DRIVR

Weg van de Botsing met de Chess van Hegge ID

Wat doe je instinctief wanneer het wat heet onder je voeten wordt? Als de bliksem terugtrekken natuurlijk. Stel je nu even voor dat je wagen dezelfde reflex zou hebben als het allemaal net iets te spannend wordt. Een stevige brainstormsessie (met de nodige liquide middelen?) bij ontwerpbureau Hegge ID mondde uit in de Chess, de eerste auto die zelf bang is om te botsen!

chess-6

Het Pre-Safe systeem van Mercedes kennen we al; dat spant de gordels op, zet de rugleuningen recht en sluit de ramen voor de knal. Allemaal flauw bier vergeleken met de capriolen die de Chess uithaalt in zijn finale rit. En die valt nog het best te vergelijken met een kraan waarvan de cabine (gelukkig) niet ronddraait, maar wel in alle richtingen kan wegschuiven van het gevaar. Steven je af op een onvermijdelijke impact, dan wordt op die manier extra kreukelzone gecreëerd zonder materiaal en ruimte te gebruiken wanneer er niet gebotst wordt – wat normaliter nog altijd het merendeel van de tijd is. Om het effect nog te versterken, beweegt niet alleen de cabine weg van de opponent, maar schuiven de deurtreden ook naar buiten bij een zijdelingse impact (waarbij doorgaans weinig ruimte voor kreukelzones is).

chess-3

Frans Hegge en Thijs van der Zanden van Hegge ID wonnen met dit out of the box-idee de Michelin Design Challenge in 2008, met als bonus een plaatsje op het Salon van Detroit. Toch niet slecht voor een klein ontwerpbureau uit Hamont-Achel! Het idee mag voor velen misschien wat ver gaan, maar het geeft wel een nieuwe kijk op het concept kreukelzone en de ruimte die dit doorgaans vergt. Verwacht deze ‘Caterpillar-Smart’ dan ook niet onmiddellijk , maar deelontwerpen van het concept zouden wel kunnen doorsijpelen. Zo bouwde Mercedes al het Safety Concept met een uitschuifbare frontbumper. Misschien iets voor een compacte DRIVR als Murray’s T25?

[Meer info: Hegge ID]

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Err wacht – als je dan op een file inrijdt, schuift de cabine naar achter om daar de impact van de achterliggers op te vangen!?

  2. Benny Herdewyn says:

    Misschien is een zijsprong op dat moment wel de beste keuze zodat da cabine geen deel meer uitmaakt van de kettingbotsing.

  3. Alcyon says:

    Of waarom niet naar boven, zoals bij een hoogtewerker? (moet er wel een touwladder in de auto liggen om nadien naar beneden te kunnen klauteren)

  4. Pieter Fret says:

    Gewoon ineens een schietstoel anders, met parachute!

  5. TomD says:

    serieuze whiplash zelle!

Leave a Reply