DRIVR

Porsche 928: De Andere Porsche

Survival of the fittest, of hoe de zwakkere steeds de duimen moet leggen. Mocht Darwin wat later geboren zijn, zou hij zijn befaamde theorie net zo goed ontwikkeld kunnen hebben op basis van de Porsche-stamboom, met de 911 als ultimate survivor. Toch scheelde het dertig jaar geleden geen haar of het alfamannetje van de roedel had plaats moeten ruimen voor jong bloed.

porsche-928-1977-1b

Toen Zuffenhausen in 1963 de 911 lanceerde als opvolger van de 356 uit ‘48 had men niet de intentie een halve eeuw later nog steeds verder te borduren op het ondertussen legendarische concept van de Kever, met een boxermotor in achteroverhang. Omdat men bang was dat de verkoop zou stagneren op het moment dat er nog geen opvolger was, begon Porsche midden jaren zeventig dan ook aan de opvolging van de 911. Die was dan immers al 13 jaar in productie, op zich best respectabel naar huidige normen.

porsche-928-1977-2

De gloednieuwe 928 werd from scratch ontworpen. De oude zescilinder boxer maakte plaats voor een dikke watergekoelde V8, die ditmaal centraal voorin lag. Met die conventionelere layout dacht men eenvoudiger te kunnen (blijven) voldoen aan de steeds strenger wordende eisen rond uitlaatgassen, veiligheid en geluid. Om de gewichtsverdeling en de tractie te optimaliseren, kreeg de versnellingsbak een plaatsje tegen de achterbrug. De pers was unaniem lovend en riep de 928 meteen uit tot auto van het jaar, tot op vandaag de enige sportwagen die ooit deze kroon mocht ontvangen.

porsche-928-1983

De technische keuzes leidden tot een compleet ander silhouet dan dat van de 911. Designbaas Tony Lapine wilde de styling futuristisch en zelfs een beetje schokkend om zich te wapenen tegen vroegtijdig verouderen. De 928 diende dan ook minstens tien jaar in productie te kunnen blijven, waardoor het ontwerp tegelijk vooruitstrevend en tijdloos moest zijn – een delicate oefening. Het resultaat was een GT die er uitzag als een Porsche, zonder de vorm te willen forceren over een 911-sjabloon. Een beslissing die getuigt van moed die ze in Stuttgart ondertussen verloren hebben, als je kijkt naar het huidige gamma. De Porsche-top was bij de eerste aanblik dan ook geschokt, maar zoveel jaar later moet je toch erkennen dat Lapine gelijk had. De manier waarop de voor- en achterbumper geïntegreerd waren in het koetswerk brak volledig met de dikke opzetbumpers die destijds de norm waren. De zijruiten leken gebaseerd op de cockpit van een straaljager en inspireerden later Peter Horbury bij het ontwerp van de eerste Ford Sierra driedeurs. Maar de snoepzijde van de 928 zit voor mijn part achteraan, wat een derrière…

porsche-928-1977-3

De 4.5 V8 was een eigen ontwikkeling en leverde via een handgeschakelde vijfbak aanvankelijk 240 pk en 355 Nm, goed voor een top van dik 230 km/u en een sprintje naar honderd in dik zeven tellen. De rondom onafhankelijke ophanging moest de delicate 911 doen vergeten: de (passief) meesturende achterwielen hielden de 928 korter in het gareel dan zijn voorganger, die gekend was voor zijn dubbelzinnige persoonlijkheid. Schijfremmen op alle hoeken legden de basis voor de reputatie van Porsche op dat vlak. Door de robuuste verzinkte constructie was de auto veilig, maar geen lichtgewicht, ondanks bumpers uit kunststof en aluminium voor deuren, motorkap en voorschermen.

porsche-928-s4

De laatste 928 GTS, met 17” Cupvelgen in uitgeklopte spatborden en met een brede lichtstrook over de wulpse kont had een 5,4 liter grote V8 met 32 kleppen, die minstens 350 gezonde pk’s uitbraakte. Ik kan mij nog zo voor de geest halen hoe dat klonk. Kurt Mollekens boenderde toen regelmatig met zijn GTS voorbij mijn ouderlijk huis en dankzij een enthousiaste uitlaat gebeurde dat nooit onopgemerkt.

porsche-928-gts

Porsche was van plan in de loop van 1981 de leveringen van de 911 af te bouwen ten gunste van de 928. Toen de Amerikaan Peter Schutz toenmalig Porsche-opperhoofd Ernst Fuhrmann verving als president, was het doodsvonnis voor de 911 al gepland aan het einde van dat jaar. Schutz wist echter dat de klanten nog steeds weg waren van de 911 en greep om vijf voor twaalf in door het ontwikkelingswerk voor het icoon te verlengen tot eind jaren tachtig. Goed nieuws dus voor de trouwe aanhangers van de boxer en een goede zaak voor Porsche zelf, want hoewel de 928 een geweldige auto was, konden de verkoopsaantallen nooit de vervanging van de 911 rechtvaardigen. Uiteindelijk trok Porsche AG na 18 jaar productie en 66.000 exemplaren op 7 maart 1995 de stekker uit het project tijdens het salon van Genève. En daarmee overleefde vader 911 zijn gedoodverfde troonopvolger.

