DRIVR

F1 Review: Monte Carlo, Monaco (Race 6 2010)

Meimaand, Monacomaand – en voor F1-fanaten de garantie op meer spektakel dan de doodsaaie Spaanse Grand Prix van een week geleden. De smalle straten worden immers afgezoomd door onvergeeflijke vangrails, en de notoire hobbels zijn een nachtmerrie voor ophanging en transmissie. Bovendien kan de rijder er – in tegenstelling tot de high speed downforcecircuits – het verschil uitvergroten en zo de hegemonie van de topteams enigszins verstoren. Misschien dan toch geen Red Bull-overwinning ditmaal?

Monaco

Dat zou tot vlak voor de kwalificaties geen ondoordachte gok geweest zijn aangezien de Red Bulls hun dominantie moesten inruilen voor een steady pace op twee à drie tienden van Alonso en een ontketende Kubica. Helaas plooide Alonso zijn Ferrarichassis in de laatste vrije training, waardoor hij de kwalificatie miste en op zondag als laatste vanuit de pitstraat mocht vertrekken; op voorhand verloren als je weet dat inhalen hier quasi onmogelijk is. En terwijl Kubica in de laatste kwalificatierondjes duidelijk zijn zinnen op ‘Pool’ Position had gezet, was het de in bloedvorm verkerende Mark Webber die in extremis een subliem rondje uit z’n Red Bull wist te persen: P1 voor de Australiër.

Monaco

Van de race zelf kan niemand zeggen dat ze slaapverwekkend was. De start vanop de vuile tweede plek kostte Kubica een plaats aan Vettel, waardoor Red Bull zich meteen in de spotlight zette met één en twee. In het pak wist Barrichello een reeks plaatsen goed te maken om over het Mercedesduo te wippen, terwijl Alonso netjes achteraan aansloot. Wat een lange lijdensweg voor de tweevoudige winnaar van Monte Carlo… Maar Monaco zou Monaco niet zijn zonder de nodige dosis brokstukken op de baan: leverancier van dienst was eerst Hulkenberg die al in de eerste ronde het licht aan het einde van de tunnel (letterlijk) niet meer vond – met een eerste optreden van Mercedes’ SLS safety car als resultaat. Alonso maakte handig gebruik van die neutralisatie om zijn verplichte bandenstop van de baan te krijgen, terwijl WK-leider Button moest opgeven nadat McLaren een radiatorcover vergat te verwijderen. Sterk staaltje gekwakkel, maar wel ophefmakend.

Monaco

De weinige inhaalbewegingen die we on track zagen, kwamen van Alonso die zich door het trage (achter)veld wist te wurmen terwijl vooraan alles ongestoord zijn gangetje bleef gaan. Webber reed gestaag weg van teamgenoot Vettel terwijl Kubica, Massa en Hamilton niet al te veel terrein verloren. Na een twintigtal ronden was het overal tijd om de zachte banden in te ruilen voor de hardere compound, waardoor de al geservicete Alonso zich meteen in de kijker reed door achter het Hamilton-Massaduel op te duiken. Puik werk van de Ferrarista, die na Webber de snelste man op de piste bleek. Een tweede safety car-parade – ditmaal was die andere Williams na een falende ophanging bij Massenet in de vangrails gegaan – bracht het ganse veld weer bij elkaar en zette Webbers opgebouwde krediet opnieuw op nul, terwijl een twintig rondes later nog een volgende interventie nodig was nadat een riooldeksel het dreigde te begeven. Zelfs het mondaine Monte Carlo kent zo zijn zwaktes…

Monaco

Verdere pistops bleven uit, waardoor de kaarten geschud bleken en iedereen gecontroleerd richting finish uitrolde. Tot Trulli vier ronden voor het eind zijn Lotus in Rascasse bovenop de HST van Chandook parkeerde. Een vierde safety car-interventie en meteen ook het einde van de race, aangezien die in de laatste ronde terug binnenkwam. Of toch niet helemaal? De safety car-lijn was immers vòòr de eerste bocht aangebracht, waardoor er in theorie geracet mag worden vanaf die lijn (temeer daar er groene vlag gezwaaid werd) en waarvan Herr Schumi handig gebruik maakte om een slapende Alonso droog voorbij te steken. Een manoeuvre waarvoor hij na de race gestraft werd (door Damon Hill’s stewardcomité nota bene!) wegens inbreuk op een nieuwe – en blijkbaar bij de piloten onbekende – regel, maar waarover het laatste woord nog niet gezegd is. Feit is dat Webber er keer op keer in slaagde om na de drie herstarts het ganse veld langzaamaan op een hoopje te rijden, met als resulaat een verdiende zege in het prinsdom. Zijn eerste overwinning in Monaco en wie weet een eerste stap richting titel.

Monaco

TOP:
+ Webber:
Snelste man van de dag, pole position en snelste ronde. Foutloos en briljant. Hoedje af.
+ Alonso: Op voorhand verloren, maar toch nog een degelijk resultaat gereden met een niet-ingereden wagen.
+ Schumi: Legale move of niet, Schumi haalde zijn oude trukendoos weer boven en toonde nog steeds ultragemotiveerd te zijn.
+ Kubica: Samen met Webber de smaakmaker van de race, in een duidelijk mindere wagen.

FLOP:
– Button: Het ganse weekend niet snel genoeg, om dan door een blunder van zijn team op te moeten geven. Al zou er ook zonder dat incident niet veel ingezeten hebben…
– The Final Four (Six?): HST- en Virgin-wagens die trager zijn dan de snelste GP2-bolides, en de pitstops verlopen ook al niet van een leien dakje. Best jammer…
– Sauber: Opnieuw 2 Did not Finishes.

