DRIVR

F1 Review: Montréal, Canada (Race 8 2010)

Een primeur in Canada vanavond: voor het eerst dit seizoen stond er geen Red Bull helemaal vooraan op de starting grid – met dank aan Lewis Hamilton. De als tweede gekwalificeerde Mark Webber werd bovendien vijf plaatsen naar achteren geschoven wegens het monteren van een nieuwe versnellingsbak, zodat Vettel en Alonso netjes konden aansluiten achter de leider. Eindelijk nog eens een goed gemixte startvolgorde dus, en de voorbode van een onderhoudende race.

Montréal

Aanvankelijk leek er nochtans een anticlimax in de maak. Hoewel de drie keer (!) met elkaar in contact komende Massa en Liuzzi het middenveld in de eerste bocht al behoorlijk door elkaar schudden, bleef de top drie ongewijzigd. Langer dan zeven ronden leek de zachte bandensoort waarop de leiders rondreden het echter niet vol te houden in een warm Montréal, met een reeks vroege pitstops tot gevolg. Hamilton en Alonso verlieten de pitlane zij aan zij, maar het was de Spanjaard die dankzij zijn positie aan de binnenkant van de bocht haasje over kon wippen. Het zou de Red Bulls worst wezen; zij startten op de harde banden en kregen zo plaats 1 en 2 in de schoot geworpen.

Montréal

Tot bleek dat ook het hardere rubber het snel moeilijk kreeg. Plots verloren de Rode Stieren meer dan een seconde per ronde ten opzichte van de achterliggers op vers rubber. Snel binnenkomen was toen de boodschap, maar beide piloten stelden hun pitstop net iets te lang uit, zodat de leiding hen ontglipt was toen ze terug op de baan verschenen. Voorin wisten beide McLarens Alonso tijdens het inhalen van tragere deelnemers te verrassen. Een tweede 1-2 op rij lonkte voor het Britse team; een kans die ze – met nipte voorsprong – ook waarmaakten.

Montréal

Terwijl zijn teamgenoot op enkele seconden van de leider finishte, maakte Felipe Massa ondertussen een baaldag mee. Na zijn aanrijding in de eerste bocht en de bijhorende pitstop klokte hij de snelste tijden van het hele veld. Hij rukte op, tot hij eerst – letterlijk – opnieuw op een sterk presterende Liuzzi botste en later gestuit werd door een onverzettelijke Schumacher. De zevenvoudig wereldkampioen toonde zich dit weekend niet bepaald een winnaar. Na een belabberde kwalificatie als dertiende trachtte hij in de race zijn gebrek aan tempo te compenseren met agressieve blokkeermanoeuvres, die eerst Kubica en later dus ook Massa een uitstapje door het gras kostten. Beide incidenten worden op het moment van schrijven nog onderzocht door de racecommissie. Een sanctie volgt misschien nog, al zal het niet veel baten: Herr Schumacher finishte puntenloos op de elfde positie.

TOP
+ McLaren pakt een tweede 1-2 op rij en nestelt zich (steviger) aan de top van de constructeurs- en rijderstabellen.
+ Force India maakte indruk, met een race die voor Liuzzi zonder incident in de eerste bocht veel meer dan een negende plek had kunnen opleveren.
+ Alonso toont dat Ferrari na een moeilijke periode opnieuw mee kan met de top. En voor de komende race staat nog een grote technische update van de wagen gepland.

FLOP
Schumacher presteerde ondermaats en liet zich weer van zijn onsportiefste kant zien met enkele dubieuze blokkeerbewegingen.
Massa‘s vijftiende plaats staat in schril contrast met de derde plek van teammaat Alonso. Reden: veel pech en een vleugje Braziliaanse onstuimigheid.
– Van Brazilianen gesproken: heeft Bruno Senna eigenlijk al één race uitgereden dit jaar?

RESULTAAT RACE 8:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 70 1:33:53.456 1 25
2 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 70 +2.2 secs 4 18
3 8 Fernando Alonso Ferrari 70 +9.2 secs 3 15
4 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 70 +37.8 secs 2 12
5 6 Mark Webber RBR-Renault 70 +39.2 secs 7 10
6 4 Nico Rosberg Mercedes GP 70 +56.0 secs 10 8
7 11 Robert Kubica Renault 70 +57.3 secs 8 6
8 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 69 +1 Lap 15 4
9 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 69 +1 Lap 5 2
10 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 69 +1 Lap 9 1
11 3 Michael Schumacher Mercedes GP 69 +1 Lap 13
12 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 69 +1 Lap 16
13 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 69 +1 Lap 12
14 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 69 +1 Lap 11
15 7 Felipe Massa Ferrari 69 +1 Lap 6
16 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 68 +2 Laps 19
17 12 Vitaly Petrov Renault 68 +2 Laps 14
18 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 66 +4 Laps 24
19 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 65 +5 Laps 23
Ret 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 50 Steering 21
Ret 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 42 Brakes 20
Ret 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 30 Engine 17
Ret 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 13 Gearbox 22
Ret 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1 Collision 18

STAND:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 109
2 Jenson Button British McLaren-Mercedes 106
3 Mark Webber Australian RBR-Renault 103
4 Fernando Alonso Spanish Ferrari 94
5 Sebastian Vettel German RBR-Renault 90
6 Nico Rosberg German Mercedes GP 74
7 Robert Kubica Polish Renault 73
8 Felipe Massa Brazilian Ferrari 67
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 34
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 23
11 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 12
12 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 7
13 Vitaly Petrov Russian Renault 6
14 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 5
15 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
16 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 1
17 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 1
18 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 0
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
Share Button

One Response

  1. Mee says:

    Bijkomende flop:
    De Red Bull van Vettel die vanaf de helft van de race weer voorzichtig moest rijden met gearbox troubles.

    Het zit hem toch wel niet mee…

Leave a Reply