DRIVR

Rijtest: Mazda 3 MPS

Er was eens… de Mazda 3 MPS. Bij zijn lancering de krachtigste voorwielaandrijver op de planeet, al deed hij nog zo zijn best om dat achter een anonieme tronie te verhullen. Maar wat hem ontbrak aan sex-appeal, maakte hij ruimschoots goed met pure snelheid. Dat was drie jaar geleden. Anno 2010 heeft de Focus RS de markt voor hatches met meer dan 250 pk volledig opengebroken. Elke zichzelf respecterende constructeur heeft er wel een in de catalogus staan. De 3 MPS is dus zijn joker kwijt; de nieuwe generatie zal meer dan alleen power in huis moeten hebben om nog mee te mogen spelen met de grote jongens. Of dat gelukt is?

Mazda 3 MPS

Werp één blik op de nieuwe 3 MPS en het is meteen duidelijk: Mazda means business. Weg Herman Van Rompuy-looks; deze MPS wil duidelijk in de smaak vallen bij de kids. Misschien zelfs iets té graag – het lijkt wel alsof hij net het magazijn van een middelgroot tuningbedrijf heeft leeggeroofd. De enorme kofferspoiler drukt zelfs bij stilstand de achterwielen tegen het asfalt door zijn gewicht alleen, en wie weet hoeveel konijnen zijn al spoorloos verdwenen in die gapende luchthapper op de motorkap? Een tikje overdaad misschien, maar niets waarvan we concurrenten als de Focus RS niet kunnen betichten. Dat er wel degelijk een publiek voor bestaat, bewijzen onze ervaringen onderweg. Nagenoeg iedereen negeert de bij het grote publiek onbekende MPS volkomen, behalve enkele tuners die naar een aftermarket job menen te kijken en de eigenaar van een Subaru Impreza STI, die gerust als dubbelganger zou kunnen doorgaan.

Mazda 3 MPS

Onder de motorkap bleef alles wél grotendeels bij het oude. Mazda heeft wijselijk besloten zich niet te verliezen in de pk-wedloop en monteert dus gewoon opnieuw de 2.3 turbo met 260 pk. Hij werd alleen een beetje bijgesteld om meer koppel te leveren bij middelhoge toeren en de emissies te beperken. Met succes, overigens: de motor voldoet nu aan de Euro 5-norm en bij een defensieve rijstijl blijkt het normverbruik van 9,6 l/100 km perfect haalbaar – met dank aan de lange vijfde en zesde versnelling.

Mazda 3 MPS

Een andere reden om niet voor meer power te opteren, is dat de MPS – en zijn bestuurder – de handen al vol genoeg heeft met zijn 260 paarden. De 2.3 is een echte old-school turbomotor, inclusief een joekel van een turbogat onder de 2500 à 3000 toeren. Eens daarboven deelt hij echter een uppercut van jewelste uit, waarna je niet alleen even sterretjes maar ook de horizon zienderogen ziet naderen. Met een nul-tot-honderdsprint in 6,1 seconden moet deze Mazda zelfs de Focus RS nauwelijks een duimbreed toegeven.

Mazda 3 MPS

Probeer die cijfers echter op een oneffen wegdek of vanuit een lichte stuurhoek te reproduceren, en het lijkt wel of de volledige stoeterij tegelijk steigert. Zo veel torque steer heb ik nooit eerder ervaren, zelfs niet in notoire nukkigaards als de Focus RS of de MINI JCW. Dat de Mazda uitgerust is met een mechanisch sperdifferentieel levert weliswaar meer tractie op, maar verergert tegelijk dit gevoel: de zoekende voorwielen bijten zich plots agressief vast in de bocht en willen daarbij de stuurinput van de bestuurder al eens overdrijven. Alertheid is dus geboden, wil je het stuur niet uit je handen en de wagen in de berm zien vliegen.

Mazda 3 MPS

Mazda heeft geprobeerd dit probleem te counteren door het koppel in de eerste drie versnellingen elektronisch te beperken, maar dat was duidelijk niet voldoende. De voorophanging van de MPS kan nu eenmaal niet rekenen op een geavanceerd RevoKnuckle-systeem à la Ford of RenaultSport. Het gevolg is dat je hem nooit het vertrouwen schenkt om de limieten op te zoeken. Daarvoor communiceert het geheel ook onvoldoende: het stuur is direct en precies maar levert weinig feedback, terwijl de veer-dempercombo een middenweg zoekt tussen comfort en wegligging die minder gefocust overkomt dan bij zijn radicalere rivalen. De grip is er, maar het is moeilijk om in te schatten waar die eindigt.

