DRIVR

Faites vos Jeux: Audi RS3 of Audi TT-RS ?

De vraag of een hot hatch het ultieme wagentype is, wordt hier frequent gesteld. Tegenstanders vervallen vaak in vragen als “Waarom heeft iemand 300 paarden nodig om te gaan winkelen?” terwijl fans de zakelijke omschrijving van de AutoGids prefereren: allesdoener en rijmachine in één. Een omschrijving die niet alleen Clarkson, maar vooral onze unanieme redactie met plezier onderschrijft. En dat creëert dilemma’s.

rs3

Sinds Ford de paardenwedloop op 305 – en in het geval van de RS500: op 350 – afklokte, heeft de concurrentie niet stilgestaan. Potente rallyderivaten vallen ondertussen ook onder de definitie ‘hatchback’, terwijl de snelste Golf zelfs  270 pk huisvest. En omdat de hiërarchie van het VAG-concern vindt dat de Audi S3 niet kan onder doen voor Volkswagen, lonkt de brullende vijfpitter van de TT-RS alsmaar harder naar de uitgaande A3. De voorspelling? Een RS3 met minimaal 310 paarden en een Quattro-gestuurde aandrijving – inclusief spoilers, overbemeten remmen en een een overdaad aan LED-lampjes. De top van 250 en klassieke sprint in de vijf zijn bijna obligatoir.

audittrs

Het feit dat Audi al een gelijkaardige TT-RS aanbiedt, doet natuurlijk de vraag rijzen of zo’n RS3 een nuttige aanvulling is voor het A3-gamma. Kortom: een nieuw luxeprobleem in het verschiet of een DRIVR-ShootOut om naar uit te kijken? Want als die RS3 er uiteindelijk komt, zit Audi met twee sportwagens waarvan enkel de carrosserievorm verschilt. Kan de heilige hatch zijn status dan nog bevestigen, of zitten we met een Judas aan boord? Faites vos jeux!

Share Button

7 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    RS3, in een donkere kleur, zonder de shiny spiegelkappen…

    Stealthy!

  2. Ken Divjak says:

    Ik blijf bij mijn originele bemerkingen:

    En net daar knelt de beurs; een met de vijfcilinder turbo uitgeruste A3 zou gemakkelijk 45.000€ kunnen kosten (vóór de peperdure opties) oftewel een smak meer dan de concurrentie. En voor wat? Om net onder de vijfsecondensprint van de S3 te duiken zonder enige andere differentiatie? Daarvoor is de TT-RS er immers al – in se ook een hatchback.

    http://drivr.be/2009/09/16/audi-rs3-definitief-geschrapt/

    Mocht ik dus een halve ton aan een Audi (kunnen/willen) spenderen, dan zou het waarschijnlijk aan de TT-RS zijn – temeer die blijkbaar aan de R8 V10 gewaagd is. En dat zal toch niet waar zijn voor de RS3:

    • Kurt N. says:

      RS3 gaat niet alleen onder 5s., maar beschikt over een 5-cilinder i.p.v. een ordinaire 4-cilinder.

  3. Daggie says:

    TT-RS, uiteraard.

  4. @ Ken:

    Ik zou de TT nu niet als hatchback omschrijven, die valt voor mij al onder de klasse sportwagen/coupé…

    De Focus RS 500 kost 42000, dus een RS3 mag daar gerust nog iets boven gaan en die zal toch nog kopers te vinden, aangezien we mogen verwachten dat die sneller en beter afgewerkt zal zijn dan de Focus…

  5. ElmoTheElk says:

    Doet me denken aan de Megane RS vs. Porsche vergelijking in de laatse Fifth Gear aflevering. En weet je nog wie die won? Komt nog eens het image bij en laat die RS3 maar zitten.

    Aan de andere kant, die Megane zou ik graag willen voor dat kleine prijsje.

  6. Kurt N. says:

    Ik verkies de RS3 boven de TT RS.
    Reden is dat de RS3 iets discreter en praktischer is voor dagelijks gebruik.
    Alleen hoop ik dat men een ‘RS3 model 2011’ op de markt brengt i.p.v. een ‘RS3 einde reeks-model’.
    Wel zal de RS3 iets moeten toegeven op de TT RS wat prestaties betreft.

    Verder is zo’n 5-cilinder TFSI fantastish (voor TT en RS3):
    – mooi geluid
    – minder zware neus dan V6, V8…-motoren
    – verbruik volgens prestaties zou toch moeten meevallen
    – legt het vuur aan de schenen van een R8 V8 (mede door het lager gewicht)
    – …

    Ook de Quattro vind ik een must (Haldex haalt niet het niveau van de Torsen-Quattro, maar is best ok en in ieder geval veel beter dan 2wd wat mij betreft).

Leave a Reply