere luxe-items die vandaag zelfs op de Defender zitten. Daarom ligt ons besluit dan ook vast: de ICON ‘Dog’ CJ3B hoort helemaal rechts op de Cool Wall thuis. Onder Subzero.

[Alle info op Icon4x4]

Share Button

6 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    I like it… a lot!

  2. BART! says:

    I want it….a lot!

  3. Ken Divjak says:

    Allez – met mij d’rbij zijn ze er al drie kwijt;)

    Al is een Bowler Wildcat ook niet mis:

  4. BART! says:

    Die Bowler is ook fantastisch maar ik denk dat de “Dog” een beetje makkelijker in het dagelijkse gebruik is.

  5. Duckie 'RS says:

  6. Ken Divjak says:

    Idem voor de Merc G55 AMG:

    Maar ik vraag mij af of dat wel zo’n goede zet is…

Leave a Reply