DRIVR

Column: Autoscholing – Jong Geleerd…

Ons educatief systeem is gebaseerd op het principe van jarenlange training. Elk vak binnen het lessenpakket wordt exhaustief bestudeerd en herhaald. Dit alles zodat we op het glorieuze moment wanneer we de arbeidsmarkt betreden optimaal voorbereid zijn. Goed systeem. Maar waarom doen bepaalde mensen een spontane caca nerveux wanneer er hetzelfde geprobeerd wordt met autorijden?

les2_500

Neem nu het vak Nederlands. Vanaf het eerste leerjaar wordt onze vaardigheid erin met mondjesmaat aangescherpt. Eerst leren we elke letter apart kennen. Dan zien we hoe letters woorden vormen en hoe die – nog wat later – gecombineerd kunnen worden tot zinnen. Na die basis volgen de meer complexe zaken als zinsontleding, gevolgd door symboliek en metataal in de literatuur, alliteraties, pleonasmen, contaminaties en mogelijk nog wat presentatie- en uitspraaktechnieken. Kortom, elk aspect van de Nederlandse taal wordt zo geperfectioneerd dat je tegen het einde van je educatieve loopbaan al iemand kan corrigeren nog voor die zelf weet dat hij of zij iets gaat zeggen.

Ik heb eens uitgeteld hoeveel jaar ik Nederlandse les heb gekregen in heel mijn leven. Ik kwam uit op 17 jaar! Zeventien! De meeste honden leven zo lang niet. Het hangt natuurlijk af van wat je studeert, maar normaal kom je vrij gemakkelijk aan twaalf jaar. Je zou dus denken dat een goede voorbereiding voor belangrijke dingen waar je dagelijks mee bezig bent in onze maatschappij enkel wordt aangemoedigd. Maar dan ben je goed mis.

raceplanetnl_500

Want wanneer ex-F1-coureur Michael Bleekemolen autorijles voor kinderen vanaf tien jaar organiseert op het circuit van Zandvoort, is er meteen protest van Veilig Verkeer Nederland. Die vindt dat de leeftijdsgrens er niet voor niets is en dat zo’n initiatief kinderen in de verleiding brengt om voor de wettelijk toegestane leeftijd clandestien met een auto te rijden. Alsof enkel pubers die op het circuit rijden geneigd zijn om de auto van de ouders te lenen voor een joyride? Wat dan met ouderlijke verantwoordelijkheid? En als je je kind toch niet kan tegenhouden, dan kan hij of zij maar beter goed rijden, lijkt me dan.

Bleekemolen zelf redeneert – naar analogie met zichzelf en zijn broer – dat mensen die vanaf jonge leeftijd in contact komen met wagens bekwame chauffeurs worden. Tijdens zijn les krijgen de jongeren eerst wat uitleg over de koppeling en rem en kunnen dan het afgesloten circuit op aan maximaal 60 km/u. Het grote voordeel is dat hier geen bomen of lantaarnpalen staan en er geen tegenliggers zijn, zodat ze zich volledig kunnen concentreren op het rijden zelf. Het zou wat anders zijn als de jongeren de sleutels van een GT-R in de handen wordt gestopt met de mededeling “veel succes, laat je maar eens goed gaan!”, maar Bleekemolens manier lijkt mij allesbehalve onverantwoord. En zelf geloof ik ook sterk in die aanpak.

Sinds twee jaar kart ik regelmatig en doe ik mee aan wedstrijden. Als ik vergelijk wat ik qua autobeheersing tijdens die laatste twee jaar geleerd heb in vergelijking met de zeven voordien (toen ik gewoon met de auto reed), is het verschil enorm. Doordat je enkel met rijden bezig bent en door de afwezigheid van vering, ABS, ESP, servo en andere hulpmiddelen kom je heel efficiënt tot een beter begrip van hoe autorijden werkt. En daar kan ik voor de openbare weg alleen maar de voordelen van inzien.