Mazda 3 MPSMazda 3 MPS

Nemen we een kijkje in het interieur, dan valt vooral de erg complete standaarduitrusting van de MPS op. Zetel-, voorruit en spiegelverwarming; regen-, licht-, parkeer- en zelfs dodehoeksensoren; meedraaiende xenonkoplampen; keyless entry & start; … Zowat alles wat je kan bedenken zit inbegrepen in de prijs van 30.490 euro. De enige optie is metaalglanslak (380 euro). Het toont aan dat Mazda de MPS niet zozeer beschouwt als radicale sportversie, dan wel als topmodel van de 3. Best een vrijgevig beleid, maar wij hadden graag de mogelijkheid gezien om wat geld én gewicht te besparen door de overbodige luxe te schrappen. Want nu kost de 3 MPS bijna net zoveel als de 45 pk krachtigere en zoveel homogenere Focus RS, en zelfs ruim 3000 euro meer dan een Renault Mégane RS…

Mazda 3 MPS

Alle aanwezige snufjes doen hun werk gelukkig naar behoren; het zijn de basiselementen die hier en daar een steekje laten vallen. Zo is het rempedaal een toonbeeld van feeling en brute stopkracht, terwijl zijn collega’s links en rechts ons de wenkbrauwen deden fronsen. Het zware ontkoppelingspedaal kent een erg vroeg en kort aangrijpingspunt, wat in combinatie met een hypergevoelig gaspedaal constante concentratie vereist om een middenweg te vinden tussen (net niet) stilvallen of in een dikke rookwolk wegscheuren. De versnellingspook heeft een aangenaam korte slag maar mocht toch wat vlotter door het rooster bewegen; de zetels (met ingebouwde flankairbag) zitten comfortabel maar kunnen meer zijdelingse steun gebruiken. En is de uitmuntende geluidsisolatie een zegen in de gewone Mazda 3, dan dempt die hier iets té enthousiast het bassige motorgeluid, om alleen een vage stofzuigerklank door te laten.

Mazda 3 MPS

Het zijn kleine onvolmaaktheden, die Mazda zich in zo’n competitief segment eigenlijk niet kan veroorloven. Maar misschien mogen we de 3 MPS niet zomaar naast de Focus en de Mégane RS zetten. Klussen die laatste twee bij als racewagen, dan ziet de Japanner zichzelf eerder als (verdraaid snelle) fulltime gezinswagen. Grote koffer, voldoende beenruimte achterin, behoorlijke demping, aanvaardbaar verbruik, … Ook op die markt is er echter een kaper op de kust: de 265 pk sterke en vierwielaangedreven – maar ook 6000 euro duurdere – Golf R. En dus vrezen we dat ook deze generatie van de Mazda 3 MPS een nicheproduct zal blijven.

[Foto’s: Jeroen Peeters]

MAZDA 3 MPS

Plus Min
+ Turborush Torque steer
+ Remkracht – Rijgedrag op slecht wegdek
+ Compleet uitgerust – Moeilijk inschatbaar ontkoppelingspedaal
+ Aanvaardbaar verbruik – (Te) sterke concurrentie

Weggecijferd

Motor 2.3 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 260 pk
Koppel 380 Nm
Gewicht 1460 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,1 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 10,6 l/100 km
Prijs 30.490 euro
Fiscale PK 12

Verdict

6 op 10

Share Button

7 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Pieter, NU ben ik jaloers. Dit is beetje mijn droomauto, dat of de Soeb WRX STi 🙂

  2. saab 9000 turbo says:

    onlangs was er bij ons in de zaak iemand met zo een bak, vorig model wel, als ik 1 van de 250+ bolides zou kiezen is het toch ook deze, japans = oerdegelijk, niet te prijzig, enz
    mischien toch nog liever de 6 mps, die had 4×4 geloof ik???

  3. ElmoTheElk says:

    Doe mij dan maar die Megane RS. Veel pk’s in deze 3 hoor, en nu ook matchende looks, maar er is wel wat meer nodig om een hot hatch te zijn.

  4. Thibaut says:

    In tegenstelling tot de 308 GTI is hier wel te zien dat het om een sportieve versie gaat. Het mocht wel wat ‘subtieler’, wat origineler ook.

    • saab 9000 turbo says:

      de peugeot gti’s zijn toch niet meer wat ze geweest zijn hoor, de 205,309,106 en mischien de 206 dat waren gti’s
      tegenwoordig wegen ze bijna het drievoudige met niet veel meer pk’s

  5. Ken Divjak says:

    By the way – Vicky is het met ons eens:

    Ook al vergist ze zich door te stellen dat de 3MPS een 2.5 heeft beter dan een 2.3 turbo, en blijkt ze nog slechtere wegen gevonden te hebben dan wij hier in België – want wij vonden de demping misschien niet supersportief maar wel geslaagd.

  6. VishnuSixDix says:

    Vicky heeft alle geloofwaardigheid hier bij mij verloren sinds ze in allerlei reclames zegt dat de nieuwe avensis (wagon) een fantastisch sturende en rijdende wagen is.
    Ofc zal die niet slecht zijn, maar toch….

Leave a Reply