DRIVR

Techtalk: DSG vs. Manuele Transmissie (+ video’s)

Interessante discussie op Autocar deze week: wat is het beste type versnellingsbak voor een DRIVR? Redacteur David Vivian vertegenwoordigt het gevoelsmatige, conservatieve kamp en zweert bij de weergaloze betrokkenheid die een goede manuele transmissie biedt. Steve Sutcliffe begs to differ en bekijkt het nuchter: geen mens die de snelheid van een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling (DSG) kan evenaren. De cijfers liegen inderdaad niet…

In de nieuwe VW Golf R haalde Sutcliffe manueel een gemiddelde acceleratietijd van 0 tot 100 km/h in 6,4 seconden, terwijl de DSG-bak dat in 5,7 seconden klaarspeelde. Een verschil van 0,7 seconden, enkel en alleen te wijten aan de bovenmenselijke snelheid én onfeilbaarheid van de versnellingsbak. En Sutcliffe is een ervaren piloot – bij een leek zouden de tijden nog veel verder uit elkaar liggen. Maar hoe komt dat eigenlijk? Waarom is DSG zo efficiënt?

Wie denkt dat het simpelweg ligt aan het elimineren van de menselijke factor, moet dringend eens met een Smart rijden. Ikzelf heb gedurende enkele jaren een Roadster gehad, en ik ergerde me voortdurend aan de trage reacties van diens gerobotiseerde versnellingsbak. Natuurlijk bestaan er snellere en betere exemplaren bij topmerken als Ferrari, maar mijn punt is gewoon dit: elektronische sturing alleen staat nog niet garant voor hypersnelle verzetwissels. Daarvoor moeten we ook het mechanische aspect bekijken…

Een gerobotiseerde bak mag dan al menselijke fouten uitschakelen, hij heeft nog steeds dezelfde architectuur als een manuele versnellingsbak. En dat betekent dat er tussen het schakelen door ontkoppeld moet worden, zodat de verbinding tussen de motor en de wielen telkens even wegvalt. Op die momenten is er geen aandrijving, en dat zorgt voor tijdverlies.

DSG-versnellingsbak

De DSG (Direkt-Schalt Getriebe of versnellingsbak met dubbele koppeling) debuteerde in 2003 op de VW Golf R32 en de Audi TT 3.2 V6, maar werd al sinds de jaren tachtig gebruikt in de racerij (bv. in de Porsche 962 en de Audi Quattro Group B). Zijn doel is precies om de bovenvermelde koppelonderbrekingen te vermijden. Zoals de naam doet vermoeden, maakt het systeem gebruik van twee (elektronisch geregelde) koppelingen, elk verbonden met zijn eigen transmissie-as. De buitenste, holle as controleert de even verzetten (2, 4 en 6); de binnenste as de oneven nummers (1, 3, 5 en R). Terwijl een bepaalde versnelling ingeschakeld is, voorspelt de transmissiesoftware op basis van jouw inputs welk verzet je daarna nodig zal hebben. Dat wordt door de andere as al geselecteerd, zodat de wisseling ogenblikkelijk (in 8 milliseconden) en zonder koppelverlies kan plaatsvinden. Beide koppelingen bestaan trouwens uit ‘natte’ koppelingsschijven, die met hydraulische druk ge(de)activeerd worden. Daardoor treden er ook hier geen verliezen op, zoals bij de vloeistofkoppeling van een automaat.

Op die manier biedt een DSG dus fors verbeterde prestaties en een naadloze acceleratie zonder shift shock, of je nu de software het schakelmoment laat bepalen of zelf de stuurpeddels bedient. Ook het verbruik vermindert, volgens sommigen met zo’n 10 procent, omdat er geen sprake meer is van ‘dode momenten’. Maar is dat de meerkost waard? Op de Golf GTI kost een DSG-zesbak zo’n 1600 euro meer dan een manueel exemplaar. En dan is er nog dat subjectieve ‘schakelgevoel’…

DSG of manueel? Aan jullie de keuze.

Share Button

6 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Denk dat nog maar weinigen dit vergelijk kunnen maken omdat er simpelweg zelden een bij de dealer is te vinden. For one thing is het verschil tussen schakelen aan het stuur of naast de stoel al zo groot, dat het moeilijk vegelijken is. Aan de cijfers valt daarom niet te lezen hoe de rijervaring is. Het is ook niet zomaar (tijdelijk) uit te schakelen zoals een start-stop systeem of ESP. Ben zelf wel benieuwd ernaar.

  2. Duckie 'RS says:

    Mijn ervaring met DSG is beperkt, maar moest ‘k een GTI ambiëren zou het zeker een DSG worden…
    Dat sluit perfect aan bij het allroundkarakter en comfort van zo’n voertuig.

  3. Ken Divjak says:

    Voor mij is het duidelijk:

    Mocht ik er – puur voor de fun – een auto bijkopen,
    dan zou ik zelfs gratis geen DSG willen willen.

    Mocht ik anderzijds – tout court – op zoek zijn naar een all-rounder,
    dan zou ik een DSG overwegen: automaat voor in de file, flippers voor de rest.

    De vraag is alleen: hoelang mogen we nog kiezen!?
    (Ibiza FR/Cupra, Fabia RS, Polo GTI – allemaal exclusief met DSG)

    • Duckie 'RS says:

      Mocht je er, voor de fun, een auto bijkopen zou dat géén nieuwe Golf 6 GTI zijn, niet?

      En als DSG ervoor zorgt dat er überhaupt nog sportversies kunnen gecommercialiseerd worden, omarm ik het met plezier…

  4. puhpuh says:

    De Golf met manuele bak krijgt haast een seconde aan zijn broek gesmeerd en toch hiervoor kiezen ipv de immer alerte, haast onfeilbare DSG?

  5. Pieter Fret says:

    Gerenommeerd autojourno en Pulitzer-winnaar Dan Neil schaarde zich onlangs in het progressieve kamp:

    Purists out there still clinging to your six-speed manuals, go home. Your black-and-white TV is on the fritz.

    Treffend gesteld, maar de repliek van Jalopnik’s Matt Hardigree is anders ook niet mis:

    Pulitzer-winning autojourno Dan Neil dings the Porsche Boxster Spyder and anyone who chooses a row-your-own six-speed over Porsche’s PDK automagical tranny, claiming it’s faster. Basically it’s the same argument for ditching violins for electric guitars in orchestras because they’re louder.

    Het laatste woord is hierover ongetwijfeld nog niet geschreven…

Leave a Reply