charlie-metcalfe_evocouk_5002

Er wordt ook steevast van uit gegaan dat mensen die op circuit rijden roekeloze snelheidsduivels zijn, maar moesten de criticasters de tijd nemen om die wereld even te verkennen, dan zouden ze zien dat veiligheid nergens zo hoog in het vaandel wordt gedragen. Niet in het minst omdat de mensen er weten wat de gevaren zijn en hoe groot de impact kan zijn van een foute beslissing. Dat maakt hen weliswaar niet altijd leuke bijzitters. Feit is dat mensen die weten waarover ze spreken wel belang hechten aan een goede rijopleiding. Zo rijdt de dertienjarige zoon van Harry Metcalfe (oprichter van EVO Magazine) al met papa’s Renault Clio Trophy in een serie die jongeren voorbereidt op de openbare weg door hen tijdens evenementen op privéterrein veilig te leren rijden.

charlie-harry-metcalfe_evocouk_5002

De afkeer van initiatieven als dat van Bleekemolen is er dan ook geen die gebaseerd is op inhoud. Hij is gestereotypeerd en wordt bij sommige mensen getriggerd door woorden als “auto”, “circuit” en “motor”. Voeg daar “kinderen” bij en het hek is helemaal van de dam. Het is spijtig dat men niet verder kijkt dan dat. Iedereen is het erover eens dat je jarenlange training nodig hebt om de Nederlandse taal volledig onder de knie te krijgen. Waarom wordt een initiatief als dat van Bleekemolen, dat hetzelfde principe hanteert voor iets zo complex en moeilijk als autorijden, dan als slecht bestempeld? Een correct taalgebruik is heel belangrijk, maar met misspellen heeft nog niemand een arm, been of leven verloren.

[Bronnen & foto’s: rnw.nl, raceplanet.nl, evo.co.uk]

Share Button

18 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    Dat een uitgebreidde en goed opbouwende training je een betere rijder kan maken neem ik meteen (van je) aan. Het veiligheidsargument van VVN is dan ook ongegrond. Echter, ik trek wel mijn twijfels bij de redenen die Bleekemolen heeft om deze rijopleiding voor begin-tieners te starten. Niks mis met geld verdienen, maar heb je er echt wat aan om als 10 jarige te leren autorijden? Kan je niet op je 16de ermee beginnen? Ik denk dan ook dat er bij Bleekemolen sterk meespeeld dat hij rijkeluiskindjes een stoere speeltuin wil bieden. Op zich niet erg, maar het opleidingsargument is daarmee wel degelijk zoek.

    • Anthony says:

      Hoe jonger je kinderen een handeling zoals bv. autorijden leert, hoe beter ze het kunnen. Het is zo simpel als dat.

      En ja, 10 en 16 jaar maakt een verschil.

      • ElmoTheElk says:

        Ja, op jonge leeftijd leer je snel en het kan al erg nuttig zijn om eerst gevoel op te doen voor hoe een auto reageerd voordat de weg wordt opgegaan. Maar alleereerst heb je geen 8 jaar nodig om dit aan te leren en bovendien is het voor een veilige verkeersdeelname maar een klein stukje van wat je moet kunnen. Veel belangrijker is verkeersinzicht, iets dat je niet op het circuit leert.

        Nog los van het nut van deze verkeersopleiding denk ik dat Bleekemolen toch vooral geld wil verdienen en het minder zijn moralen zijn die aan dit idee ten grondslag liggen.

  2. Andries says:

    Volgens mij is dit appelen met peren vergelijken. Circuit rijden heeft bijna niets te maken met op de openbare weg rijden. Tenzij het besturen van de auto an sich. En indien je de kennis opgedaan op circuit kan gebruiken voor de openbare weg ben je misschien een beetje verkeerd bezig.

    Dus hou de twee gescheiden, en laat die verwende nesten gewoon op circuit rijden, dat tenslotte privé eigendom is…

    • Vincent Allaerts says:

      Ik bedoel niet dat je op de limiet moet rijden op de openbare weg, maar de autobeheersing die je op circuit hebt geleerd, kan je op de openbare weg volgens mij wel gebruiken. Dan heb ik het bijvoorbeeld over begrip van de invloed van het weer op de weg (slicks op een nat circuit), snelheid inschatten (vergelijk Jake Humphrey met Jenson Button in het filmpje dat bij het artikel zit) en wat te doen bij uitwijkingsmanoeuvres. Op het circuit krijg je alles ongefilterd voorgeschoteld wat maakt dat je weet hoe te reageren als er zich een situatie voordoet op de openbare weg. Een beter begrip van hoe een auto zich gedraagt, kan je mijns inziens alleen maar helpen. En hoe vroeger dit begint, hoe meer en hoe sneller je leert.