RESULTAAT RACE 6:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 6 Mark Webber RBR-Renault 78 1:50:13.355 1 25
2 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 78 +0.4 secs 3 18
3 11 Robert Kubica Renault 78 +1.6 secs 2 15
4 7 Felipe Massa Ferrari 78 +2.6 secs 4 12
5 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 78 +4.3 secs 5 10
6 8 Fernando Alonso Ferrari 78 +6.3 secs 24 8
7 4 Nico Rosberg Mercedes GP 78 +6.6 secs 6 6
8 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 78 +6.9 secs 12 4
9 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 78 +7.3 secs 10 2
10 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 78 +8.1 secs 13 1
11 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 78 +9.1 secs 17
12 3 Michael Schumacher Mercedes GP 78 +25.7 secs 7
13 12 Vitaly Petrov Renault 73 Retired 14
14 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 70 Accident 23
15 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 70 Accident 19
Ret 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 58 Steering 18
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 58 Hydraulics 22
Ret 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 30 Accident 9
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 26 Gearbox 16
Ret 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 25 Wheel problem 21
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 22 Rear suspension 20
Ret 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 21 Hydraulics 15
Ret 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 2 Engine 8
Ret 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 0 Accident 11

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Mark Webber Australian RBR-Renault 78
2 Sebastian Vettel German RBR-Renault 78
3 Fernando Alonso Spanish Ferrari 75
4 Jenson Button British McLaren-Mercedes 70
5 Felipe Massa Brazilian Ferrari 61
6 Robert Kubica Polish Renault 59
7 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 59
8 Nico Rosberg German Mercedes GP 56
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 22
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 20
11 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 10
12 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 7
13 Vitaly Petrov Russian Renault 6
14 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
15 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 1
16 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 1
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
18 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 0
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
Share Button

7 Responses

  1. BART! says:

    Had Webber wel de snelste ronde?? Ik ben er vrijwel zeker van dat Vettel in de laatste vrije ronde de snelste tijd van de race had laten noteren (1:15:192).

    Alonso had geluk met de eerste safetycar, goede call om hem naar binnen te halen en van andere banden te voorzien, anders had hij waarschijnlijk veel verder naar achteren gefinished.

    Ik was nooit een echte fan van Schumacher maar ik hoop nu toch steeds weer dat hij het goed gaat doen. Het inhalen van Alonso was een echte Schumacher actie, en als het inderdaad legaal was kan ik er alleen maar hard om lachen!

  2. Mee says:

    Inderdaad BART!, Vettel is nog met de snelste ronde gaan lopen: http://www.formula1.com/results/season/2010/829/6735/fastest_laps.html

  3. Ken Divjak says:

    Bedankt Bart & Mee, euveltje aangepast.

    Toch hier nog even op terugkomen:

    Een vierde safety car-interventie en meteen ook het einde van de race, aangezien die in de laatste ronde terug binnenkwam. Of toch niet helemaal? De safety car-lijn was immers vòòr de eerste bocht aangebracht, waardoor er in theorie geracet mag worden vanaf die lijn (temeer daar er groene vlag gezwaaid werd) en waarvan Herr Schumi handig gebruik maakte om een slapende Alonso droog voorbij te steken. Een manoeuvre waarvoor hij na de race gestraft werd (door Damon Hill’s stewardcomité nota bene!) wegens inbreuk op een nieuwe – en blijkbaar bij de piloten onbekende – regel, maar waarover het laatste woord nog niet gezegd is.

    Cedric stelt het al in deze paragraaf, maar toch nog even expliciteren dat de race niet onder gele vlag/Safety Car beëindigd werd – maar onder normale, groene vlag. Daarom kan de FIA volgens ons niet anders dan Schumacher in ere te herstellen en zijn punten/ranking weer toe te kennen.

    En voor iedereen die het hele debacle gemist heeft:

  4. Pieter Fret says:

    Daarover is discussie mogelijk, Ken, want de bewuste regel 40.13 zegt dat “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.”

    Het is in theorie dus mogelijk dat de race officieel onder safety car geëindigd is, ook al kwam die binnen in de laatste ronde – dat is blijkbaar standaard protocol. Hoe dat dan zit met die groene vlag, tja, dat zullen Mercedes’ advocaten wel grondig uitspitten, want de Duitsers gaan in beroep tegen Schumi’s straf. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

  5. Mee says:

    De regels zijn inderdaad nogal dubbelzinnig; langs de ene kant kun je stellen dat de safetycar in de laatste ronde binnenkwam zoals hij elke andere raceronde zou kunnen binnenkomen. Langs de andere kant kon de race worden gefinished onder de safetycar, waarbij deze ook voor de laatste bocht zou binnenkomen.

    In mijn mening gaat het over het eerste geval hier, vermits de baan groen was en het bericht werd rondgestuurd dat de safety car deze ronde zou binnenkomen.

    Hopelijk zien ze het licht nog bij de FIA en krijgt opportunistische Schumi zijn 6de plaats terug.

    Wat is dat toch met Schumacher en Rascasse ;).

  6. Benny Herdewyn says:

    Nu Mercedes haar klacht heeft ingetrokken zal Schumacher waarschijnlijk achter het net vissen… Jammer, want hoewel bijna de ganse top 10 het devies had gekregen te racen bij groen licht, was hij wel de enige die al klaar lag op vinkenslag en Alonso alsnog kon verrassen. Deze laatste beweerde nadien wel dat hij de Duitser bewust liet passeren, maar dat gelooft echt geen hond natuurlijk. Wie zei er dat de Oude Kin(g) niet meer scherp stond?

  7. Duckie 'RS says:

    Jacky Stewart over Driving in Monaco:

Leave a Reply