DRIVR

Triotest: Citroën DS3 vs. MiTo QV vs. MINI Cooper S

Citroën DS3 vs. Alfa Romeo Mito vs. MINI Cooper S

Honderd procent zeker was ik, toen ik pakweg een jaar geleden mijn kribbel zette op de bestelbon voor een MINI Cooper S. Maar in een jaar tijd kan veel veranderen. Plots is daar Citroën, met de goedkopere en minstens even knappe DS3 1.6T, terwijl Alfa ondertussen een hete MiTo ‘Quadrifoglio Verde’ lanceerde mét – naar eigen zeggen – revolutionaire MultiAir-motor. Ben ik dan toch te snel geweest met mijn keuze? Only one way to find out…

MINI Cooper S

Het moge duidelijk zijn dat het succes van de New MINI andere constructeurs niet onopgemerkt voorbij gegaan is. Nog voor het miljoenste exemplaar na amper zes jaar productie van de band rolde, werd de hippe stadsmus al onder de xerox gelegd – met soms geslaagde en soms minder geslaagde resultaten. Citroën schreeuwt haar slogan ‘Anti Retro’ dan wel van de daken, maar laten we wel wezen: als BMW de MINI niet zo succesvol gereïncarneerd had, was er ook geen sprake geweest van de DS3. De Fransen mogen zich met hun futuristische styling dan nog zo hard afzetten tegen de Beierse Brit; er is geen hoekje of kantje aan de DS3 dat niet specifiek ontworpen is om met de MINI te concurreren. Dito voor de MiTo, al verschilt de aanpak enigszins.

Alfa Romeo Mito

Alfa trekt resoluut de kaart van de sportiviteit. En dat begint al bij de eerste indrukken. De MiTo is ontworpen naar het voorbeeld van de 8C Competizione, de supercar van het Italiaanse merk. Dat uit zich in gespierde flanken en sensuele rondingen – alleen jammer van die wat scheel kijkende puppy-oogjes. Ook binnenin schemert dat cuore sportivo door, in het dashboard met carbonlook en de knappe DNA-schakelaar; Alfa’s versie van de Ferrari-Manettino – waarover later meer. Alleen het her en der verspreide harde plastic en de storende voorruitreflecties van het koolstofvezelmotiefje komen de pret verstoren.

Citroën DS3

De DS3 tapt uit een ander vaatje. Zijn moderne styling kan zich zeker meten met de iconische looks van zijn grote kleine voorbeeld. In een frissere kleurencombinatie was de Citroën misschien zelfs de knapste van dit triootje topmodellen geweest. Dat geldt ook voor het interieur, waar wijnrood leder, blinkend chroom en een glossy boordplank een trendy sfeer neerzetten. Wie de tradionelere Citroënmodellen kent, schrikt zich een hoedje: de materialen, kleuren en layout van de cockpit stralen een voor Franse wagens ongewone finesse uit. Al verraden de vele piepjes en kraakjes dat onder die opsmuk nog steeds de vertrouwde rammelplastics schuilen. De MINI blijft op dat vlak dus nog net buiten schot.

Citroën DS3

Waar zijn Franse bloed de DS3 wél helpt, is in het creëren van nuttige binnenruimte. Vooral de achterbank en kofferbak lijken, vergeleken met die van de andere twee, bij een auto uit een hoger segment te horen. De MINI heeft een excuus, want die is maar liefst 24 centimeter korter. Minder begrijpelijk is dat de grootste van de hoop – de MiTo – amper meer ruimte biedt. Punten voor Citroën dus, dat dankzij onder meer een asymmetrisch dashboard à la Toyota iQ en een erg compact motorcompartiment de meest bruikbare hatch van dit trio voorrijdt. Helaas offerden de Fransen daar ook de zithouding voor op: het stuur staat te ver, zodat je haast bovenop de pedalen moet gaan zitten om bochten nog enigszins in aanvalspositie te kunnen tackelen. Achterpassagiers zullen de vrijgekomen ruimte toejuichen, maar in een rijdersauto hoort dit niet. Dat hebben ze bij MINI en Alfa beter gesnapt.

