DRIVR

Volvo C30 Polestar Concept: Focus RS-Killer ?

Volvo: dé auto voor landmeters, ingenieurs en leraars aardrijkskunde als we de cliché’s mogen geloven. Volvo’s zijn trouwe kompanen, robuust gebouwd en houden zich discreet op de achtergrond. Maar wat als die koele Zweden nu eens los zouden gaan? Hoe zou het equivalent van de M-divisie er dan uitzien in het Hoge Noorden?

volvo-c30-ex1

Het resultaat zou wel eens in de richting van deze Polestar Concept kunnen gaan. Polestar stoomt de Volvo’s voor het Swedish Touring Car Championship klaar en bestaat in essentie uit een bende petrolheads met autosport in het bloed. Maar waarom wil Volvo de cliché’s doorbreken en resoluut sportieve versies gaan aanbieden? Daar zijn een aantal redenen voor. In de eerste plaats willen de Zweden zich een emotioneler imago aanmeten, getuige daarvan de slogan Volvo for Life en producten zoals de C30 en nakende S60. De traditionele waarden worden dus behouden en gekoesterd, maar het geheel wordt een pak steviger gekruid. Er mag bovendien meer plezier beleefd worden achter het Scandinavische Stuur.

volvo850btcc

“Niks nieuws onder de zon” hoor ik jullie al zeggen, dat vertelden ze in Göteborg in de jaren 90 immers al over de 850. Je kon in die tijd zelfs Volvo breaks over Brands Hatch zien boenderen… Zeg dus nooit meer dat Volvo’s alleen voor saaie pieten zijn. Maar toch wil Volvo nog een stap verder gaan en het vloeiend design voeden met een paar gepeperde modellen. Polestar wil het moederhuis overtuigen dat zij de geschikte kandidaat zijn om deze niche te vullen, en doet dat met een C30 als basis. Bekijk het als een welgemeend statement tegenover de Focus RS: de 2.5 vijfcilinder werd stevig onder handen genomen en levert hier 400pk. Voor de DRIVR in u zo groen wordt als de Focus RS die hier meermaals de revue passeerde en soms moeite had om alle pk’s naar het tarmac te sturen: de C30 heeft vierwielaandrijving. Polestar beweert dat hij na 4,6 tellen op honderd zou moeten zitten…

volvo-c30-in1

De specs dan maar:

  • Engine: Volvo T5: 2.5L Turbo with larger intercooler and KKK 26 turbo
  • Internals: Modified pistons, conrods and inlet camshaft
  • Power Output: 405 hp. Torque: 510 Nm
  • Drivetrain: Quaife mechanical differential brake front and rear, Haldex AWD
  • Chassis: Öhlins shock absorbers and springs
  • Steering: More responsive rack with 2,25 ratio
  • Brakes Front: Brembo 380mm discs with six piston calipers
  • Brakes Rear: Brembo 330mm discs with four piston calipers
  • Rims and Tires: BBS FI 19×8,75”, Pirelli P Zero 235/35 ZR 19
  • Interior: Racing seats with Ternsjö leather and four point harness
  • Exterior: Aerodynamics derived from the STCC race car

Als we de heren van Autocar mogen geloven, dan voelt dat behoorlijk snel aan. Ook al wordt de vermogensontplooiing eerder gekenmerkt wordt door kortstondig wachten gevolgd door een stevige schop onder de kont zoals in vervlogen turbotijden. Polestar was ook zo slim om het onderstel, het koetswerk en de transmissie aan te pakken opdat de C30 niet door de mand zou vallen als het mes echt tussen de tanden wordt genomen. “Dynamically it feels like a well-sorted Mitsubishi Evo. Even, whisper it, a junior version of the Nissan GT-R.” Klinkt aardig, lijkt ons.

Productieplannen zijn er evenwel niet, want dat zou een prijskaartje van meer dan 45.000€ betekenen. Maar het bewijst wel dat Polestar klaar is om de RenaultSport of M-afdeling van Volvo te worden. Hip hip Hörö.

Share Button

5 Responses

  1. BART! says:

    45.000 euro…vindt ik nog meevallen, de Focus RS is in NL zeker duurder!
    Ik smurf de Volvo C30 Polestar!

    • Ken Divjak says:

      Opgelet – een Belgische RS kost(te) pakweg 32.500€.
      En dan is de stap naar 45.000+ natuurlijk wel fors.

      Maar geen zorgen:
      de Polestar zoals hierboven beschreven komt er (denk ik) sowieso niet…

  2. Duckie 'RS says:

    I like its colour!

  3. Ken Divjak says:

    De video is er!

  4. Marc van Linden says:

    knappe wagen, ……. saaie video …..

Leave a Reply