  3. Milly says:

    Leuk artikel en een leuke stelling.
    Feit is dat 90% dat z’n rijbewijs haalt in België bijlange niet de vereiste ervaring heeft om op de openbare weg te rijden. 1 geslaagd theoretisch examen volstaat (akkoord) en 1 praktische test (wat parkeren en dan 10 minuutjes rijden aan een snelheid die zo traag moet liggen dat je bijna geen verkeersovertredingen kàn maken) en dan ligt je rijbewijs klaar. Voor altijd.(niet akkoord)

    Wel makkelijk, zeker als papa betaalt voor de snelste (dure) opleiding via de rijschool, dan kan je na 3 maanden al je rijbewijs hebben zonder dat je kan autorijden (of leer je dat tijdens 8 uur praktijkles?)
    Ik stel me de vraag: waarom onder andere geen slipcurus integreren? Heb er zelf 2 gedaan en veel geleerd.

    Neen liever de ‘defensieve chauffeur’ (er is niks erger op deze plannet) trachten te kweken die zo seniel rijdt dat al deze baldadige cursussen overbodig zouden moeten zijn in de praktijk. Belachelijk.

  4. Mee says:

    @Milly
    Je moet geen dure rijlessen volgen om je rijbewijs al na 3 jaar te halen hoor ;).
    Ik heb mijn rijbewijs op 2 januari 2007 gehaald en ik heb pas 3,5 maand voordien mijn theoretisch examen gehaald. Met de begeleiding van mijn ouders, niet de rijschool.

    Ik moet daarover trouwens ook wel zeggen dat 3 maand te weinig is, maar kom…

  5. Yannick says:

    Dat onze opleiding idioot is, daar kan niemand omheen. Ik ben zelf de eerste keer mijn rijexamen gaan doen in complete onzekerheid en was dan ook gebuisd. Wat miste ik: gestructureerde informatie die mij zekerheid gaf over wanneer ik wat wel of niet mocht doen. Ik heb dan ook leren rijden met mijn vader als begeleider.

    En dan had ik nog geluk dat ik al van mijn twaalfde met 2cv’kes reed in de tuin en elders. Als je op voorhand niet weet wat een auto is en wat er bijvoorbeeld werkelijk gebeurt als je het koppelingspedaal indrukt, is het systeem van vrije begeleiding levensgevaarlijk. En als je dat wel weet, is het nog steeds gevaarlijk.

    Degelijke lessen én een slipcursus zou een minimum moeten zijn.

    Wat Bleekemolen hier doet, kinderen aanleren hoe een auto in elkaar zit en reageert op de handelingen van de chauffeur, kan ook met een paar theoretische lessen en een kart.

  6. Frexy says:

    Feit, met de slipcursus die ik heb gevolgd, 5 jaar nadat ik mijn rijbewijs heb behaald (en nog niets eens in 1 keer, maar liefst 3 (!) keer moeten proberen op praktijk) heb ik nog veel bijgeleerd.

    De moeilijkheid is je auto (en vooral jezelf) leren beheersen, niet de gas induwen, dat kan het kleinste kind.

  7. Dieter says:

    Allemaal leuk en wel, maar een kind van 10 (of zelfs 12) heeft absoluut nog niet het inzicht van hoe het verkeer in mekaar zit.
    De snelheid van informatieverwerking wil gewoon nog niet op full-speed draaien bij zo’n kind.

    Daarom voor mij een “not”.

    • Anthony says:

      Kan je dat staven?

      • dieter says:

        Hoe ver moet ik hierin gaan…?
        Kort door de bocht: een kind van 10 kan nog maar amper fatsoenlijk lezen en tellen. Om dan al op de hoogte te zijn waar al die borden, lijnen, snelheden en remafstanden, voorangsregels, … in elkaar zitten…
        Je begrijpt zeker wat ik bedoel als ik zeg dat een kind absoluut nog niet klaar is om op die leeftijd deel te nemen aan het verkeer. Basic fietsen en oversteken, ok. Meer, no thanx.

        Komt er nog op neer dat op die leeftijd een kind amper een de vorm van snelheid kan inschatten.

