DRIVR

BMW verkoopt Pre-Productie M3 CSL in Nieuwstaat

Met een titel als deze is volgende vraag niet uit de lucht: “Zou je?”. Zou je minimaal 88.500€ – want dat was de Belgische nieuwprijs in 2003 – neertellen voor een perfect geconserveerde M3 CSL met 169 eenzame mijlen op de klok? Ondergetekende in ieder geval niet, ook al staat die te boek als een zelfverklaard BMW-fan. Hieronder lees je waarom.

preproductiem3csl

Het is uitzonderlijk dat een constructeur een pre-productiemodel te koop aanbiedt. Die zijn vaak inferieur van kwaliteit, en – hou je vast – meestal bedoeld voor de shredder om naderhand geen garantierisico’s te lopen. Meteen de reden waarom deze door BMW aangeboden CSL volledig onder handen genomen wordt vooraleer de koper ermee buiten mag rijden. En dat laat ruimte voor verbetering zoals de advertentie onomfloerst stelt: “M GmbH have offered the services of their engineers who are able to offer a range of bespoke packages for the car; perhaps a roll cage or an individual re-trim to the interior?” Niet je doordeweekse occasie dus.

Straffer nog: BMW biedt opnieuw twee jaar garantie op alle onderdelen, inclusief de SMG-bak. En net daar knelt het schoentje. De CSL was bij de eerste om zo’n digitale transmissie te monteren – en hoewel die sequentiële zesbak vandaag nog altijd mee kan, is het een onderdeel dat de tand des tijds slecht zal doorstaan. Nog gezwegen van wat ze binnen twintig jaar van schakeltijden rond de 80 milliseconden zullen maken… Ik blijf er dan ook bij dat dergelijke systemen ideaal zijn voor allesdoeners, maar minder geschikt voor analoge/tijdloze racers als de CSL. Ook al is de rest van deze Coupé Sport Leichtgewicht om duimen en vingers bij af te likken zoals Top Gear destijds magistraal capteerde:

[Meer info op ClassicCarHeroes.co.uk]

Share Button

13 Responses

  1. Benny Herdewyn says:

    Ongeveer hetzelfde verhaal hoorde ik bij Volvo Cars Gent over de premassaproductiewagens die enkel bedoeld zijn voor pers en dealers. Er was echter geen sprake van volledig vernielen, maar wel van een grondige controle vooraleer de echte massaoproductie op gang zou komen.
    Dan maar verder zoeken naar een vertroetelde CSL met handbak? Over de betrouwbaarheid van de SMG heb ik nog weinig goeds gehoord. Hoe dan ook, hypothetische zorgen, want ver, ver boven mijn budget…

    • Duckie 'RS says:

      CSL’s zijn er nooit met handbak geweest, enkel CS’en…

      • Duckie 'RS says:

        Ik corrigeer mezelf even: E46 CSL’s zijn er nooit met “Handschalter” geweest, de 3.0 CSL van ’71 tot ’75 uiteraard (en uitsluitend) wél.

        • Benny Herdewyn says:

          Correct, was ik even vergeten, of was het wishfull thinking… Eigenlijk wel jammer voor een pure volbloed als je het mij vraagt. En jammer dat de duurzaamheid van de wagen nu voor een groot deel staat of valt met de SMG, of zou deze toch betrouwbaarder zijn dan de geruchten?

  2. Ken Divjak says:

    @Benny:

    Dat was in the golden days ooit anders zoals deze foto met onderschrift van huisvriend J4nsen bewijst:

    j4nsen

    En neen, dit is geen fotoshop of billenkletser…

    • Frexy says:

      Zie ik daar architectuur van Calatrava?

      Terug on topic: verschrikkelijk zoveel auto’s te vernietigen. Ik kan begrijpen dat ze misschien niet helemaal tip-top in orde zijn, maar is er echt niets anders mee te doen dan vernietigen?

      Njah, in groene tijden is het toch beter om daar iets voor te bedenken, niet?

      • PieterA says:

        Het Ciudad de las Artes y las Ciencias in Valencia. (Van Calatrava) Kan mij toch niet aan de indruk ontdoen dat vanaf auto 4 of 5 de PS gebruikt is.

        OT: Prachtig zo’n CSL, aan geen al te krankzinnige prijs misschien toch nog de moeite. M-GmbH zal zijn fabrieksgarantie niet zomaar geven, ga daar maar van uit. Die SMG-bak vervangen ze (mits wat opleg?) wel door degelijk manueel exemplaar.

        Is de CSL eigenlijk ooit in een ander kleurtje gespoten af-fabriek?

  3. bmwtalk says:

    Dergelijke dingen doen ons autoliefhebbers pijn aan de ogen.
    Ze mogen gerust die 330i voor mijn deur komen parkeren. Ik zal hem wel voor hen vernielen, welliswaar op mijn eigen manier. 😉

    Leuke auto om een driftkar van te maken :p

  4. michael says:

    uhh, was het type ervoor ook al niet leverbaar met SMG bak?

    ” the only major mechanical change during the production of the Euro-spec E36 M3 3.2 was the addition of the Sequential M Gearbox (SMG) option in 1997″

  5. Fastflupke says:

    E36 M3 had SMG 1, al stond de S hiervoor “Slow” 😉

    E46 M3 had SMG 2

  6. serial says:

    Euh vanwaar die reactie tegen SMG II?
    De CSL is een trackday-car en SMG is nu eenmaal hopen sneller dan manueel schakelen.
    Iedere CSL eigenaar die ik ken keer ook een beetje op tegen SMG, TOT ze effectief met SMG gereden hadden op circuit.

    Nu willen ze niks anders meer…

  7. serial says:

    *keek op tegen SMG

  8. Ken Divjak says:

    SMG in actie op de E36 M3:

    En om hier met een citaat van een ex-CSL-eigenaar af te ronden:

    “De M3 CSL deed de ‘Ring anno 2003 in 7:55,
    exact even snel als Mäkinen’s gekietelde Impreza vandaag”.

    En dat kon alleen met SMG II – niet met een manuele bak.

Leave a Reply