Alfa Romeo Mito

Ook rijdynamisch schemert die tweespalt door. Beide uitdagers situeren zich eigenlijk aan weerskanten van de Cooper S. Terwijl die laatste, zeker met de optionele sportophanging, al een behoorlijk harde jongen is, doet de MiTo daar nog een schepje bovenop. De veren staan ultrastrak, het stuur is zwaar en direct en het gaspedaal duldt geen halfslachtige commando’s. Iets wat de MiTo in ‘Dynamic’-modus een hyperalert, maar ook behoorlijk nerveus weggedrag oplevert. Voor stads- en fileverkeer is het dus aan te raden de DNA-switch naar ‘Normal’ te kantelen, waarna de hele auto zich lijkt te ontspannen. Of zelfs in slaap lijkt te vallen, want het gaspedaal dat in ‘D’ maar twee standen lijkt te kennen, transformeert zich plots tot natte spons. De cavalerie komt niet gewoon later, maar wordt helemaal afgeblazen. Waarom je ooit de nóg slappere ‘All Weather’-setting zou opzoeken, is ons een raadsel.

Alfa Romeo MitoMINI Cooper S

Dan heeft MINI een beter evenwicht gevonden met de (optionele) sportknop. In de normale stand toont het gaspedaal zich vergeeflijk, terwijl het stuur al behoorlijk direct is. De sportmodus maakt gewoon dat de twee nog iets sneller op kleinere inputs reageren. Een leuke extra als je graag met het mes tussen de tanden rijdt, maar in de praktijk voldoet de standaardsetup eigenlijk al in alle omstandigheden.

Citroën DS3

Niets van die gizmo’s bij de DS3. Hij kent gewoon één fabrieksinstelling, die perfect zijn werk doet. De ophanging is vergeeflijker en het stuur minder direct dan dat van zijn meer gefocuste rivalen, wat de Citroën een zachter karakter oplevert. Op een vlak stuk asfalt rijdt hij daardoor iets minder efficiënt, maar – veel vaker voorkomende – hobbelstroken verteert hij met groter gemak én baanvastheid. En daar vaart het rijplezier wel bij. Bovendien kan de DS3 terugvallen op dezelfde klassevierpitter als de MINI; een twin-scroll turboblokje dat zich erg soepel, lineair en werklustig toont. Dat de Fransoos toch een halve seconde trager (in 7,6 s) naar de honderd spurt, is te wijten aan zijn begrenzing tot 150 pk (vs. 163) en 240 Nm (vs. 260). Maar dat euvel lost de DS3 Racing met zijn 200 pk later dit jaar ongetwijfeld op.

Citroën DS3 vs. Alfa Romeo Mito vs. MINI Cooper S

De 1.4 TB MultiAir van de MiTo moet het stellen met wat minder koppel, maar zet daar een grotere toerenhonger tegenover. Typisch Italiaans klimt het kleinere blokje gretig in de toeren, terwijl het ondertussen zijn keelgat wijd openspert. Niet alleen om een rauwe grom te laten horen, maar ook om kostbare RON-95 binnen te kappen. De MultiAir wordt gepromoot als het nieuwe zuinigheidswonder, maar daar was tijdens onze test weinig van te merken. Bij een gevarieerd traject met vlotte tot sportieve rijstijl slikte de MiTo 10,3 l/100km; twee liter meer dan beide concurrenten en vier meer dan het opgegeven normverbruik…

Alfa Romeo Mito

En het is niet alsof hij zijn meerverbruik compenseert met een lagere aankoopprijs. De MiTo kost 2000 euro meer dan de DS3 – al is dat nog steeds 2500 euro minder dan de MINI. En dan begint het pas. Zowel de Duitser als de Italiaan strooien de (dure) personaliseringsopties in het rond. Reken maar op minstens 2000 euro extra voor een goed uitgerust exemplaar. Dat is niet de stijl van Citroën, dat de belangrijkste opties bundelt in aantrekkelijk geprijsde pakketten. Waar voor je geld noemen ze dat, al zijn er toch duidelijk waarneembare kwaliteitsverschillen met de MINI.

Citroën DS3

Dan rest nog enkel de hamvraag: hebben de DS3 en de MiTo mij mijn aankoop kunnen doen herzien? Het antwoord is nee. Begrijp me niet verkeerd; beide wagens zijn geslaagde uitdagers gebleken. De MiTo ademt sportiviteit, de DS3 ís gewoon stijl. Alleen doet een Cooper S beide minstens even goed, en voegt hij daar een kwaliteitsbeleving aan toe waar ze in Frankrijk en Italië alleen van kunnen dromen. Hij kost wat meer en is wat minder praktisch, maar als je alleen de DRIVR-kwaliteiten quoteert, is de MINI zijn meerprijs dubbel en dik waard. En dan volgt later dit jaar nog een (subtiele) facelift én de introductie van BMW’s VVT (Variable Valve Timing), wat het verbruik ten goede komt en tegelijk de prestaties nog een tandje hoger schroeft…

