DRIVR

F1 Review: Istanbul, Turkije (Race 7 2010)

Het leek een vrij voorspelbare optocht te worden, vanmiddag in Istanbul Park. Hoewel Vettel en Schumacher bij de start dankbaar gebruik maakten van de extra tractie aan de propere kant van de baan, hadden McLaren-piloten Lewis Hamilton en Jenson Button een ronde later alweer hun verloren plaats goedgemaakt. Terug naar af dus, met een ongewijzigde top acht waarin de machtsverhoudingen vast leken te liggen. Niemand die toen vermoedde dat de Turkse GP een van de meest dramatische en spannende races van het seizoen zou worden…

Istanbul Park

Al vrij snel splitste een vierkoppig clubje zich af van het peloton. Red Bull en McLaren waren aan elkaar gewaagd, en vooral Hamilton leek vanop P2 onverwacht een vuist te kunnen maken tegen leider Webber. De verwachting was dat hij de Australiër tijdens de pitstops wel zou wippen, maar diens slimme simultane entree en een secondje tijdsverlies bij McLaren leverden Hamilton net plaatsverlies op. Red Bull (alweer) 1 en 2, race gereden?

Not quite. De McLaren bleven aanklampen, maar uiteindelijk kwam het gevaar voor Red Bull van binnen het eigen team. Terwijl de regen twijfelde of hij nu wilde vallen of niet, zag Vettel een opening aan de binnenkant van bocht 12. Hij zette zijn bolide naast die van teammaat Webber, maar die week niet. In een poging de Aussie dan maar tot plooien te intimideren, probeerde Vettel hem lichtjes naar de buitenkant te dwingen. Webber was not impressed, maar wat niet plooien wil, moet breken…

Istanbul Park

Het contact betekende een lekke band en einde wedstrijd voor Vettel, terwijl Webber na een korte pitstop op de derde plaats kon postvatten, net voor twee aardig presterende maar bijlange niet het niveau van de twee topteams halende Mercedessen. Met Schumacher opnieuw vóór Rosberg – de kansen lijken te keren bij de Duitsers.

Enkele ronden voor het einde toonden de McLaren-boys nog even hoe het wél moet: een schitterende inhaalmanoeuvre van Button langs de buitenkant van diezelfde bocht 12, waarna de twee Britten gedurende vijf bochten én de start-finishlijn zij aan zij streden. Hamilton werd de winnaar van dat duel én even later ook de race. Maar hij mag wel een “Thank you!”-kaartje sturen naar Red Bull…

Istanbul Park

TOP
+ McLaren evenaarde de snelheid van de Red Bulls én finishte voor de tweede keer dit seizoen 1-2.
+ Schumacher reed een anonieme wedstrijd in de schaduw van het viertal voorin, maar behaalde wel zijn beste seizoensresultaat en lijkt stilaan het momentum over te nemen van teammaat Rosberg.
+ BMW Sauber klimt uit het dal met een eerste WK-punt. Op 10 en 11 finishten ze ver voor de andere nieuwe teams én klopten ze ook Toro Rosso en Williams.

FLOP
– De Red Bull-piloten gooiden een quasi zekere 1-2 in de vuilbak door koppig in elkaars weg te rijden.
Ferrari lijkt met een zevende en achtste plaats stilaan de voeling met de top te verliezen. Mercedes GP nadert zienderogen in de constructeursstand.
– Alweer dubbele opgaves voor Lotus en HRT, terwijl de Virgins op drie rondes gezet werden.

PECHVOGEL VAN DE WEEK: Vitaly Petrov. Dé rookie van het jaar leek op weg naar een verdienstelijke achtste plek, tot hij tijdens een duel contact maakt met Alonso en daarbij een lekke band opliep. Hij kon nog net de pits bereiken, om vervolgens zijn talent te bewijzen door de ‘fastest lap’ te pakken in zijn allerlaatste ronde.

RESULTAAT RACE 7:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 Winner 2 25
2 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 58 +2.6 secs 4 18
3 6 Mark Webber RBR-Renault 58 +24.2 secs 1 15
4 3 Michael Schumacher Mercedes GP 58 +31.1 secs 5 12
5 4 Nico Rosberg Mercedes GP 58 +32.2 secs 6 10
6 11 Robert Kubica Renault 58 +32.8 secs 7 8
7 7 Felipe Massa Ferrari 58 +36.6 secs 8 6
8 8 Fernando Alonso Ferrari 58 +46.5 secs 12 4
9 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 58 +49.0 secs 11 2
10 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 58 +65.6 secs 10 1
11 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 58 +65.9 secs 13
12 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 58 +67.8 secs 16
13 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 57 +1 Lap 18
14 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 57 +1 Lap 15
15 12 Vitaly Petrov Renault 57 +1 Lap 9
16 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 57 +1 Lap 14
17 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 57 +1 Lap 17
18 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 58 +3 Laps 21
19 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 58 +3 Laps 23
20 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 52 +6 Laps 24
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 46 +12 Laps 22
Ret 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 39 Accident 3
Ret 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 33 +25 Laps 20
Ret 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 32 +26 Laps 19

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Mark Webber Australian RBR-Renault 93
2 Jenson Button British McLaren-Mercedes 88
3 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 84
4 Fernando Alonso Spanish Ferrari 79
5 Sebastian Vettel German RBR-Renault 78
6 Robert Kubica Polish Renault 67
7 Felipe Massa Brazilian Ferrari 67
8 Nico Rosberg German Mercedes GP 66
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 34
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 22
11 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 10
12 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 7
13 Vitaly Petrov Russian Renault 6
14 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
15 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 1
16 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 1
17 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 1
18 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
Share Button

One Response

  1. Anthony says:

    Ik vind dat het volledig Vettel’s fout was, Webber heeft hem genoeg plaats gelaten en bleef gewoon in een rechte lijn rijden.

    Vettel dacht niet na en ging opzij waarmee hij de RedBull van Webber ramde en zichzelf uitschakelde.

Leave a Reply