DRIVR

Poll: Autodesign – Uniform of Uniek?

Het was al een trend bij bepaalde merken, en sinds de crisis is die alleen maar toegenomen: men speelt designgewijs graag op veilig. Nieuwe ontwerpen springen minder uit de band en borduren verder op succesmodellen. Werp een blik op het huidige Audi- of BMW-gamma en je weet wat ik bedoel. Wat vind jij van die trend?

audi

Audi A1 of Citroën DS3?

View Results

Loading ... Loading ...

Genuanceerdere meningen kan je bij de reacties kwijt!

Share Button

8 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Ik denk dat iets tussen de twee het beste is: ieder model moet duidelijk verschillend zijn van de anderen, maar een gemeenschappelijke ‘lijn’/merkidentiteit is belangrijk. Citroën doet dat bv. heel goed momenteel, terwijl alle Audi’s en BMW’s inderdaad té veel op elkaar lijken naar mijn mening.

    • Mee says:

      Citroën doet dat inderdaad schitterend, maar al die Audi’s, BMW’s, Volkswagens en ander spul zijn alle modellen precies varianten van één model. Boooriiing!

  2. Benny Herdewyn says:

    Je stelt hier een vraag waar de halve autowereld van wakker ligt Vincent. Gaat men de eerste richting uit, dan krijgt men vroeg of laat het verwijt saai te zijn. Kiest men voor het tweede, dan komt men op een punt dat de merkidentiteit zoek is.
    Gevestigde (premium)merken zijn vaak een voorbeeld van optie 1, terwijl bij merken die nog zoeken naar hun identiteit dikwijls veel verschil zit tussen de modellen. Het verder ‘uitmelken’ van een sterke vormtaal is bovendien meestal eindig, waardoor er na een tijd een grote sprong (zijwaarts) moet gemaakt worden, denk aan BMW.
    Nu elke (zelf verzonnen) niche wordt opgevuld door een nieuw model is het zoeken naar een goed evenwicht tussen identiteit en diversiteit veel moeilijker geworden dan pakweg 15 jaar geleden. Je zal maar de opdracht krijgen een SUV te tekenen die er moet uitzien als een Porsche (911)…

  3. PieterA says:

    Ik heb logischerwijs voor ‘Elk model moet uniek zijn’ gekozen. Je kon van Bangle vinden wat je wou, maar zijn auto’s zijn in bepaalde gevallen nog steeds niet achterhaald qua ontwerp.

    Jammer dat BMW in dit geval terug de veilige kaart heeft getrokken. Moet je naar de nieuwe 5 eens kijken. Nog geen jaar uit en eigenlijk nu al min of meer doodsaai. Ik zal er geen 2x naar omkijken, dit terwijl het vorige model in goede staat mij nog steeds weet te bekoren. (en trouwens beter stuurt ook)

    In dat opzicht heb ik groot respect voor o.a. Alfa, Renault en Citroën. Elke generatie weten ze een nieuw design te creëren voor het gros van hun modellen. Je kan ze een gebrek aan merkidentiteit verwijten, maar dat is in dit geval te kort door de bocht. In dat straatje is Seat bvb gesukkeld.

    • Frexy says:

      Hoezo? Ik vind dat Seat best een leuke design-taal heeft. Ook gedurfd. Ondertussen misschien iets minder, maar toch zeker op het moment dat ze uitkwamen.

      Het enige dat ik kan begrijpen is dat bijna alle modellen op de Leon gebaseerd zijn. En dat is natuurlijk niet gewenst.

    • Anthony says:

      Alfa is tegenwoordig ook niet goed bezig IMO, als je ziet hoe ze 8C design proberen overzetten naar de MiTo en Guilietta…

  4. PJ says:

    Voor mij was Renault aan het begin van de eeuw een absoluut schitterende richting uitgegaan: heel eigen design, consistent binnen het gamma en duidelijk anders dan de rest. Spijtig genoeg is er na het vertrek van Le Quément niet meer veel van over. Nochtans was de vorige Mégane een verkoopstopper en verkoopt de huidige bijvoorbeeld in de UK voor geen meter.
    Zelf ben ik als eigenaar van een Avantime voor heel non-conform design, maar de Mégane en de Scenic van de vorige generatie vond ik redelijk briljant in hun massa-appeal met een uniek randje.

Leave a Reply