DRIVR

Alle Details: Alfa Giulia (2012) – inclusief 3.3 V6 GTA !?

Mijn kinesist heeft een probleem. Opgegroeid met Alfa’s heeft hij zijn weg fluks door het gamma gebaand om vandaag met een 156 GTA 3.2 V6 te rijden. Zo ver zo goed, zal je denken – maar wat koop je na één van de beste motoren ooit dat dezelfde sensaties biedt en toch vier mensen transporteert? “Ik denk eraan om naar een Lexus IS-F over te stappen”, bekende hij tijdens mijn laatste marteling. En hoewel we dat een lovenswaardige keuze vinden, is het toch zonde dat Romeo een Alfista zou verliezen omdat er momenteel een gat in hun sedanaanbod zit. Tijd om de Giulia oftewel de opvolger van de 159 voor te stellen, inclusief gefluisterde 3.3V6 GTA…

alfaromeogiulia

De setting eerst: Alfa’s Giulia blijft net als de 159 een concurrent voor de 3-Reeks, ook al is de gepensioneerde 166 dringender aan vervanging toe. Dat komt omdat Milaan nog altijd geen achterwielaangedreven platform heeft, maar het voorwielaangedreven onderstel van de Giulietta wel tot 3-Reeks norm kan rekken. Te beoordelen aan het duel dat Autobild voor de gelijkaardige 1-Reeks en Giulietta opzette, is dat trouwens een schot in de roos: “Alfa Giulietta schlägt BMW 1er.” leest de ongehoorde titel. En zeg nu zelf – als de Duitsers dat over inheemse producten schrijven, dan hebben de Italianen het goud (her)ontdekt.

Om te zorgen dat de Giulia even goed gaat als hij staat, mag Alfa naar believen in de rekken van Fiat Power Train snuisteren. Tegen eind 2012 – de geplande lanceringsdatum van de Giulia – zou daar namelijk een automaat met dubbele koppeling en stuurflippers klaarliggen. Die kan met een direct ingespoten 1750 van 235pk of een van Chrysler geleende 3.3V6 met 275 cavalli gecombineerd worden. Insiders beweren zelfs dat er aan een zesbak met vierwielaandrijving wordt gewerkt voor een eventuele GTA-versie, maar die afkorting schuwt Alfa momenteel als de (groene) pest.

Onze hoofdbekommernis gaat evenwel uit naar het gewicht van de Giulia – de achilleshiel van alle recente Alfa’s. Dat zou volgens de eerste berichten geen nieuwe maatstaven zetten, maar dankzij speciale dempers van Koni en een actieve ophanging minder voelbaar zijn. Het eindresultaat moet een middenklasser worden die – en ik citeer Autocar – “as best in class for ride and handling” gequoteerd wordt. Philippe Krief, Head of Dynamics bij de Fiat Group, is het namelijk beu om het onderspit te delven. En zo horen wij het graag.

Share Button

2 Responses

  1. De Kinesist says:

    Ik ben benieuwd en hoopvol ! 🙂

  2. Milly says:

    Ik hoop met u mee Kinesist!

Leave a Reply