Share Button

8 Responses

  1. Yannick says:

    Prachtige auto! Doet mij ook meteen denken aan het 2cv-Dyaneverhaal bij Citroën. Het plan opzetten om een icoon te vervangen, ze een hele tijd naast elkaar in productie laten en dan het icoon de opvolger toch laten overleven. Die opvolger is misschien een betere auto en best succesvol, maar niet zo succesvol als het icoon. Exact hetzelfde – en als je ‘t mij vraagt een mooi – verhaal.

  2. Niels says:

    Zie ook de Mini en de Metro – maar of die Metro nu zoveel beter (laat staan karaktervoller of roestbestendiger) was…

  3. saab 9000 turbo says:

    Heb er een paar jaar geleden nog naar zitten zoeken, je vind ze voor een prikkie (tussen 2000 en 8000 euro ongeveer) maar 75% is automaat en had graag een handbak gewild van de laatste versie en die vind je niet zo gemakkelijk en heb dan maar een 924S gekocht :), in een 924, 944,968 en 928 kan je zelfs een fiets in de koffer kwijt, dat lukt je niet in een polo of dergelijke, veel plezier aan gehad en hij rijdt nog steeds rond bij een andere eigenaar

    • Benny Herdewyn says:

      Dat ‘prikkie’ is toch relatief. De eerste exemplaren zijn in België te vinden tussen 5000 en 10000€ in goede staat. Ga je voor de S4 dan klimt de prijs al snel naar 15000€ en wie de ultieme 928GTS wil hebben, kan maar beter rekenen op een kleine 30000€.
      Tenzij je gaat voor een oldtimer, vallen de taksen ook niet bepaald mee met zo’n dikke V8. Verbruik zal minder van belang zijn, tenzij je hiermee dagelijks naar het werk pendelt. En vergeet niet dat dit geen mechaniek voor Jan met de Pet is (dat lijkt bij een 924 beter mee te vallen).
      En toch zou je een rib overhebben voor zo’n ‘sharknose’!

      http://nl.autoscout24.be/List.aspx?vis=1&make=57&model=1952&pricefrom=1000&cy=B&page=1&maxresults=500&results=20&ustate=N,U&um=True&sort=price&zipc=B

      • saab 9000 turbo says:

        je hebt gelijk heb net op kappaza gekeken en de prijzen lijken gestegen te zijn sinds dat ik de laatste keer achter een 928 zocht ( 2.5 jaar geleden)
        had er toen redelijk wat gezien voor 7000 a 8000 euro in goede staat :O
        had er toen beter één gekocht

  4. Dieter says:

    Het is algemeen bekend dat dit soort van wagens (en Porsche op kop) reeds een hele resem voormalige eigenaars gehad hebben die h’m meestal wegdoen wegens (door hen niet te betalen) achterstallig onderhoud.

    De solide basis van deze wagens zorgen er thans voor dat ze door de ene of andere reden het toch nog redelijk blijven doen en hierdoor weer aan een ander slachtoffer worden doorverkocht.

    De schijn van een goedkope Porsche kan de droom in een nachtmerrie doen omslaan als (na meestal korte tijd) deze kosten dienen te worden geïnvesteerd in de bloedmooie bolides.

    Zulke wagens dien je dan ook te kopen van een 1e of 2e eigenaar inclusief de volledige (controleerbare) onderhoudshistorie die effectief bij een merkendealer is uitgevoerd.
    Dan koop je een wagen die én met liefde is onderhouden én een zekerheid geeft dat je je zuurverdiende spaarcenten niet in rook ziet opgaan.

  5. porschetalk says:

    Dit is om een of andere reden een van mijn favoriete porsches. Ik vind de 928 erg tot de verbeelding spreken. Heb er ooit eens eentje gezien met een waanzinnige bodykit op. De voorkant was niet zo mooi maar achteraan en de zijschorten waren echt waanzinnig.

    Spijtig dat deze zo slecht zijn voor te onderhouden en dat een exemplaar in goede staat een beetje veel kost voor wat het is. Blijf ik wel bij men Cayman 🙂

  6. Benny Herdewyn says:

    Nu Porsche met de Panamera weer een model met de motor voorin in het gamma heeft, draait de geruchtenmolen op volle toeren over een nieuwe 928:
    http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/250632/

    (bron: Autocar)

Leave a Reply