DRIVR

Column: Mercedes SLS – Das Haus gaat Retro

thumb_mercedesslsMINI doet het. Fiat doet het. De reïncarnatie van een vergane glorie betekent meestal een effen pad naar Big Money. Platte commerce of helder inzicht in de markt, wie zal het zeggen? Feit is dat onlangs ook Das Haus in hun rijke archieven is gedoken en er het kroonjuweel van de collectie vond, de 300 SL. Een droomwagen met Gullwing doors, dat zou moeten aanslaan…

Het probleem met retrodesign is oppervlakkigheid. De herinnering wordt opgewekt door vorm, maar niet door inhoud. Vergelijk de fantastische packaging van de oorspronkelijke MINI met de huidige en je begrijpt het meteen. BMW is destijds wel zo verstandig geweest om het rijgedrag op de voorgrond te plaatsen, zodat de link met het icoon van Sir Alec Issigonis niet louter gebaseerd was op het plaatwerk. Volkswagen trapte namelijk wel in deze val en al vrij snel na het debuut viel de interesse in de New Beetle weg: vorm, maar geen inhoud. Mocht men omgekeerd vertrekken en de inhoud als inspiratie nemen, dan zou de vorm waarschijnlijk compleet anders zijn: Citroën zou in dat opzicht vandaag een zwevende DS lanceren die enkel lucht verbruikt…

En nu is dus ook het Huis van Vertrouwen gecapituleerd. De SLS heeft vleugeldeuren, net zoals zijn roemrijke voorouder. Maar in tegenstelling tot de W198 van 1954, die gezegend was met wat de Engelsen zo mooi ‘Pedigree’ noemen, is deze keuze niet ingegeven door het feit dat het buizenchassis gewone deuren onmogelijk maakt. Bij de SLS zitten ze er op omdat de adellijke bloedband zonder dit stijlkenmerk een stuk minder zichtbaar zou zijn.

Mercedes-Benz SLS 1

De 300 Sport Leicht was destijds met weinig vergelijkbaar. De direct ingespoten zescilinder in lijn stuwde de Benz naar dik 260 km/u, in 1954 alstublieft! Het origineel was dus meer vergelijkbaar met supersportwagens zoals een Veyron vandaag, dan met een opgepepte GT zoals de SLS. Een halve eeuw geleden was het ook ondenkbaar dat er ergens in het gamma een ordinaire vierdeurs zou bestaan die nog eens 41 pk en 350 Nm meer zou leveren dan de Übersilberpfeil. Misschien verbaast Mercedes ons binnenkort wel met de elektrische SLS, waarvan men zegt dat van meet af rekening gehouden werd.

mercedes-benz-300_sl_gullwing_1954_800x600_wallpaper_02

Ondertussen wacht ik op de eerste SLS op Vlaamsche Wegen om een beter oordeel te kunnen vellen over het retro-lijnenspel dan mogelijk was onder de salonspots van Frankfurt. En misschien moet ik hiervoor maar afzakken naar de Metropool om mij op te stellen in de Konijnenpijp, want blijkbaar is de nieuwe op z’n best in tunnels. Tot dan koester ik liever de zeldzame keren dat ik een echte Gullwing mocht aanschouwen.

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Eerwaarde collega,

    Als mede-traditionalist (die het verleden liever geëerd ziet dan geretroficeerd) volg ik je voor een stuk.

    Maar de SLS is toch duidelijk anders dan de Mini/Mini of de Abarth/Abarth-reïncarnaties die we vandaag kennen?

    Toegegeven, de vleugeldeuren verwijzen naar de legendarische Gullwing, maar zo’n designfeature is vandaag toch eerder mainstream dan retro onder de supersporters?

    Bekijk het zo:

    De SLS doet 90% van wat de McLaren SLR deed, voor 25% van het geld.

    PS: De video van Autoblog is trouwens een absolute aanrader!

  2. Benny Herdewyn says:

    Je hebt uiteraard een punt wat betreft de SLR. Maar hoewel hij in bepaalde opzichten spectaculair was, heeft hij mij nooit ‘Supercar-wild’ gekregen. De meningen waren dan ook erg verdeeld omdat hij niet de cruiser was die hij beloofde te zijn en evenmin met het mes tussen de tanden echt kon overtuigen. Althans, dat beweren de gelukkigen die ervan konden proeven en ik hoor daar vooralsnog niet bij…
    Ik vermoed dat de SLS zijn rol als allrounder veel beter kan waarmaken dan de SLR, die ik trouwens eerder vulgair vond. Mijn punt van kritiek is dat het altijd makkelijker is een icoon te recyclen dan er nieuw trachten te maken, en Das Haus heeft middelen (en trots) genoeg om de meest eervolle oplossing te kiezen.
    Hoe dan ook, ik blijf fan de origenele Gullwing, maar als jij mij een SLS kan regelen voor een weekendje, zoek ik het graag uit! (en dat mag een roadster zijn ook volgende zomer…)

Leave a Reply