    • Charlo says:

      Maar ze laten dat kind toch niet op de straat los?
      Misschien is het wel goed dat kinderen van jongs af op circuit kunnen leren. Op die manier kunnen ze zich ten volle concentreren op het autorijden zelf: koppelmomenten, remafstanden, etc etc. Echt een auto leren kennen.

      En tegen dat ze 18 zijn, en met de rijschool de baan opmogen, moeten ze niet én leren de auto te controleren én tegelijkertijd het verkeer in ‘t oog houden. Dan kunnen ze zich volledig focussen op hoe ze zich veilig op de openbare weg begeven.

      Want uiteindelijk is dat het doel van de rijschool (of zou dat moeten zijn): mensen leren omgaan met het andere verkeer.

      • Anthony says:

        Nee, je laat dat kind niet zomaar los. Maar het is compleet fout te stellen dat een 12 jarige absoluut geen inzicht kan hebben in het verkeer. Kinderen leren erg snel, sneller dan volwassenen.

        Naast de vaardigheid heb je nog het omgaan met het verkeer, dat leer je vooral door veel km’s te maken en als je als pasagier in auto zit ook naar het verkeer kijken en zien hoe iedereen reageert. (Zo heb ik toch veel geleerd nog voor ik nog maar een meter op de openbare weg had gereden.)

  8. Benny Herdewyn says:

    Als autoliefhebbers hebben wij misschien een gekleurde kijk op rijden, maar in het dagelijkse verkeer is verkeersinzicht (om uit de problemen te blijven) belangrijker dan ‘car control’. En verkeersinzicht kweek je niet op een circuit. Ik ben het wel eens met de stelling dat wie de wagen beheerst een beter chauffeur is, maar ik vraag me af of het iniatief van Bleekemolen niet te vroeg komt en te eenzijdig focust op het rijden.
    Zou het geen goed idee zijn om leerlingen eerst met een automaat te leren rijden en daarmee onder professionele begeleiding te beginnen op 16? Want het gedoe met koppeling en versnellingen slurpt bij aanvang zodanig veel energie op dat er maar weinig meer overblijft voor het belangrijkste element in het verkeer: kijken.

  9. Svenius says:

    maar dat kijken leer je ook als je fietst of stapt. Misschien op een iets andere manier, maar ik merkte toch dat ik de reflexen van bij het fietsen ook bij het autorijden toepas, en omgekeerd.
    Misschien is de algemene verkeerstest bij de vijfdejaars in het basisonderwijs geen slechte graadmeter om te zien waar kinderen van die leeftijd staan.

  10. Dieter says:

    Om even verder te gaan op mijn (negatieve?)standpunt, moet je eerst dit weten om me te begrijpen:

    Welke vaardigheden beheersen de kids op welke leeftijd?

    Weten waar een stoep, zebrapad en verkeerslichten voor dienen: 6 jaar

    Het vermogen om een beweging vóór de stoeprand af te breken: 6 jaar

    Zichzelf niet langer als middelpunt van de wereld te zien: 7 jaar

    Inzicht in wat snelheid is: 8 jaar

    Op een verstandig moment oversteken: 8 jaar

    Het inschatten van afstanden: 8 jaar

    Het inschatten van snelheid: 9 jaar

    Vanuit je ooghoeken zien: 9 jaar

    Reageren op risico´s: 10 jaar

    Koers houden op de fiets: 10 jaar

    Achterom kijken en richting aangeven zonder te slingeren: 10 jaar

    Een ingewikkelde verkeerssituatie met meerdere auto’s beoordelen: 12 jaar

    Langzaam fietsen zonder te slingeren: 13 jaar

    Let op: ongeveer 15% van alle kinderen heeft de vaardigheden op de genoemde leeftijd nog NIET onder de knie. Sowieso ontwikkelt het vermogen om je aandacht ergens bij te houden en om informatie te verwerken zich door tot een kind 15 jaar is.

    Bron: Rijksuniversiteit Groningen, ‘Jonge kinderen in het verkeer: hun mogelijkheden en beperkingen’

    En die brave wereldverbeteraar Bleekemolen denkt het allemaal beter te weten? Dacht het niet…

    • Charlo says:

      Waarom doet iedereen alsof Bleekemolen van plan is om die 10-jarigen los te laten op de openbare weg?

      En daarbij, ga naar elke boerderij in Vlaanderen en wees getuige van het feit dat elke boerenzoon van jongsaf met de tractor in de weer is.

Leave a Reply