DRIVR

Onwaarschijnlijk: Mazda MX-5 met Hybride Wankel

Het is een publiek geheim dat Mazda’s iconische roadster in de bovenste schuif ligt op de redactie. Compact, wendbaar en trouw aan het origineel is de MX-5 het archetype van de eenvoudige open tweezitter. Mazda gaf al aan dat de volgende generatie nauwer bij het origineel zou aansluiten, en nu gaan er zelfs geruchten over een hybride wankelmotor in het vooronder…

mazdamx5family

Met de teloorgang van de RX-8 verdween ook de hoogtoerige wankel uit het gamma. En dat is jammer, want richting rode zone bezorgde die menigeen kippenvel. Bovendien is de wankel bijzonder licht en compact –  ideaal voor een kleine roadster dus, waarin de aparte klankkleur nog beter tot zijn recht komt. Het leven met een wankel vraagt nochtans een paar offers: een hechte vriendschap met de pomphouder is er één, een zware rechtervoet een andere – want koppel onderin hoef je niet te verwachten. Onnodig te zeggen dat beide offers mekaar versterken. En het begrip peilstok mag je ook niet vreemd in de oren klinken, want een wankel lust ook wel een slok zwart goud.

Mazda zou nu dus plannen hebben om een elektromotor aan die wankelmotor te koppelen. In de eerste plaats zou dit het verbruik moeten intomen, maar ook het koppel onderin zou er wel bij varen. Door de compacte en lichte constructie van de wankelmotor blijft het extra gewicht van de elektrische aandrijving relatief beperkt. Bovendien kent Mazda de ingrediënten van een Atkins-dieet maar al te goed, en streeft het voor de vierde generatie MX-5 naar een gewicht van ongeveer 1000kg en nog meer DRIVR-focus – maar steeds dagelijks bruikbaar.

Tot zover de theorie (die het dubieuze 7Tune.com de wereld in stuurde), tijd voor de praktijk. En daarin zien we de wankel hybride niet zo snel figureren. Naast dagelijks bruikbaar moet een MX-5 vooral betaalbaar zijn, en dat zou met een revolutionaire krachtbron niet meer kunnen. Bovendien komt er wel degelijk vervanging voor de RX-8 die het gebrek aan een merktypische rotary zou oplossen. Onze gok is dan ook dat de volgende MX-5 bij verbrandingsvermogen blijft, en dat de ingenieurs zich vooral op het gewicht gaan concentreren zoals eerder al uitvoerig behandeld.

Share Button

Leave a Reply