MINI Cooper S

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

MINI COOPER S

Plus Min
+ Prestaties & rijdynamiek – Krappe achterbank & koffer
+ Stijl & personalisering – Prijs & optiebeleid
+ Kwaliteit – Tractieverlies op nat wegdek

CITROËN DS3 1.6T

Plus Min
+ Cooper S-motor – Zithouding
+ Klassevolle look & feel – Bouwkwaliteit?
+ Prijs – Zicht schuin vooruit

ALFA ROMEO MITO 1.4TB ‘QUADRIFOGLIO VERDE’

Plus Min
+ Karaktervol blokje – Nerveuze ‘Dynamic’-modus
+ Italiaanse charme – Tamme ‘Normal’-modus
+ Zithouding – Nutteloze ‘All Weather’-modus

Weggecijferd

MINI Cooper S
Citroën DS3 1.6T
Alfa Romeo MiTo QV
Motor 1.6 4-in-lijn turbo 1.6 4-in-lijn turbo 1.4 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen Voorwielen Voorwielen
Vermogen 163 pk 150 pk 163 pk
Koppel 260 Nm 240 Nm 230 Nm
Gewicht 1205 kg 1165 kg 1145 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,1 s 7,6 s 7,5 s
Topsnelheid 225 km/h 210 km/h 219 km/h
Gem. testverbruik 8,1 l/100 km 8,3 l/100km 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km 155 g/km 139 g/km
Prijs 24.500 euro 20.076 euro 21.950 euro
Fiscale PK 9 9 8

Verdict

1. MINI Cooper S 9 op 10
2. Citroën DS3 1.6T 8 op 10
3. Alfa Romeo MiTo QV 7 op 10
Share Button

18 Responses

  1. stijn says:

    De volgende keer dat ik op parking 58 sta zal ik eens aan jullie denken 🙂

  2. ElmoTheElk says:

    Een bijzonder gedesignd wagentje, die DS3. Wordt, in frissere kleuren, een aanwinst voor het stadsbeeld. Geloof het meteen als jullie de rijbelevering onder de Mini scharen. Ik heb ik de Cooper S en de Mito gereden, maar die Mini is echt een kalsse apart. Kan mij dus geheel vinden in je conclusies.

  3. puhpuh says:

    Tiff Needell zette de DS3 en Mito tegenover elkaar in Fifth Gear en kwam tot dezelfde rangschikking: een licht voordeel voor de DS3 tegenover de Mito.

  4. Mr Syphon says:

    Rij zelf met een mito rond ( 1.4T 150pk )
    die All weather stand is idd zwaar te verwaarlozen op een gewone dag, maar in de sneeuw doet die echt wel zen werk,
    als je wat met je stuur van links naar rechts smijt voel je echt dat hij de kont op zen plaats houd

  5. Ken Divjak says:

    Enkele randbemerkingen:

    • De DS3 is eerste DRIVR-Citroën in jaren, en dat is op zich al een medaille waard. Het is nog geen hete hatchback, maar dat pretendeert hij ook niet te zijn. Positief gevolg daarvan is dat de DS3 de beste all-rounder van dit trio is, maar dynamisch net onder de Cooper S valt. De Citroën voelt zich bijgevolg goed aan 8/10 op open steenwegen beter dan aan 11/10 op een bochtig parcours – vooral door zijn vergevingsgezinde demping. Alleen spijtig dat de versnellingen zo lang zijn om de CO2 naar beneden te halen (2e is goed voor 110 en 3e voor bijna 170), en het stuur zo gevoelloos als een slapeloos been. Maar verder: een knappe basis voor de R-versie die later in beperkte oplage volgt.
    • De QV is de beste MiTo die ik totnogtoe gereden heb. Het blok is gretig (maar zeker niet toerengeil aangezien de bengrenzer nog voor de rode zone aan 6.500 ingrijpt), de nieuwe zesbak correct en de motorklank onder belasting aangenaam rauw. Maar in de verplichte Dynamic-stand is en blijft het stuur onnatuurlijk zwaar waardoor je de QV niet de bocht om “denkt” maar eerder “smijt” wat het vertrouwen niet ten goede komt. Zelfde verhaal voor de remmen die er imposant uitzien, maar na een half uurtje Ardennen toch al beginnen faden. Het verbruik is met 10l+ aan de hoge kant, maar wel 15% zuiniger dan de 12l die we met vergelijkbare niet-MulitAirs van Italiaanse makelij verstookten;)
    • De Cooper S blijft dus koning van de fashionista’s, ondanks het feit dat diens sportknop het stuur ook onnatuurlijk zwaar maakt. Veruit de snelste ook, want ons eens temeer doet twijfelen of er toch niet meer dan 163pk in dat blokje steken. Evo Magazine zette hun “standaard” Cooper S ooit op de rollen, en die produceerde zomaar even 198 paarden… Heb je dus de centen om er iets persoonlijks van te maken, investeer dan gerust in het kwaliteitsproduct dat de Mini Cooper S is. Maar verwacht niet dat die dynamisch aan de veel goedkopere Renault Clio RS Cup kan tippen.
  6. Alexander says:

    knappe fotoshoot. en terechte bemerkingen!!

  7. Dieter says:

    Knappe test!
    Leuk om (weeral te horen bevestigen) dat ik met m’n Clio RS nog steeds een uitstekende keuze heb gemaakt.

    Langs de andere kant: je moet niet over (vermeend slechtere?) bouwkwaliteit van de DS3 komen zeuren als de prijs 5.000€ lager is dan de Mini.

    En hoe zouden de kaarten er voor liggen als de afwerking EN de prijs op’t zelfde niveau van de Mini komen te staan, vraag ik me nu hardop af.

    Het “andere” afwerkingsniveau is en blijft gewoon typisch voor elke franse wagen.
    En geloof me vrij, het blijft heus wel heel gedurende 100d-enden km’s.
    Je moet je pas zorgen beginnen maken als het niet meer rammelt en knispert…

  8. puhpuh says:

    AutoGids zou AutoGids niet zijn moest het niet op geheel eigen wijze met een rangschikking afkomen.
    In hun driekamp wint de DS3 het pleit op het vlak van rijgedrag met 8,5 punten en delven de Mito en de Mini het onderspit met beide 7,5 punten …
    Als eindwinnaar komt de DS3 uit de bus met 41 punten, op de voet gevold door de Mito met 40 punten en de Mini als hekkensluiter met 37 punten.

  9. Ken Divjak says:

    Wacht eens even: testte AutoGids niet de dieselversies van dit trio?
    (Autowereld had dezelfde test, maar ook min of meer dezelfde conclusie als wij dacht ik)

  10. puhpuh says:

    Ja idd! Dat vergat ik te melden! AutoGids testte de dieselversies, maar ik vermoed dat het weggedrag daarmee toch niet zodanig beïnvloed wordt …

    • Pieter Fret says:

      Cooper D of Cooper S, dat is toch een behoorlijk verschil… Maar ik heb inderdaad al meermaals gemerkt dat ze het bij Autogids niet zo voor MINI’s hebben. Te oncomfortabel afgeveerd, meen ik dat het belangrijkste argument meestal is.

      • puhpuh says:

        Ja tussen een Cooper D of Cooper S zal er wel degelijk een verschil zijn, de diesel meer nose-heavy … maar ‘k bedoel dat het klassement van dit trio op het vlak van rijgedrag toch niet helemaal wordt omgegooid gewoon omdat er een andere motor in steekt?
        Autogids haalt idd het comfort-argument aan en ook de instabiliteit als het gevolg daarvan op oneffen wegen.

        • Pieter Fret says:

          Gisteren net de Autowereld-test van ditzelfde trio gezien, en zij komen wel tot dezelfde rangschikking als wij, met ongeveer dezelfde achterliggende argumenten. Alles is uiteindelijk natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik denk dat AW net als wij de pure DRIVR-elementen wat sterker laat doorwegen en AG wat minder. Plus het feit dat die bij de diesels sowieso van minder groot belang zijn.

      • Dieter says:

        Een standaard nier-gordel zou thans welkom zijn.
        Ik vond mijn Clio al vrij hard opgehangen, totdat ik eens in een Mini reed…

  11. els says:

    vergeet niet dat de motorisaties in de mini PSA zijn
    ik heb met alle drie gereden. de Mito is speelgoed, de mini is lawaaierig, maar idd zeer geliefd de vrouwen door zijn design.
    ds3 is lekker sportief. kan mij zeker bekoren: ik heb er eentje gekocht en ik moet zeggen, als ik voorbijrij zijn alle blikken op de wagen gericht. bij een mini kijkt niemand nog om 😉

Leave a Reply