DRIVR

Tommi Mäkinen ‘Ringt de 2011 Subaru WRX STI

We hebben al eerder de terugkeer van de iconische sedanvorm voor Subaru’s snelste Impreza bejubeld. Maar vandaag bereikt ons het persbericht dat het modeljaar 2011 nog meer radicale veranderingen in huis heeft. Het chassis en de veer-dempersetup werden grondig getweakt, met dank aan ettelijke testkilometers op de veeleisende Nürburgring door niemand minder dan viervoudig rallykampioen Tommi Mäkinen. En laat die daar dan ook nog eens een monsterchrono geklokt hebben…

Tommi Mäkinen & 2011 Subaru WRX STI

Voor alle duidelijkheid: de 7:55 die de Fin op de gevoelige plaat wist vast te leggen, is snel. Supercar-snel. Precies even snel als de Ferrari F430 en de Caterham R500 Superlight – beide gefocuste supersporters, geen gezinssedans. De STI is nu zó ver geëvolueerd van de Impreza dat de Japanners maar meteen beslist hebben hem voortaan simpelweg ‘Subaru WRX STI’ te noemen. En het beste nieuws? De new & improved vierdeurs komt ook naar ons land, en wel vanaf september.

Share Button

20 Responses

  1. Jeroen Thys says:

    Impressive it is!

    • JDM says:

      Absoluut. Al valt het aandeel van Tommi hier wellicht niet te onderschatten. Trouwens, “couperen” met een Ferrari of Caterham is ook minder evident.

  2. Duckie 'RS says:

    Knappe prestatie.
    Wel vrij bruut gereden (check o.a. het terugschakelen voor Aremberg…).
    Ikzelf ben geen fan van “rally-geschut” op de ‘Ring, maar da’s uiteraard een kwestie van smaak!

  3. Ken Divjak says:

    Gotcha:

    The car starts with the suspension from the improved-for-2011 WRX STI—it’s 5 mm lower than the 2010 model, with 1-mm-thicker front and rear anti-roll bars, higher-rate springs all around, stiffer rear-subframe bushings, and new front-suspension pillow-ball bushings. The engine is the Japanese-market STI Spec C’s, a 2.0-liter turbocharged boxer-four that’s been given the larger turbo from the R205, another Japanese special-edition STI model. It’s now putting out a claimed 320 hp, which makes the time that much more impressive when compared to the Panamera’s 500 turbocharged ponies (although the Porsche is surely carrying around a few hundred extra pounds).

    The R205 also donates six-piston front brakes and a front strut-tower brace; it features a flexible center portion that allows vertical motion but maintains lateral stiffness. Weight is saved through the use of an aluminum hood from the Spec C, unique aluminum front fenders, the Spec C’s smaller battery, and the deletion of the radio as in the R205 and Spec C. Extra aero parts specific to this car include a full undertray, a front-lip extension tacked onto the R205’s lower spoiler, and a Gurney flap added—taped, really—to the rear at Mäkinen’s request. (The car was getting a bit out of shape without it in the high-speed sections.)

    A full roll cage and race buckets fitted with a five-point harness for the driver and a four-point for the passenger make things safe.[CarAndDriver]

    [Bron: http://bit.ly/a80BtK ]

  4. Als ik zie hoe dat ding de bocht aansnijdt, word ik er niet vrolijker van… nu niet, vorig jaar al niet en volgend jaar nog minder.

    Gelukkig zijn er nog andere middelen om je te amuseren 🙂

  5. Tim says:

    Meer fotos zouden leuk geweest zijn.

    Leuk speelgoed maar ook niet meer dan dat. Nooit echt fan geweest van dergelijke aziaten

  6. saab 9000 turbo says:

    laat maar komen die sedan, veel mooier dan hatchback, aan de uitlaat lijkt er toch ook iets te zijn, maar speelt geen rol het is en blijft een toptijd, zelfs al had hij 400 pk

  7. Pieter Fret says:

    Op aanvraag: enkele extra foto’s van Mäkinens ‘Ringronde, waarop je alle kanten van de sedan goed ziet:

    subaru_impreza_wrx_sti_ring_04

    subaru_impreza_wrx_sti_ring_07

    subaru_impreza_wrx_sti_ring_12

  8. Ken Divjak says:

    En nog een sfeervideo op de koop toe:

  9. JDM says:

    Nice vid. Maar Tommi was toch Mitsu? Watskeburt?

  10. Anthony says:

    Denk niet dat hij nog een 2e ronde aan dat tempo kon doen.
    Nu ja, ik denk niet dat iemand zo hard over de ring zou gaan met zijn eigen automobiel, dus de WRX STI is nog zeker zijn geld waard.

Leave a Reply