DRIVR

Duel: Lotus Elise vs. Porsche Boxster

Tip: In de Duel-reeks stellen wij twee concurrenten voor en kies jij jouw favoriet!

De Elise begon zijn (haar?) leven als dé verpersoonlijking van Lotus-stichter Colin Chapmans credo “simplify and add lightness”. Maar wat sindsdien bij elke update vooral werd toegevoegd, waren comfort- en veiligheidssnufjes en dus kilo’s. Porsche wil de andere kant uit met haar eigen middenmotor-roadster. De minimalistische(re) Spyder was alvast een voorbode van de gewichtsbesparing die Das Haus wil doorvoeren op de volgende generatie van de Boxster, die volgend jaar moet verschijnen. En zo groeien de twee beste sub-supercar roadsters stilaan naar elkaar toe…

Lotus Elise 2010

Lotus Elise 2010Lotus Elise

Al moeten we die evolutie ook niet overschatten. Voorlopig blijft de Boxster met zijn 1335 kg een zwaargewicht vergeleken met de 876 kg die de recent gefacelifte Lotus op de weegschaal zet. Maar die eerste krijgt dan ook wat extra pk’s mee, zodat de twee aan elkaar gewaagd zijn qua prestaties. En nog interessanter voor deze vergelijking: ook de prijzen komen dicht in elkaars buurt. De strafste atmosferische Elise – de R – biedt 192 pk voor 42.790 euro, de lichtste Boxster zet 255 (of desgewenst 211) paarden op de achteras voor 48.521 euro. De Brit acceleert wat sneller, de Duitser haalt een hogere topsnelheid. So far, so equal.

Porsche Boxster

Porsche BoxsterPorsche Boxster

Het wezenlijke verschil zit hem in de rijbeleving: ondanks recente toegevingen blijft de Elise een Spartaanse krijger, terwijl de Boxster altijd een Porsche is. Het GT-bloed van zijn grotere broers stroomt ook door zijn aderen, met een hoger comfort, meer luxevoorzieningen en een afwerkingskwaliteit waarvan de Lotus-eigenaar alleen maar kan dromen. Dagelijks leven en pendelen met de Porsche is dus allesbehalve een beproeving, iets waar de Elise meer moeite mee heeft. En dus komt de keuze eigenlijk neer op de volgende vraag: hoe hardcore lust jij je roadster?

Share Button

12 Responses

  1. Jeroen Thys says:

    Ik heb zowel met een Mk1 Elise als Mk1 Boxster kunnen rijden. En als die-hard rijder kon de Elise me met ruime voorsprong op de Porsche bekoren.

  2. Benny Herdewyn says:

    Nooit zelf met een Elise gereden (maar wel een plaats klaar in de garage…), wel met haar neef, de Opel Speedster. Er wordt gezegd dat dit niks voor dagelijks gebruik is, maar ik zou het toch willen proberen:)
    De Porsche ken ik alleen als Mk1 2.5 tiptronic: leuk, verslavende boxerroffel, maar een (ouderwetse) automaat is hier niet op z’n plaats.
    Mijn keuze: de Elise, al verdienden ze beiden een schare fans.

  3. kurtiejjj says:

    Ik vindt deze vergelijking een beetje ‘scheef’ eigenlijk. Zijn toch twee auto’s met een heel andere filosofie en voor een andere doelgroep in de markt gezet. De Elise is puur voor het plezier terwijl de boxer toch wel een beetje meer een cruiser is. Heb jammer genoeg nog nooit in een Elise gereden maar wel in een Boxster S, veel lol en redelijk snel en op lange ritten ook een prima reisgenoot. Daar schort het volgens mij een beetje aan bij een Elise, waar gaat men de reisbepakking voor twee weken laten, niet in dat minuscule vakje achter de motor.. In die Boxster daarentegen is de kofferruimte toch wel royaal genoeg om er voor te zorgen dat je na 1 week al zonder schone onderbroek ergens in de Alpen staat 😉

  4. saab 9000 turbo says:

    bij de facelift van de boxster komt waarschijnlijk ook de 2.0 tfsi onder de kap te zitten, ben benieuwd wat dat gaat geven, ik schat 270 pk, evenveel als de golf R en zo besparen ze ook gewicht 4 cilinder tov 6 cilinder.

  5. Dieter says:

    De Elise is voor de pure liefhebbers die het breed hebben én breed kunnen laten hangen (figuurlijk dan toch…).

    Qua kwaliteit en (daar is ie) degelijkheid kan ie absoluut nog niet de hielen likken van de Boxster.

    De onderhoudskosten van de Elise zijn niet van de poes (dixit enkele eigenaars in m’n kennissenkring).
    Off-topic: En de Lotus 7/Caterham is nog een graadje “erger”.

    De Boxster is voor de nuchtere liefhebber die een betere wiskundeknobbel heeft.

    • fantaflesdopke says:

      De onderhoudskosten zijn niet zo spectaculair vind ik, de intervallen liggen wat dichter op mekaar als bij een conventionele wagen, maar je rijdt ook geen 30.000 km per jaar met een Elise … los daarvan valt het allemaal heel goed mee.

