DRIVR

Achter de Schermen: Volvo Gent & de nieuwe S60

De clou eerst: Volvo’s jongste ziet er niet alleen op foto bijzonder gelikt uit. Dat konden we met eigen ogen vaststellen in Gent, waar we werden uitgenodigd op een kijkje achter de schermen. In tijden waar autoassemblage in België wel eens pejoratieve bijklanken oplevert, is het leuk om eens een Blijde Boodschap te kunnen verkondigen: Volvo lijkt in bloedvorm, net zoals de fabriek in Gent.

volvogents60a

Tegen de tijd dat de koper van de S60 zich voor het eerst in de superieure zetel neervlijt, heeft zijn nagelnieuwe kleinood er al minstens 15,7 km langs de assemblagelijn opzitten. En die eerste kilometers zijn verdomd indrukwekkend. De meer dan 4000 medewerkers van Volvo Cars Gent produceren op dit eigenste ogenblik zo’n 200 S60’s per week die puur bedoeld zijn als demowagens voor dealers en pers. Nadien wordt gecheckt of alles loopt zoals gepland, en bij groen licht zal het productievolume volgens een steile curve toenemen. Het zal ook allemaal nog iets sneller moeten: vandaag loopt er elke 70 seconden een auto van de band – maar als de fabriek op stoom is, kan dat teruggebracht worden tot 64 (slik!). Straf? Wat dacht je er dan van dat hier vijf modellen kriskras door elkaar geproduceerd worden? Want naast de nieuwe S60 maakt men ook nog de C30, S40, V50 en XC60.

volvogents60b

Veel handwerk bovendien, of zoals ze dat in Gent noemen: “the power of WE”. En dat merk je niet alleen aan het aantal arbeidskrachten, maar ook aan de manier waarop ze (samen)werken. Het leukste bewijs van dat ‘WIJ-gevoel’ zie je op onderstaand filmpje. Europe (ja, die van de Final Countdown) mocht de officiële muziek maken voor de voorstelling van de S60, maar in de kleine lettertjes stond dat deze niet voor andere doeleinden mocht worden gebruikt. “Dan doen we dat zelf wel even”, dachten ze in Gent. De keukenhulp verzorgde beeld en geluid en met een aantal collega’s trokken ze door de assemblagehal om de gezichten achter de wagens te filmen.

Nog wat insiderweetjes op een rij:

  • Eerst wordt er een stock naakte koetswerken geproduceerd. Pas wanneer jij de bestelbon tekent, verrijst zo’n body uit de anonimiteit en krijgt hij een nummer om gekleurd en aangekleed te worden naar jouw wensen.
  • Gent kan geen koetswerkpanelen persen, dat gebeurt onder andere bij Ford in Genk.
  • “The Wedding” is het magische moment waarop het juiste koetswerk volledig automatisch op het onderstel wordt geplaatst, een puik staaltje precisiewerk.
  • Na het spuiten worden de deuren van het koetswerk gehaald en verdwijnen ze in een parallel universum waar ze verder afgewerkt worden. Daardoor kan men beter in- en uit de wagen klauteren en worden beschadigingen in de lijn vermeden. Op het einde van de band komt de juiste deur opnieuw bij de juiste wagen terecht.
  • Elke handeling wordt uitgedrukt in fracties van seconden. Buigen om een bout vast te schroeven: x fracties, met de wagen op stahoogte moet je niet door de knieën: x-y fracties, want time is money.
  • Heftrucks worden zoveel mogelijk vervangen door elektrische wagentjes die de materiaalkarren trekken: zo’n zware vorklift over je voet ziet er heel slecht uit. Een karretje doet pijn, maar je kan al snel terug aan de slag.
  • Een dashboard (met verwarmingselement, toeters en bellen) weegt gemiddeld 70kg.
  • Nadat de wagen voor het eerst gestart is, volgt een remmentest en wordt de motor volgens een strikt regime in de toeren gejaagd. We hebben ‘de vraag’ over inrijden ook hier gesteld: “volstrekt overbodig met moderne wagens – maar niet koud belasten”.
  • Tot slot moet elke wagen – ook jouw nieuwe troetel – over een pokdalig stukje weg van een kleine 300 meter in een afgesloten hal om kraakjes en piepjes op te sporen.

volvogents60fvolvogents60e
volvogents60cvolvogents60d

Bij valavond konden we de S60 even aan de tand voelen op een klein ‘circuit’ binnen de fabrieksomheining. Twee haarspeldbochten waren te weinig om de wegligging te beoordelen, maar de neus leek trouw te volgen en het stuur precies. Op het korte rechte stuk bleek de kleinste en volledig zelfontwikkelde D3 vijfcilinder van 160pk ruim voldoende pittig. De wagen bleef bijzonder solide over het nagebootste Belgische wegdek, het interieur stil en de stoelen uiteraard voorbeeldig. De Collision Warning met Pedestrian Detection en Full Autobrake konden we niet testen – maar als we de ingenieurs mogen geloven, herkent de S60 ook voetgangers vermomd als pinguïn of sandwichman.

volvogents60g

De Zweden hebben het over “The Naughty Volvo”. De swing in de gordellijn, het coupédak en de uitdagende snuit verraden inderdaad dat dit niet meer de Volvo van de landmeter is. De passie van de medewerkers is alleszins aanwezig waardoor we reikhalzend uitkijken naar Cedric’s verdict van deze Viking. Want die gelukzak voelt hem op dit eigenste moment in Portugal aan de tand!

[Foto's: Pieter Baert]

Share Button

2 Responses

  1. Jeroenp says:

    Dit is goed nieuws voor de Belgische auto-industrie. Wie weet worden andere merken zo ook gelokt om hier te produceren.

  2. En die gelukzak is ondertussen veilig en wel terug thuis. Met fotomateriaal, een eerste indruk en – most importantly - een bruingetinte huid :)

    34a

Leave a Reply