DRIVR

Rijtest: Seat Ibiza SportCoupé FR 2.0 TDI Bocanegra

De laatste keer dat we een dieselende Seat testten, won die Leon FR het pleit van sportspecialisten Alfa Romeo en RenaultSport. Kleine broer Ibiza heeft dus een reputatie hoog te houden, te meer daar de snelle Cupra ons op onze honger liet zitten. Serveert de FR TDI alsnog Spaanse pepers of degradeert de diesel hem tot Benidorm Bastard?

bocanegra

De eerste indrukken zijn veelbelovend. Dit is een van die wagens waar je gewoon kan instappen en mee wegrijden alsof hij al enkele jaren als dagelijks vervoer fungeert. Alles staat op de juiste plaats en laat zich haast telepathisch bedienen. De vergeeflijke pedalen zijn een verademing – drie stuks, overigens, want in tegenstelling tot de FR TSI en Cupra wordt de FR TDI geleverd met een manuele zesbak. Eentje die zijn werk met zo veel enthousiasme doet dat we ons afvragen waarom hij op zijn benzinebroertjes niet eens als optie aangeboden wordt. Niet robuust genoeg? Als hij met de 320 Nm van de 2.0 TDI omkan, dan kunnen de koppelarmere TSI’s toch ook geen probleem zijn? Het lijkt dus eerder een bewuste strategie om de acceleratietijden van de topversies elektronisch te boosten.

rijtestseatibiza2rijtestseatibiza10

Kwam de Cupra vooral intimiderend over, dan toont deze FR zich zo mak als een lammetje. Begrijp me niet verkeerd: hoewel een volle seconde trager naar de honderd, blijft hij met een tijd van 8,2 seconden op z’n minst een warme hatch. Te meer aangezien zijn optimale potentieel ergens tussen de 2000 en een respectabele 4500 toeren te rapen valt. Maar deze Ibiza begrijpt dat de boog niet áltijd gespannen hoeft te staan. Hou je hem zoals de schakelindicator dicteert in de lage duizend toeren, dan ontpopt hij zich tot zuinige en aangename cruiser – mede dankzij de soepelere sportvering, die een ideaal compromis vindt tussen het comfort van de huis-, tuin- en keuken-Ibiza’s en nerveuze stugheid van de Cupra.

Maar niet alleen binnenshuis weet de Ibiza FR TDI sterker geachte rivalen te verslaan. Rijdynamisch moet hij zelfs niet onderdoen voor de Volkswagen Polo waarmee hij zijn onderstel deelt. Integendeel: zijn sportophanging en precieze en directe stuur leveren meer rijplezier dan de Teutoonse donor, die bovendien niet kan uitpakken met een gelijkaardige motorisatie.

rijtestseatibiza5

rijtestseatibiza4rijtestseatibiza6

Tegenover het conservatieve Duitse design is de Ibiza trouwens een frisse, flamboyante verschijning. Zeker zoals wij hem reden in Bocanegra-uitvoering, waarmee hij het ontwerp benadert dat Luc Donckerwolke oorspronkelijk voor de Ibiza uit zijn potlood schudde. Dat omvat de beloofde Zwarte Bek vooraan en vervangt het Ibizalogo op de kofferklep door een duister ‘Bocanegra’, maar wijzigt ook een en ander aan het interieur. De zwarte zetels met rode stiksels zijn erg knap, terwijl stuur, middenconsole en dashboard getooid worden met nepcarbon en specifieke logo’s. Combineer dat met wit verlichte wijzerplaten, een knap FR-pookje en een onderaan afgeplat stuurwiel, en de cockpit straalt meer sportiviteit uit dan FC Barcelona. Doodjammer dus dat Seat inmiddels beslist heeft het Bocanegra-pakket alleen nog aan te bieden op de Cupra – een poging om die toch een extra verkoopsargument te bezorgen ten opzichte van de homogenere FR-versies?

rijtestseatibiza7

Het moge duidelijk zijn: deze dieselhatch ontpopt zich stilaan tot een verrassing van formaat. Om enige minpunten te vinden, moeten we al overgaan tot muggenzifterij. Zo wordt het variabel bekrachtigde stuur naar ons gevoel iets té licht bij lage snelheden en blinkt het zoals zovele van deze elektrische systemen niet bepaald uit in feedback. En hoewel het interieur best knap oogt, staan de afwerking en de materiaalkeuze nog niet op Duits niveau. Aan een goede zithouding is wel aandacht besteed, maar de dikke wangen van de sportstoelen durven de ellebogen al eens in de weg te zitten bij het insturen van scherpe bochten en de onderrug zou iets meer steun appreciëren.

rijtestseatibiza11

Absoluut geen showstoppers echter, en dan moet een van de belangrijkste argumenten in deze crisistijden nog aan bod komen: de prijs. Tegen de norm in is deze TDI meer dan duizend euro goedkoper dan de benzine-FR, terwijl zijn 143 diesel-pk’s de verzekeringsmaatschappij zeker minnelijker zullen stemmen. En met een gemiddeld testverbruik van 5,8 liter per 100 km aan lage dieselprijzen wordt het pakket financieel alleen maar interessanter. Zeker voor kilometervreters, die 120 km/h aan een zuinige (4,5 l/100km instantverbruik) maar responsieve 2000 toeren absoluut zullen waarderen.

rijtestseatibiza9

Daar heb je het. Ook deze diesel-Seat blijkt een absolute winnaar. De FR TDI is misschien geen hardcore hot hatch, maar wel een snel, amusant en intuïtief sturend wagentje met lage aankoop- en gebruikskosten. Wat ons betreft dé aanrader binnen het Ibiza-gamma. En daar staan we zelf versteld van.

[Lomo’s: Ken Divjak]

SEAT IBIZA SPORTCOUPÉ FR TDI

Plus Min
+ Knap design binnen & buiten – Materiaalkeuze interieur
+ Ideaal ophangingscompromis – Stuurfeedback
+ Verbruik – Kleine afwerkingsmissers
+ Prijs – Bocanegra niet meer beschikbaar op FR

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 143 pk
Koppel 320 Nm
Gewicht 1167 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,2 s
Topsnelheid 210 km/h
Gem. testverbruik 5,8 l/100 km
Prijs 18.990 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10

Share Button

5 Responses

  1. BART! says:

    Leuke auto die Seat Ibiza, hiero in een hele mooie kleur. Een van de weinige auto’s van het moment waarvan ik zou overwegen hem nieuw te kopen……..als ik het financieel kon trekken.

    En mijn complimenten voor de fotograaf, zeer mooie plaatjes! Zeker die laatste van de koplamp.

  2. Ken Divjak says:

    Toch straf: de diesel FR-versies scoren consequent beter dan de Cupra-benzinetoppers:

    – Leon FR TDI is een absolute aanrader (voor wie zich geen 120d kan permitteren)
    – Ibiza FR TDI is beduidend beter dan de Cupra benzine.

    Benieuwd of de Leon Cupra R daar verandering in brengt…

  3. Bart VGB says:

    @Ken : herken ik daar de vervormde hoeken en warme kleuren van een lomo-shoot…

    zeer skoon!

  4. 3000 says:

    Is er eigenlijk al nieuws over een Polo GTD met deze 2.0TDi?

Leave a Reply