      De Porsche is om lange reizen te maken veel geschikter, maar zelfs met een Elise lukt dit ook. Je mag alleen niet verwachten dat je fris als een hoentje zal uitstappen in het zuiden van Frankrijk. Het is altijd een beetje werken in een Lotus.

      En er bestaan bagage-dragers om boven de motorkap te monteren, dus een medium koffer kan wel mee als je dat wil.
      (tis geen zicht natuurlijk)

      Qua rijplezier en stuurgevoel kan de Porsche echter niet tippen aan de kleine Lotus. De keuze is snel gemaakt …

  6. W0ut says:

    Ne ‘wijve-oto’ tegen een Lotus. It’s a no brainer. Zelfs als Porsche fan ;-).

    Enigste min die ik kan bedenken bij de Lotus is dat ze wel erg klein en laag zijn.

  7. 1-11 says:

    Een no-brainer zou ik het zeker niet noemen…

    Ik heb 4 jaar een Elise S1 (K-series 118pk) gehad, op een kapotte radiator na geen grote problemen gehad, maar wel een reeks kleintjes, ook al omdat de wagen regelmatig langere periodes stilstond (maar is dat niet het lot van het leeuwendeel van de Elises ?).
    Fantastische rijdersauto maar de bijna continue onzekerheid of hij de volgende keer wel correct start begint na verloop van tijd zwaar te wegen.

    Wel de beste bang-for-bucks die ik ooit gehad heb, zeker niet alleen voor mensen die het breed hebben. Gekocht voor 1.250.000 BEF met 17.000km op de teller en 4 jaar en bijna 40.000 km later weer verkocht voor 27.750 EUR. Wie doet beter ?

    Daarna willen overstappen naar een MK1 Boxster S, maar die veel enorm tegen. Op papier even snel als de Elise, maar qua gevoel veel te log, niet nerveus genoeg en – gek genoeg – ontgoochelende remmen.

    Wat later opnieuw een Elise, dit keer een S2 Elise S (136pk Toyota). Viel jammer genoeg ook tegen. Kon nooit diezelfde rauwe sensatie van de S1 brengen en het beetje extra comfort was ruim onvoldoende om hem dat te vergeven. Ik had misschien ook voor de R versie moeten gaan, die was met z’n 6-bak misschien beter voor langere trajecten.
    Ik herinner me een traject naar de ‘Ring dat uiteindelijk zo vermoeiend bleef dat ik eens ter plaatse geen zin meer had om de piste op te gaan…

    Intussen naar ‘t buitenland vertrokken en de Elise in België verkocht. Hier dan een Mk1 Boxster S maar met een veel sportievere uitrusting dan het exemplaar dat ik vroeger had getest: geen airco of soundsystem, wel sportophanging, sportzetels en een sublieme Belgische Europipe uitlaat.

    Conclusie:
    1) voor straatgebruik of mixed straat/circuit zonder enige twijfel de Boxster S.
    2) voor exclusief circuitgebruik zou ik de Elise zeker wel overwegen. Goedkoper in gebruik dan de Boxster als je hem aan ‘t werk zet en op de meeste circuits in ervaren handen waarschijnlijk ook sneller. Al zal er altijd iets ontbreken in de beleving: de adembenemende sound van een Flat-6 die richting begrenzer gaat, daar kan geen Janspeed of Hurricane kit tegen op.
    3) als ik ooit echt kan rijden wil ik een Exige 🙂

  8. Anthony says:

    Voor een fun-auto zou ik toch wat meer bagage ruimte op prijs stellen dan dat de lotus heeft.

    De boxter heeft mij nooit echt kunnen overtuigen, weet niet waarom, maar die auto heeft nooit tegen mij “gesproken”.

    Misschien een beetje flauw, maar ik zou voor een 3e optie kiezen, een Honda S2000.

  9. wooter says:

    Vierde optie: Z4 M.

  10. Pieter Fret says:

    @ Anthony & wooter: Maar geen van die twee is een middenmotor-roadster – een concept dat nu eenmaal weinig bagageruimte inhoudt.

    Interessant (maar misschien niet onvoorspelbaar) dat de meesten hier voor de Elise zouden gaan – inclusief ikzelf trouwens. Ik denk dat dat bij de ruimere bevolking wel eens anders zou kunnen zijn 😉

    • 1-11 says:

      Ok voor de Elise qua beperkte bagageruimte, maar de Boxster met zowel voor als achter ruimte ?? Kan mij eerlijk gezegd geen roadster voor de geest halen die meer plaats biedt.

      En bovendien nog handig bij heel wat grensposten ook.
      Al twee keer meegemaakt dat de douane alleen de kleine achterkoffer open wil zien en de grote vooraan ongemoeid laat…

      Als Lotus-fan voel ik me persoonlijk ook geneigd om voor de Lotus te gaan. Hij is exclusief en is een perfect alternatief voor de zinloze PK-race van de andere constructeurs.

      Maar ik kan niet anders dan toegeven dan de Boxster een meer overtuigende package is, een betere allrounder, beter gebouwd. En zoals ik hierboven al aanhaalde, de Elise is op vele circuits intrinsiek sneller. Maar op dat potentieel ten volle te benutten is er heel wat talent achter het stuur nodig. De S2 toont zich wel veel meer voorspelbaar, maar dat gaat ten koste van het rijplezier.

Leave a Reply